Gå till innehåll

Panik, hjälp!


MattiasN

Rekommenderade inlägg

När jag kollade in i karet imorse så såg jag att en av de dämpmattor jag satt i huven hade trillat ner och låg och flöt i karet. Fiskade snabbt upp mattan som var helt täckt med vatten och precis håll sig flytande. Mattan är av den själhäftande typen med foliefilm på "utsidan" och 5cm tjock (tror jag), klistret på mattan var väldigt klibbigt och lossnar så fort man rör det nu, vet inte hur mycket som lösts upp i vattnet.... Kollade sumpen och upptäckte att skummaren fått fnatt och skummade över nått enormt, skummarkoppen var igårkväll fyllde med 4-5dl äckligt skummarguck, men var nu bara vatten, gucket hade spätts ut av vatten och runnit tilbaka i karet.

Jag har rengjort skummaren, men den går inte att ha igång på normal nivå, utan går krafitigt nerskruvad eftersom den annars får flipp igen och fyller koppen med vatten på någon minut.....

Fiskarna ser inte ut att påverkas (än iallafall...), korallerna går inte att se något på eftersom ljuset är släck i karet.

Har också slängt i lite kol

Tyvärr har jag inte möjlighet att göra några större vattenbyte, har ett kar på typ 60l som jag normalt använder till vattenbyte, kan förståss blanda i några spannar också, men hinner inte heller få fram osmosvatten. Frågan är om det är idé att sätta igång med stora vattenbyte på kranvatten, eller om jag ska avvakta och se hur karet påverkas först?

Vad mer kan jag göra?

Hjälp please!

Tack på förhand

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om djuren inte ser ut att vara stressade så skulle jag vänta och filtrera/skumma så effektivt som möjligt och sedan byta när osmosvattnet är klart.

Ser djuren stressade ut så byt med kranvatten. Se till att hälla upp vattnet med "kraftig" stråle så att det luftas igenom ordentligt... alternativt lufta igenom vattnet en stund innan du häller i det nya. Genom luftningen försvinner nästan all klorering.

Hoppas det ordnar sig!

//Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genom luftningen försvinner nästan all klorering.

//Hans

...beroende på vilken typ av klorering som använts.

Fick följande svar från Lasse när jag frågade om vattnet i Malmös kranar:

Om man tittar på deras kemikaliförbrukning så kan man dra den slutsatsen att de använder en kloreringsmetod som innebär att du får kloraminer i ditt vatten. Dessa går inte att lufta ut med hjälp av duschhandtaget utan använd lite askorbinsyra (en knivsudd på 500 liter vatten) (du kan använda samma knivsudd till 50 liter också - det är rätt ofarligt att överdosera).

Får man fråga varför du hade dämpmatta i huven?

Lycka till, hoppas det går bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kol är fixat. Vad jag kan se än sålänge så verkar inte djuren stressade, firrarna verkar hyffsat normala, lite svårt att se korallerna, har en Euphylia som är lite halvt utslagen, men det är nog normalt med tanke på att ljuset inte är tänt, har ett litet gäng sps också, men på dem syns ju ingenting utan ljus

Laggeman det frågar jag mig nu också, skulle testa om det kanske kunde svälja det sista av ljudet från durson och en av mina mh surrar lite så jag tänkte prova

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag var tvungen att sticka iväg till jobb och lämna karet obevakat under 13-14h, men varken koraller eller fisk visade några tecken på att må dåligt under dagen. Dock gick inte skummaren att ställa tillbaka i normal drift, den fick fnatt och fyllde koppen på någon minut så fort den ställdes upp lite....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fortfarande ser allt opåverkat ut i karet och skummaren går fortfarande bara att ha på halvfart.... Ser ut som bubblorna är större i skummaren och skummet i stigarröret är inte så fast som innan utan ser väldigt blött ut, svårt att beskriva.

Tyvärr ska jag snart iväg igen och jobbar hela natten så tidigast imorgon kan jag mecka mer med skummaren om den inte är "back to normal" då, ska även göra ett litet vattenbyte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...