Gå till innehåll

ytavrinningen


ppihlstrom

Rekommenderade inlägg

cirkulationen bör vara så stor som möjligt... i mitt kar har jag 128 liter, plus 30 liter sump. returpumpen ligger på 1400 l/h och det känns inte som för mycket! skulle nästan vilja skaffa en kraftigare pump...

Vad vill du vinna med att ha högre cirkulation genom sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja, jag tänker som så att då får jag bättre drag på vattnet genom ytavrinningen, vilket jag hoppas skulle få bort en del av den film som samlas på ytan av karet.... Som det är nu så blir det lite av en grå film på ytan, vilket inte är så snyggt... eller bra för belysning, syresättning, osv... eller hur? Annars får jag väl koppla på den lilla ytavrinningsadaptern till cirkulationspumpen igen, men jag ville helst slippa ha ner mer prylar i karet - hellre en kraftigare pump i sumpen!

Plus att det måste vara bra med så mycket vatten som möjligt över förbi sten o så i sumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker inte det finns nån vinst med jätteflöde genom sumpen, det blir i regel svårare att få systemet tyst med högre flöde (dessutom borde väl högre flöde öka avdunstningen eftersom vatten och luft blandas och sumpen blir mer turbulent?) Då tycker jag det är bättre att anpassa flödet efter skummaren och sen fixa flödet i karet med andra pumpar.

Men det finns ju inget rätt och fel, bara en massa olika åsikter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Istället för att kidnappa tobbs tråd så startar jag en egen en då...

Angående min ytavrinning så tycker jag ju iockförsig att 1400 l/h genom en 30 liters sump borde vara fullt tillräckligt. Det jag inte gillar är att jag får en film på ytan - några bra tips på hur jag blir av med den, utan att hänga i mer skrot i karet?

Jag har kopierat in inläggen från den andra tråden vilket kan göra att tråden inledningsvis är i konstig ordning!

MvH SILLEN (moderator)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du får en film på ytan i karet så prova och justera placeringen av dina pumpar/utblås, om man har ytavrinningen till höger och kraftiga pumpar som blåser från vänster till höger så kan effekten bli att ytan ovanför pumparna till höger i karet inte åker ner i ytavrinningen eftersom pumparna skapar turbulens vid ytavrinningen.

Lite svårt att förklara, men prova så ser du nog vad jag menar, 1400l/h ska räcka för att hålla ytan helt ren i ditt kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har gjort en ytavrinningsbox enl. nedan:

http://www.melevsreef.com/acrylics/overflow.html

har fall in i boxen på ca 10-15mm... tycker att det borde vara tillräckligt. Jag tog o följde MattiasN's råd om pumpriktningar o så, och faktiskt verkar det hjälpa en del... tänkte ge det några timmar... tills imorgon så får vi se om det är bättre då - gonatt på er alla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...