Gå till innehåll

problem med tunze


PIGAZ

Rekommenderade inlägg

Hej Peter,

Hade samma problem med min Tunze 6100,kolla så inget fastnat i pumpen eller att propellern sitter i ordentligt.Jag hade dock problem trotts detta.. tror det kan ha varit fukt efter en två dagar så slutade den pipa och började funka, misstänker fukt eventuellt ?

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett litet hål på motorn som ses när man tar bort impellern. Detta är svårt att se men har en avgörande betydelse då det är kylningen till motorn. Larmet ljuder och varnar för överhettning. Stoppa motorn omedelbums, häll ned några droppar 10% saltsyra och blås rent med tryckluft. Jag anser att detta är ett fel från Tunze att inte informera om det, här blir ofta stopp och är orsak till många brända pumpar och har kostat Tunze massor av pengar då många har fått bytas på garantien, så och en av mina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag lät min vara i några dagar tror jag,trodde det var ågot så tänkte skicka den på service,men provade en sista gång inna o då funkade de o har funkat sedan dess..

se till att få den helt torr,jag provade torka men de funkade inte tror inte den var torr nog..

Förresten är det pumpen som låter eller lådan ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Detta hände mig oxå !

Lådan började tjuta mitt inatten och jag trodde det var brandlarmet ! Gissa om jag vart rädd !!!

Gjorde rent min streamer (6100:a) och startade upp igen, funkade några timmar sedan stannade pumpen igen.

Plockade isär streamern igen och startade upp, det jag märkte var att streamern startade fast inte med samma tryck som det brukade vara och ringtrafon blev jättevarm. Nu är den avstängd tills jag får några bra tips på fel orsak.

Några tips ? Streamern är lite över året så ingen garanti finns kvar.

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 st 6100:or kan ju koppla in streamern i den andras ström låda och se om det blir samma fel.

Är lite rädd att man har sönder den andras ström låda om det är streamern som är dålig, ska kolla idag efter jobbet lite mer.

Man tycker ju att Tunze pumpar borde vara av bra kvalite med tanke på priset, men det verkar som att många har problem med just (6100:an) Kan det vara därför dom kommer med 6101:an där dom har gjort vissa förändringar.

Bra att man kan beställa reservdelar direkt från Tunze, Tack för tipset ! Det kommer att behövas reservdelar :-(

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har faktiskt börjat beskylla 7095:an att bränna styrlådorna på 6100-pumparna, men det är bara en teori än så länge. En av 6100:orna har vi inte kopplat in på 7095:an och den har hållit sen den var ny, lite mer än ett år...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det ligger i sakens natur att en apparat som slås av och på kontinuerligt lättare går sönder än en som körs 24/7 - det är bara ett jämföra med t.ex en glödlampa.

Problemet med alla pumpar av streamtyp är att samtliga har så låg effekt att dom har det tungt att komma igång i startögonblicket - blir det sedan lite kalk eller annat i impellern så orkar dom inte igång och pumpen bränner.

Även powerheads pajar till slut av denna behandling.

I tunzes wavebox sitter det ju en modifierad pump och kraftigare nätdel - så visst har dom insett problemet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det ligger i sakens natur att en apparat som slås av och på kontinuerligt lättare går sönder än en som körs 24/7 - det är bara ett jämföra med t.ex en glödlampa.

Problemet med alla pumpar av streamtyp är att samtliga har så låg effekt att dom har det tungt att komma igång i startögonblicket - blir det sedan lite kalk eller annat i impellern så orkar dom inte igång och pumpen bränner.

Även powerheads pajar till slut av denna behandling.

I tunzes wavebox sitter det ju en modifierad pump och kraftigare nätdel - så visst har dom insett problemet

Men om man då har pumparna inställda med en styrbox på Puls och inte kör min-max hela tiden utan kör en lite mer medelväg så borde den inte slitas lika mycket, det är lite så jag resonerar med mina inställningar i varje fall!

Det är väl lite så du tänker gissar jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På samma sätt har jag ställt multicontrollern, dvs att köra kanske 40% och växla upp till 100% med intervaller om 1-2s någonstans.

Att tillägga är att den pump som gått hela tiden har varit väldigt kalkdrabbad, medan dom som dog för oss har varit nästan rena... Jag tror priset togs av en pump som räckte i 2 veckor. (Vilket får mig att misstänka multicontrollern)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det ligger i sakens natur att en apparat som slås av och på kontinuerligt lättare går sönder än en som körs 24/7 - det är bara ett jämföra med t.ex en glödlampa.

Problemet med alla pumpar av streamtyp är att samtliga har så låg effekt att dom har det tungt att komma igång i startögonblicket - blir det sedan lite kalk eller annat i impellern så orkar dom inte igång och pumpen bränner.

Även powerheads pajar till slut av denna behandling.

I tunzes wavebox sitter det ju en modifierad pump och kraftigare nätdel - så visst har dom insett problemet

Var inte riktigt med "Pumpen bränner" Vad ? Går pumpen sönder eller matnings/styrlådan sönder ?

Mitt problem är att nu startar pumpen men inte något kräm i den, ringtrafon blir jätte varm och tillslut stannar pumpen. Förslag ?

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var inte riktigt med "Pumpen bränner" Vad ? Går pumpen sönder eller matnings/styrlådan sönder ?

Mitt problem är att nu startar pumpen men inte något kräm i den, ringtrafon blir jätte varm och tillslut stannar pumpen. Förslag ?

MVH Johan

Däri ligger problemet, man vet inte riktigt vad som är trasigt förräns man har provat med andra delar som man vet funkar. Jag har bytt och köpt både nya pumphuvuden och matningsboxar till mina pumpar.

Oftast är det själva pumphuvudet som går sönder av att den står still och så att säga bränner sönder lagren i motorn.

Kolla även så att själva propellern är hel så att den inte vobblar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Med bränner menar jag att när impellern fastnar eller går tungt, så överhettas lindningarna i motorhuset, impellerhuset "sväller" av värmen och klämmer fast impellerns magnet - lite som en kolv som nyper i en överhettad bilmotor

Det verkar stämma som att det är pump huset som är felet !!!

Har provat att byta saker mellan mina 2 st 6100:or och det är något fel med själva pumphuvudet.

Är det någon som vet hur man kan få tag på bara 6100:ans pumphuvud ?

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar stämma som att det är pump huset som är felet !!!

Har provat att byta saker mellan mina 2 st 6100:or och det är något fel med själva pumphuvudet.

Är det någon som vet hur man kan få tag på bara 6100:ans pumphuvud ?

// Johan

http://www.tunze.com/119.html?&L=1&C=SE

Om länken inte funkar så gå in på tunzes hemsida och leta reda på länken spareparts!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...