Gå till innehåll

Plexiglas/Acryl/PVC rör


wrang

Rekommenderade inlägg

Sätter du tillflödet så nära sugsidan på pumpen du kan, borde du inte heller behöva någon pump för tillflödet... Var du stryper mängden i utflödet är valfritt. Via en kran antingen på tillförslen, eller på frånflödet. Tillflödet är lämpligtvis ett T med cirkulationsflödet rakt fram, frånflödet ett T med cirkulationen i 90grades vinkel, och den överblivna kopplingen till frånflöde torde ge önskatt resultat.

Med ord. Öppningar du får över på de båda T'na, (överst på burken, och precis under 4'kanten som symboliserar pumpen) är vad du frågar efter. Den anslutningen under pumpen, kommer, om motståndet i den öppningen inte är för stort att fungera som en enkel venturi, och suga vatten. när vattnet sugs in, blir det ett överskott i slingan, som trycks ut samtidigt, i det övre T't. Det viktigaste här torde vara att överdimmensionera, så att man uppnår önskad effekt, och sedan helt enkelt styra mängden in och ut, med en kran. Jag måste erkänna, jag har inte använt principen till ett svavelfilter själv, utan till osmospåfyllning via magnetventil och en del annat. Principen är dock välkänd, närmast ökänd, och även om den här är mycket primitivt utformad ser jag inte varför den inte skulle fungera. Och, eftersom systemet blir självreglerande, alltid samma mängd vatten i systemet, räcker det med en kran för att styra flödet in, och ut. (Och skulle det mot all förmodan gå åt skogen, är det bara att ansluta en pump för att mata in vatten, och reglera den med sagda pump, men då ska kranen definitivt sitta på sidan där vattnet tillförs till slingan.)

Jag är ledsen, men att rita kranar osv överstiger helt enkelt min förmåga i SketchUp. Och ovanpå allt så har google rumsterat runt bland verktyg och funktioner till mitt stora förtret.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...