Gå till innehåll

Från planering till verklighet, start av saltvatten


Alessandro

Rekommenderade inlägg

tack för komplimangen!

kul att det blir ett större kar, det är min plan med, men inte förrän efter vi flyttar till något större boende, vilket kan dröja ett år till... Kan man ha större så är det ju bara att köra på! Mitt ska bli runt 340 liter då (170x50x40) plus sump...

2x3200l/h bör ju räcka, men det kanske är bättre att dela upp det på tre eller fler, mindre pumpar istället (eller fler stora :) )

Ska du ha sump? Du kunde ju använda 50 liters burken till det, o ha skummare o så där, eller? Det gjorde underverk för mitt lilla projekt iallafall, tycker jag. Man fick bort en hel del skrot från huvudkaret, utökad vattenvolym, bra plats för automatisk vattenpåfyllning, värmare, skummare osv... Borrad botten/Ytavrinningsbox? jag har en box nu, men nästa blir borrat!

plan on man!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Äntligen har man hittat hit!

Jag tror inte att målarfärgen kommer att bli snyggt i slutändan.

1 cm, 3-5 mm grovkornigt sandbotten.

Minst 10% ls

Venturi påhängsskummare? Slipper bruset från luftpump och inköpet av alla jäkla träsyrestenar?

Räcker verkligen 1 st 250 W Mh??

Lycka till hursomhelst Ales!

Målarfärg på bakrutan kör väl dom flesta med, inklusive mig själv, och jag tycker det är det som blir absolut snyggast, plancher och liknande ser konstigt ut tycker jag.

1 250w mh räcker gott och väl, mitt kar är 80x60x60 och 250watt funkar fint.

Fundera på om du inte ska köra sump, gör saker och ting mycket enklare och "snyggare" i framtiden när du slipper massa teknik i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla där ute i kylan =)

tack för alla fina tips o förslag...

funderar att skaffa en sump, men blir inte de mycket grejer att fixa??

kanske jag fixar sump senare...på onsdag ska jag handla MH lampan och sälja alla mina sötvattens fiskar....hoppas man får en fet slant =D

Jag har lagt en strategi, köper lite i taget för då svider det inte lika mycket i plånboken...hehehe

hmm...lägger upp lite bilder på karet som ska bli saltvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dock så har man ju börjat smått....

har karet, saltet, sanden, en termometer....

o så fattas det ju en-hel-del...

Vad tror "the pro" på *proffsen alltså* lr dem som kan mer än vad jag kan...hehe

Jag har klart för mig vad jag ska ha...

Skummare

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=205⊂=0&page=1

Pumpar 2 st

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=477⊂=0&page=1

Belysning

MH 250 W

o så det sista....en osmos...läste nån stans att man kan göra en sådan själv..men vart hittar man billiga sånna annars??

Plus massa test juks...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Länge sen man skrev nåt...

Idag har jag köpt en beg Osomos....har kvar att köpa cirkulations pump o en skummare så har jag allt det tekniska =D

Min Start är inte långt bort..

Kul mannen!

Frågade du om osmosen stått avslagen länge eller om den varit igång hela tiden och hur gammalt filtermaterialet var? Bara så du inte kör med gammalt filter och du får skit i vattnet istället för att ta bort skiten.

Jag rekomenderar att du lägger pengar på bra pumpar som låter lite. Jag ångrar att jag inte kör med en "riktig" pump istället för dom invändiga lite billigare pumparna. Om jag skulle starta om ett kar från grunden skulle jag lägga lite mer pengar på en tysstare skummare och en utvändig "riktig" pump. Tro mig de är värt det om du inte bygger ett rejält filterskåp med ruggig isolering.

Jag kan inte rekomendera någon speciell skummare som ska vara tysst tyvärr.

Ska du inte borra ditt kar och dra rör ner till en sump? Globefish borrar ju pch det ska tydligen inte vara så dyrt. Sump är någonting jag starkt rekomenderar, att slippa ha massa teknik i akvariumet och kunna fylla på med vatten där är en stor fördel anser jag.

Tänk till ordentligt nu, säg att du skjuter upp akvarieplanerna 1månad med rördragning, sumpakvarie beställning, borrning och en möbel. 1månad är inte så lång tid. Du har ju redan ljus, så du kan ju borra akvariet högt upp i sidan så kan du bara fylla tanken upp till hålet, plugga in skummaren och köpa in stenen. Då förlorar du inte så mycket tid eftersom stenen tar ungefär en månad att köra in och du ändå inte ska ha några fiskar i starten om du köper ny sten.

Sedan har du ett betydligt tysstare akvarium och enklare skötsel av akvariumet framför dig.

Hur som hällst blir det nog bra, ville bara dela med mig av mina nya erfarenheter som nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenaa där...

den hadde stått avslagen typ en månad....va tyckeru om koralia pumparna..e jag för snål om jag köper dem??

det här med sump...jag ska ha akvariet i mitt sovrum, så de får inte låta..helst ska den va knäpptyst..annars sover jag inte!! =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag personligen skulle köpa pumpar till ett nytt akvarie projekt och ville ha det tysst skulle jag lätt satsa pengarna på en 3000:- pump, typ en Deltec hlp 4040. Då ska de bli i princip knäpptysst som jag förstått det och bra med flöde i tanken med endast en pump. Läs vidare på produktguiden och gör besök hemma hos folk med saltakvarium. Om jag skulle köra mitt akvarium i sovrummet hade min flickvänn aldrig kunna sova där. Skummare+2st cirkulationspumpar=3st cirkulationspumpar och det låter, om inte så mycket så tillräckligt för att vara störande i ett tysst rum.

