Gå till innehåll

Från planering till verklighet, start av saltvatten


Alessandro

Rekommenderade inlägg

Efter många veckors läsande här på forumet så tänkte jag starta ett saltvattens akvarium.

Under akvariets gång kommer jag att lägga in bilder =)

Akvariet är ett litet provsmak för att samla på mig lite erfarenhet..

Karet är 75 cm l 25 cm d 30 cm h, vilket blir ca 56 l, men i själva verket ca 50 l (utan något i) om man nu inte fyller ända upp till kanten..

Jag har gjort en liten lista på saker jag tänker köpa nu, men behöver synpunkter om grejerna är för "klena/dåliga"...

Grejer som jag har nu..

Akvariet

Salt, Reef Crystal

Korall sand, lite grövre sorten ca 5 kg

Dopvärmare 50 w

2 *20 w t8

Nitrat test

Nitrit test

Saker som jag tänker köpa

Cirkulations pumpar

2 st hydor coralia 1, blir dessa för klena?

Belysning, power glo? marine glo?life glo?

Deltec Rowaphos filtersvamp

Bakteriekultur till uppstarten?

Saltmätare, hydrometer vilket?

Skummare ?, tänker ha högst ett par små fiskar och några ryggradslösa djur, räkor, sjöborrar och några lägre djur som skivanemoner och nån Xenia

LS ca 10 kg

Tänker starka med osmos vatten som jag köper på Triton Akvarium

Som ni ser så är karet ganska enkelt och jag ska inte ha arter som kräver mer än vad jag kan ge....

Något annat som jag har missat??

Låt förslagen/synpunkterna strömma in =)

Mvh Alessandro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Borde väl räcka med en Hydor pump i ett så litet kar. Fler tester kanske, PH, Amonium. Inte helt säkert att du behöver doppvärmare om du har skaplig temp inne, jag klarar mig utan i mitt.

Marine glow ger ett väldigt blått ljus, har ett i en sötvattentank med en massa rötter men tror det skulle bli väl speciellt till klarare vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolla in Lasses tråd om Nano mm om du vill köra det 'enkelt' som ett svar på om du behöver skummare eller ej,,

skippa de 5kg sanden i början om du ej ute efter ha "DSB funktion". Kör in akvariet med LS och utan ljus, samt med rowaphos eller liknande.

cirkulation: minst 10ggr volymen/h

bakteriekultur under uppstarten klarar man sig utan om man vill spara $

saltmätare: bäst/dyrast: refraktometer.

budget - köp vilken som helst men jämnför den mot annan (riktig) refraktometer så du vet +/- vad den visar fel. Viktigt med kan vara ha en bra digital våg där du väger upp salt för byta vatten med, vikten på det + vatten kan vara minst lika bra värde på saltkoncentrtionen du får vid vatenbyten mm.

förslag på fiskar:

http://www.liveaquaria.com/product/scateg.cfm?pCatId=2124

lycka till.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om man vågar lita helt på att "väga" fram saltkoncentrationen? Läste någonstans att just Reef Crystals krävde 6 gr mer än angivet för att få rätt koncentration. Man kan också köpa referensvatten att jämföra sin saltmätare mot.

Mitt kar är under uppstart och inte så mycket att titta på ännu så länge ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena

väga fram salt tycker jag funkar ok, visst kan skilja lite det med, precis som alla saltmätare på markanden. kan tänka på att alla fiskar ej lever i samma salthalt i världen när man blandar en 'gottepåde' med.

gällande referenvatten, ta med min saltmätare til ngn annan eller butik och jämnför, ingen anledning att köpa 'referensvatten' vilket borde vara kranvatten = 0 i salthalt..

gällande sanden, lägg i LS först, sedan lite sand som dekoration, typ 1cm. spara resten och ha till att byta ut med om den andra blit täckt av alger mm.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T8 är ok beroende på vad man vill ha. jag hade T8 för 10 år sedan med fiskar och inga problem, det är mer när man går in på koraller mm som är beroende på ljus som det blir kritiskt.

så vill du köra med fisk + mjuk koraller kan du klara dig, vill du ha musslor, stenkoraller kanske det behövs mera ljus. antingen många T8 som tar mer plats än T5 som man kan byta ut med för att får mera ljus = ok för de flesta koraller.

MH lampor är inget krav, finns bra exempel här på SVG gällande det.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är ganska ny innom saltvatten...så jag tänkte ha lätta saker i karet...det är bara onödigt att ha grejer som dör efter ett tag..bara för att man tror att "det ska gå bra"...

Belysning; hadde förut power glo med marine glo i mitt ciklid kar förut...det blev ett ganska snyggt ljus...påminde mycket om havet..eller ska man köra med life glo 2?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hhmm...hur lägger/bifoga jag till bilder?

Har du läst i FAQ?

Läsa och posta inlägg

För att bifoga en fil i ett nytt inlägg, klicka på knappen [Hantera bifogade filer] i nederdelen av sidan som du skriver ditt inlägg på och leta upp filen som du vill bifoga från din lokala hårddisk.

Efter att du postat kan den bifogade filen komma att dyka upp som en miniatyr, beroende på forumets inställningar. För att visa innehållet i den bifogade filen (om det inte redan visas) behöver man endast klicka på länken med filnamnet som visas intill ikonen för bifogad fil.

/Moderator

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att hollowman här på forumet har målat sitt kar blått...måste säga att det blev mycket snyggt...

Läste att måla färgen "hette";

KULÖR :NDS S 3060-R80B

RECEPT VI: 19.50 SERVALAC AQUA HBL

BL: 21.00

SS: 1.50 BRYTBAS: C

W: 25.00 BURKSTL 1L

Nu undrar jag, vart köper jag den o va kostar den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdate.....efter lite tänkande, så kom jag fram till att det är lika bra att starka med ett större kar, eftersom jag har ett kar ca 200 l(85 *50*50) stående hemma är det lika bra att jag börjar med den..

Självklart kommer det nu att behövas en helt annan teknik än vad jag hadde tänk mig från början..Mh 250 w,2 st koralia 3 (3200lh *2) för svagt? och en skummare, och en osmos filter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen har man hittat hit!

Jag tror inte att målarfärgen kommer att bli snyggt i slutändan.

1 cm, 3-5 mm grovkornigt sandbotten.

Minst 10% ls

Venturi påhängsskummare? Slipper bruset från luftpump och inköpet av alla jäkla träsyrestenar?

Räcker verkligen 1 st 250 W Mh??

Lycka till hursomhelst Ales!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...