Outbacker Postat 27 februari 2007 Postat 27 februari 2007 Har fått det här helglaskaret gratis och var medveten om skadan när jag fick det men tror ni man vågar köra igång det? Framrutan har fått en smäll underifrån då förre ägaren tappade det och sprickan som syns på bilden går alltså upp i framrutan. Tilläggas bör att det finns en väldigt tunn skärva lite lös mellan silikonet och rutan. Citera
Johan2x Postat 27 februari 2007 Postat 27 februari 2007 Jag är ingen expert på glasskador.Imed att han tappade det så kanske det finns risk att det finns spänningari glaset. Precis som vid stenskott på en bil.Trycket av vattnet kanske kan spela roll.Hur stort är det hbd och volym???/Johan Citera
Outbacker Postat 27 februari 2007 Författare Postat 27 februari 2007 Måtten är L125xD70xH60 och det rymmer 525 liter. Citera
Laggeman Postat 27 februari 2007 Postat 27 februari 2007 Fixa en ny ruta och limma dit istället. Passa på att köpa en i Optiwhite samtidigt, så får du ett snyggt billigt kar dessutom. Citera
Lasse Postat 27 februari 2007 Postat 27 februari 2007 Ta baksidan på en skruvmejsel och knacka försiktigt runt skadan, speciellt längst ner till vänster där det ser ut som det finns en liten sprickbildning. Har du sprickor som är påbörjade kommer ditt knackande att få dem att expandera. Även om inte detta händer så är det lite lotteri att fylla karet och veta hur länge det håller. Jag skulle gjort som Laggeman säger, om inte för annat för att få en lugn nattsömn.MVH Lasse Citera
Outbacker Postat 27 februari 2007 Författare Postat 27 februari 2007 Jo, svaren blev ju avfärdande ungefär som jag väntade mig och nattsömnen är ju nog så viktig. Ingenting händer när jag knackar och jag kan inte se början till någon sprickbildning med blotta ögat dock. Men jag tror det är lättare att införskaffa ett helt nytt kar än att hitta en glasmästare som är villig att åta sig att byta rutan.Tyvärr verkar många glasmästare allergiska mot allt som har med akvarier att göra.... Citera
ppihlstrom Postat 27 februari 2007 Postat 27 februari 2007 tingsryd.... vart ligger det nu då? Hur långt har du till Ängelholm? Du borde kolla med Villans Glas där, för jag vet att de iallafall ibland bygger kar o så, plus att en av killarna som jobbar där är en "saltis" - de har ett saltvattensakvarium i lunchrummet! Citera
Outbacker Postat 27 februari 2007 Författare Postat 27 februari 2007 Har ca 20mil till Ängelholm så det är väl inte något alternativ direkt tyvärr, men tack för tipset ändå. Skall kolla runt lite imorgon vad ett nytt skulle kosta. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.