Gå till innehåll

Blir till att vara vaken!!


GimliX

Rekommenderade inlägg

Detta kommer nog att bli en av mina sämsta nätter. Kollade till akvariet runt en 01.00 och insåg snabbt att inte allt stog rätt till.

Mina Clowner simmade vid ytan på snedden. De såg riktigt medtagna ut.Dvärgabboren likaså. Har inte stoppat i något nytt. Under dagen och kvällen har de sätt helt normala ut.

Har gjort ett vattenbyte på ca 30l av min totala akvarievolym på 102l, kastat i aktivt kol och kollat på ls om den så ok ut och luktade fräscht vilken den gjorde.

Nitriten är 0 enligt mitt test

Ph 8.0

Nitrat

Kalcium ca 400 mg

Nitrat 25-30

Detta är testerna jag har hemma och de verkar väll ok?

Får se hur det ser ut imorgon och om de lever. Eremiterna och sniglarna så OK ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för en dvärgabborre du har? Bara lite nyfiken.

Är det första gången du tittat till akvariet vid den tiden? Det låter lite som att de kan ha sovit som Patrik skriver.

Använder du förresten osmosvatten? Med så högt nitrat efter ett 30%-igt vattenbyte kanske det kan vara något med vattnet i dina rör annars. Kasnke för hög kopparhalt? Jag gissar bara här nu, det är mycket man missar o tänka på när man får panik. Hoppas det löser sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tittat till dom på natten innan. Nu var det så illa att jag kunnde plocka upp dom i handen och de låg nästan helt stilla. Gällocken gick väldigt snabbt på dem. När det var som värst låg Dvärabboren med sneddenn nere på bottnen.

Idag ser allt OK ut. Clownerna simmar som vanligt och Dvärabboren simmar och plockar på stenarna. Antingen var det något eller så har dom blivit som hussen, EXTREM svårväckt ;)

Salathalten var 1.026 och temperaturen var 26 grader.

Det ända jag kan tänka mig nu är att alskraparen fått på sig något olämpligt. Den låg framme vid diskbänken igår. :(

Men men peppar peppar ta i trä att det inte händer igen.

Dvärgabboren är en Pseudochromis paccagnellae.

Mvh

A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...