Gå till innehåll

Funderingar kring ett eventuellt saltkar!


Thomastheman

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla glada.

Jag och min far har haft funderingar över att starta oss ett saltkar. Vi har hållit på med sötvatten en väldigt bra tag.

Än så länge har jag kommit fram till dessa tillbehör!

Akvarium: 65 x 65 x 65 , 275 liter

Cirkulations pump: Hydro koralia 3 3200 liter\timmen (eller köra 2 mindre?)

skummare: Aqua Medic Am Midiflotor 400 liter

Ljus: Aqua connect T5 armatur. 62 cm** 2x24 watt (räcker det verkligen?)

Det är väl i stort sätt så långt jag har kommit än sålänge. Jag vill gärna ha tips på vad ni anser att jag borde tillägga i den listan. Sedan är jag väldigt fundersam gällande det där med sump. Ge tips och råd!!!

Vill passa på och tacka för en otroligt bra hemsida med väldigt många trevliga människor!

Mvh Thomas!:kram:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Thomas och välkommen hit!

Angående ljuset så räcker det för att hålla en del mjukisar, skivanemoner och zooanthus (knappar) om de placeras i mitten av karet eller högre, mera tveksamt om du vill ha dem på botten av karet.

Sps:er vill ha mer kräm än så, du KAN ha en del av dem ändå men de kommer att vara bruna.

Mitt tips är att välja en bra armatur och bra reflektorer, det kommer göra stor skillnad beroende på vilka reflektorer du väljer.

Om du skriver lite om vilka typer av djur du vill ha i burken så är det mycket lättare att säga om pumparna eller ljuset är tillräckligt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som var planerat var att jag tänkte ha 2 st clownfiskar samt kanske Några räkor, men inge mer än det för det första karet. Om det eventuellt var någonting för oss kommer vi att utöka till ett 500 eller mer. Sedan kommer det även att testat efter ett tag att tillsätta koraller i karet. Sedan om ni vet att jag behöver mer saker till min kub så skriv gärna vad jag behöver ! =)

Mvh!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett sådant akvarium startade jag upp för precis 1 vecka sedan. Jag använder 2 stycken Koralia 3:or, och de pumpar riktigt skapligt. Tror dock inte det räcker när jag fått i all ls, då vill jag ha mer fart på vattnet.

Jag skall komplettera med en Powerhead 1000L och en Fluval 700L pump som än så länge går i det gamla karet tills det läggs ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska du ha 2 clowner och några räkor så behöver du ju inte satsa på mer ljus och då räcker det också med 2st av de pumparna du nämnde.

Sumpen underlättar skötseln men är inget måste... Väljer du att köra utan sump så kan jag tipsa om en Fluval ytvattenrenare, kolla Fluvals hemsida för mer info om den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...