Gå till innehåll

Älgen skall testa salt, 450L


Moose

Rekommenderade inlägg

  • Svar 209
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kalkvatten håller Ph på en hög och bra nivå, jag gissar att det är det Lasse är ute efter.

Köp en burk Kalciumhydroxid. Ta 1-2 kaffeskedar till en 1,5 liters PET flaska. Slå på osmos vatten, skaka och vänd på den så mycket du bara orkar (ta med den till TV- eller varför inte Akvariefåtöljen) och vänd den upp och ner, det är svårlösligt.

Låt den sedan stå ett dygn och häll i karet för att ersätta avdunstat vatten Häll inte i den vita smeten som ligger i botten. Fyll på vatten igen och gör om proceduren inför nästa dag. 1-2 skeder brukar vara ok för 2 fyllningar sedan sköljer du ur flaskan och börjar om.

Slå gärna lösningen i karet i samband med att lyset slocknar på kvällen, det är Ph höjande och inför natten är ett bra tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ciklidhuset har det, men både Marinakvariet och BioTed har det också med säkerhet. Wiking glömde att säga att du skall pytsa i det med en försiktig stråle där du har kraftigaste strömningen - det får inte bildas förmycket mjölkighet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt, jag häller det direkt över min ena Koraliapump som snabbt fördelar lösningen i karet. Har noterat att en Sinularia som sitter i närheten är måttligt förtjust. Det brukar vara lite lätt 'dimmigt' i karet 10-15 minuter efteråt, vet inte vad det är som fäller ut? Häll dock aldrig i 'gegget' som bildas på botten i flaskan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

jag jobbar på för fullt, algerna kvarstår, boven i dramat är iaf fosfaten

troligen har jag fått in fosfat i min LS vid start när jag körde utan osmos, o nu när KH:t har sjunkt ner lite så har antagligen LS:en börjat släppa ut fosfaten o därav algerna.

Jag håller på (med tedb:s hjälp) att få ordning på allt, skall även köra igång med ZEOvit metoden.

Kommer lägga in lite nya bilder så fort det börjar ske en liten förbättring.

Vet att jag e dålig på att uppdatera här, men man har ju aldeles för mkt annat att göra. Och när latmasken tittat fram, ja, då händer det inte mkt.

Positiva är att korallerna mår bra och växer på som sjutton, nu skall färgerna fram lite bättre bara. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har man varit flitig o byggt 2 saker,

en enkel variant av ytavrinning samt en ZEOvit reaktor inbyggd i juwels filterfack.

Ytavrinning gjordes väldigt enkel.

ett rör ståendes från botten och upp till ytan, i detta rör placeras insuget till min deltec 600 skummare. Och på så vis sugs ytan ner i röret o sen direkt in i skummaren.

Reaktorn är väldigt simpelt byggd oxå, enligt följande bild.

Vattnet kommer in, passerar ZEOviten, ut i gälarna under ZEOviten, upp i mellanfacket och sen ut via en pump till akvariet.

Först en bild framifrån, sen ifrån sidan.

post-3121-1446891510047_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en vecka har nu passerat sen jag började med ZEOvit, jag skall försöka uppdatera tråden oftare nu, varav en bild varje vecka för att på så vis se skillnad.

hittade även en krabba i akvariet här om dagen, 1 cm, vit/grå med lite fjun på sig.

har stängt in han i en burk sålänge, om ngn vill ha han e det bara komma o hämta annars åker han snart ut.

post-3121-14468915126382_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter o funderar på ett jobbigt beslut.

funderar på att suga ur all min sand för att få bort överflödig skit, och att nekelt kunna rensa under stenen, jag antar även att sanden innehåller mkt nitrat samt fosfat.

Hur tycker ni jag skall göra?

Om jag även tömmer ur sanden så kommer jag möblera om för att få bort all skit på o i stenen.

Skall jag försöka spara allt vatten eller skall jag tömma hälften o blanda nytt?

Ge mig tipps o råd, allt ni kommer på.

Jag kör ju även med ZEOvit, vad händer med detta när jag gör denna städning?

skall jag fortsätta med doseringarna som inget har hänt eller behöver jag börja om på nytt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag e allvarligt trött på att inte ha en sump oxå.

att köpa ett nytt akvarium, ja det kan jag ju glömma. Där säger regeringen blankt nej.

jag vill inte heller gå ner mig i volym, snarare öka. isåfall ca 600 liter. o inte längre än 1,5 m brett.

mitt nuvarande kar är på ca 450l. Bänken jag har nu tillåter ej heller att jag skaffar en sump då detta inte får plats.

Så frågan e nu, hur löser man detta på smidigaste vis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter o funderar på ett jobbigt beslut.

funderar på att suga ur all min sand för att få bort överflödig skit, och att nekelt kunna rensa under stenen,

Hur tycker ni jag skall göra?