Skummare kommer du nog inte behöva första månaden i akvariet om du kör in nyköpt LS. Så du kan spara in den utgiften om du vill en månad. Jag körde skummare från start men fick inte något skumm förnst den femte veckan. Byter du vatten lite extra i starten så kan du skjuta upp skummar utgiften.

Köper du Koralia pumpar kommer du få bra med vattenflöde, problemet med dom är att du inte kan ljudisolera dem så bra pga att dom är i akvariumet. Jag är lite skeptiskt till Koraliapumpar men men.... för vissa funkar dom bra och det är bra drag i pumparna. En del av dom är relativs tyssta medan andra exemplar verkar låta. Om du köper dessa pumpar och dom börjar låta eller du blir missnöjd efter några månader blir ju den totala kostnaden för pumpar förmodligen likvärdig en bra utvändig pump. För mig blev det ungefär så och nu 3mån sedan start ångrar jag mig så mycket att jag snålade med pumparna. Kommer köpa en Deltec för 3000:- inom ett år och då har man pungat ut närmare 4500:- för pumpar istället för 3000:-.

Tänk på att skummaren drivs av en cirkulationspump och skummare är långt ifrån tyssta, så var noga där med.

Om du nu väljer budget alternativet så räkna med ljud. Vilken effekt kommer koralia pumparna ligga på?

Jag tycker att det där med cirkulationen är lite överdrivet oftast. Tänk på dina framtida invånare och hur mycket cirkulation dom vill/önskar sig. Jag kör ca15 ggr vattenvolymen och det är på gränsen till att skivanemonerna inte går att placera ut utan att dom viker sig av strömmen. Så dom står i springor eller i hörn nu, där är strömmen lite lugnare.

Ditt akvarium var på 200L eller hur, så det kanske räcker med en koralia? Om du vill ha tysst på kvällen kan du ju köra med en svagare efter nattdags.

Glömde bort att Koralia faktiskt är sjukt energisnål om man kollar på vattenflödet, kanske inte är så jättedum?! Ha ha ha!! Nu blev du förvirrad, jamenar som budgetalternativ så är den säkert superb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja Matte...!!

va kul att du skriver så mycket =D

min tråd e annars ganska död....du har rätt..kvalitet lönar sig i längden..men 3-4 tusen på en pump e för mycket cash för mig...har frågat dem som har koralia pumparna, dem är ganska nöjda med dem. =)

Eftersom akvariet kommer att va i mitt sovrum så ska det vara helst tyst på kvällen/natten, därför kommer jag att stänga av skummaren då, men pumparna måste ju vara igång och då har folk sagt att koralia e mycket tysta...nästan ljudlösa =)

Så idag köpte jag ett beg terra nova 400p...nån som har nåra tips på hur den ska användas?*är helt grön innon skummare*

I dagens läge har jag följande tekniska prylar;

Osmos, Aqua Medic 90 , beg 750 kr

MH 250 w, med BLV lampa 20 000 k, beg 925 kr

T8 ramp 20 w * 2, hadde sen tidigare

Skummare Terra Nova 400p, beg 500 kr

Plus salt, ca 30 kg död ls, 5 kg korallgrus och en digital termometer..

Och självklart karet ! 80*50*50

Som ni ser så är inte allt inhandlat, men jag är en bit på vägen?

Det som jag ska köpa innom en snart framtid är 2 st koralia 4 lr en 3 o en 4..e lite osäker än

Det jag har lagt ut än så länge är 2700 kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ciao mio amico

Hur mycket levande levande sten tänkte du ha?

Fan vad billigt du kommer undan! Riktigt billigt. Det ska bli kul och se hur terra nova beast kommer att fungera i ditt akvarium.

Glöm nu inte att ta mycket mer bilder :D

A dopo!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!!

Nae...här väntas ingen löning..de e bara o ta från bankkonton ;)..lr hur peter? hehe...=P

Jag håller på o renoverar mitt rum...så när de e klart, då ska baljan startas!!!

Hmm, tänkte ha 20 kg super fiiin LS...o resten kalksten/död Ls...sen tänkte jag att allt få stå o "suga" åt sig i nåra månader innan jag börjar handla koraller o firrar...men då..fan va de ska handlas snygga gobies,blennies,skaldjur, koraller och nån häftig clownfisk...!!

Förslag?? vill ha så mycker variation som möjligt..men fiskarna ska helst inte bli mer än 9-10 cm...helst ännu minder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Aaaa lite färg på blajan.

Jag kan säga att de är jäkligt stor skillnad på LS, mina erfarenheter är inte stora eftersom jag köpt av två affärer. Låt säga att ena affären var Akvarieleasing och den stenen fullkommligt kryllade av alla sorters krabbor, räkdjur, rörmaskar, maskar, kalkalger, macroalger och sniglar.

Den andra affären var inte bara dyrare utan hade även heeeeeelt värdelös LS. Jag köpte dock bara 3kg och de ända levande jag kunde se var el liten alg. Slog sönder stenen i mindre bitar för att placera i sumpen och såg inte ett litet levande kryp. Sjukt besviken....... de va helt enkelt DS!!

Kolla upp stenen och hör runt innan du köper den. Stenen är ju inte precis gratis, även om man har massa stålars på kontot =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...