Gå till innehåll

Bleknande montipora stellata?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har lite problem med min montipora stellata.

Den har börjat blekna rätt så mycket från det att jag fick den och jag kan inte riktigt hitta någon anledning.. alla de andra fraggarn som kom med i samma veva som stellatan är precis lika fina som när jag fick dem eller bättre och allting växer på bra.

Även stellatan har vuxit en bra bit men blivit vitare och vitare med tiden.

Värdena i akvariet är för närvarande:

Po4 - 0

kH - 7

pH - 8.1

No2 - 0

No3 - 2,5

Ca - 350

Vet om att kalcium och karbonaterna är låga men det är ju inget som skall inverka på en enda sorts korall.. skulle det har någon speciell inverkan så skulle det ju drabba alla korallerna.

Samma sak gäller bakgrunden till korallen.. från början kommer moderkolonin som fragg från mitt kar med belysningen 2*250 watt + 2*39 watt T5 till ett akvarie där belysningen var 2 T5:or och några T8. Den omställningen funkade bra då fraggen tog sig bra i det karet och växte på bra. Nu när jag behövde få tillbaka en fragg så har jag gått ner i belysning till endast 1*70 watt mh så den jag har i mitt kar har alltså gått från T5:or till 1*70 watt.

Har funderat på om det kan vara så att den har blivit chockad av belysningen eller bränd.. men om det är så varför har inte de andra också reagerat. De koraller som kom med i samma veva var seriatopora, stylophora och montipora capricornis. Ingen av dem har reagerat över huvudtaget.

Skickar med två bilder på hur fraggen ser ut nu.

montiporastellat2gh7.jpg

montiporastellatapy2.jpg

För övrigt byter jag vatten en gång i veckan med reef crystal och då blir det väl cirka 20 liter på 112 liter alltså 17-18%

Några förslag på vad man kan göra för att få igång det hela igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde säga att till en början var alltid polyperna ute och Michael som jag hämtade fraggarna hos matade med plankton.. jag gör det inte och jag har sett mindre och mindre av polyperna på sista tiden.

Kan det vara en omställningsfas från det att ha fått föda till att förlita sig mer på fotosyntes?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...