Detta beror på om du orkar suga rent glasbotten i vart fall någon gång i veckan eller inte samt vilka koraller du tänker satsa mest på.

Om du orkar med att suga rent och har i övrigt kraftig cirkulation som håller partiklarna svävande i vattenkolumnen tills det hela hamnar i skummaren så vore ett botten helt utan sand att föredra. Detta under förutsättning att du inte har koraller som deppar ihop av kraftiga vattenströmmar.

jag antar även att sanden innehåller mkt nitrat samt fosfat.

Det finns mycket goda grunder för att utgå från att fosfat frigörs från sanden. Sedan i vilken proportion som utsläpp sker från själva sandkornen respektive från sedimenterade foderflingor/fiskbajs/detritus kan man diskutera i all oändlighet. Men fosfaten åker ner och åker upp i sanden, ibland mer ibland mindre, som en bergochdalbana, den saken är klar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer som många har skrivit, men jag tar det ur ZEOvit-perspektiv.

Vill du ha en tunn sandbädd så behåll den, du har ju även lagrade näringsämnen i LS:en som också läcker. Du kommer att laka ur fosfaten, men det kommer att ta tid, säkert flera månader beroende på hur mycket du har lagrat.

Iakta dina koraller och minska ZEOstartdosen(type halvera) om de blir för ljusa/blekta och då kan du även öka dosen på ZEObak/ZEOfood och pumpa zeoliten två ggr om dan när det är mörkt.

För att underlätta konverteringen för dem så kan du även dosera aminosyror AAHC och Pohl's Coral Vitalizer.

Om du får tendens till cyano, t.ex. något svagt rött i skuggpartier med lite cirkulation, så kan det vara läge att hålla uppe med ZEOstarten i några dagar för att du ska få tillbaka näringsbalansen.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 veckor har nu passerat med ZEOvit metoden. Inga jätteförändringar ännu, har för mkt fosfat att mjölka ur akvariet, det lilla man ser är att topparna har blivit ngt blekare på vissa acroporor.

Jag är fortfarande på jakt efter mer acropora fraggar, det mesta av intresse, dock ej blå nyanserade. gärna mer åt det röda hållet.

Om ngn har lite fraggar i gbg området så hojta till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med tanke på hur många jag har så lär han få äta i nått år eller två först =)

de där e rätt gamla bilder, skall se om jag kan fixa några nya om ngn dag.

jodå, alger finns allt, har börjat vänja mig vid dom. Men men. Tids nog försvinner dom nog, jäller o ha tålamod bara.

Vattnen är rätt grumligt nu, tack vare min nya sandbökare, så fort vattnet har klarnat skall jag fixa bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag fortsätte min kamp mot algerna, uppkomsten av alger på nya ställen verkar ha avtagigt, dock växer dom fortfarande på sina gammla ställen i rätt kraftig takt.

En sjöhare är nu beställd iaf.

Fosfaten samt nitraten har börjat sjunka lite. Så ZEOviten början ge utdelning.

Jag kommer fortsätta kämpa på tills dessa värden närmar sig noll loch tills mina alger har försvunnit.

Har även planer på att starta upp en 112l burk bredvid, för att ha knappar, skivisar och annat smått o gått i. (utan skummare skall tilläggas).

Har införskaffat mig lite nytt godis oxå.

10 chromis. bara 9 kvar, en försvann efter en vecka (dom var väldigt små vid köpet, så han har väl blivit sushi i en streamer)

2 puttsaräkor till.

1 Kirurg som äter alger, o jisses vad han äter. (Nigrofuscius eller ngt tror jag det var)

1 mussla, Crocea.

Här kommer lite bilder.

Usäkta den dåliga bildkvaliten.

post-3121-14468915205323_thumb.jpg

post-3121-14468915205499_thumb.jpg

post-3121-14468915205667_thumb.jpg

post-3121-14468915205869_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har nu suttit och funderat på sump ett tag, o kommit fram till att jag faktiskt kan ställa en sump på vänster sida om kare, har även fått klartecken av regeringen om jag gör en fin bänk.

Borra tänkter jag ej göra, då jag har vatten osv i karet. Sitter o funderar på en överrinningsbox istället samt ngn form av returpump. Funkar detta? Sumpen kommer bli på ca 45L skall tilläggas. Vad för saker bör jag sattsa på här? Ge gärna tipps!!

Sen undrar jag, jag har en Deltec MC600 just nu, går den att ställa i en sump? för inte måste den väl hänga på utsidan? Gör väl ingen skillnad så länge vattennivån stämmer i förhållande till insuget?

Hur tycker ni jag skall lösa detta med ytavrinning? Det kommer vara ca 80cm ner till sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...