Gå till innehåll

Älgen skall testa salt, 450L


Moose

Rekommenderade inlägg

  • Svar 209
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur funkar detta vid strömavbrott? Fortsätter vattnet rinna när strömmen kommer tillbaka?

Och kan det bli hävertfunktion om strömmen går?

Hur många liter bör ytavrinningsboxen klara? Och hur många lite bör en pump trycka upp igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja en överinningsbox återupptar häverten om det blir strömavbrott, dock är systemet inte 100% tillförlitligt.

finns några ex:

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=656⊂=0&page=1

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=524⊂=0&page=1

http://www.aqua-medic.de/freshwater/shared/13/imgs/kasten.jpg

Den sista är Aqua medics. Överinningsboxarna har små fickor innan vattnet åker över kanten som håller nivån konstant och då kan häverten inte släppas. Oberoende av vattennivån i akvariet. Du behöver inget mastodontflöde mellan sump och kar, en 2-3000 liter/h är nog mer än tillräckligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tunze-boxen klarar ju max 1000 l/h, vilket känns klent, då skulle jag behöva en pump som pumpa upp ca 800 l/h eller? för pumpar den mer än 1000 l/h så blir väl sumpen torrlagd.

mkt frågor, vill bara får allt 100% klar för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ta en pump som klarar 2000l/h och strypa den på trycksidan. Så får man ju justera in så att överinningsboxen hinner svälja undan. Sen blir där automatiskt tryckfall med på 80 cm.

Såg att du skall ha en sump på 45 liter, det blir inte många liter att spela med, då du kanske max kan utnyttja halva volymen för skummaren. Sen när du får strömavbrott så skall sumpen klara av att svälja allt det vatten som häverten skickar ner innan vattnet tar slut till inloppet på överinningsboxen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde en eheim1200L pump till min Tunze box det funkade hur bra som hälst, angående luft i överlöpet så tog jag en liten power head och satte en slang mellan överlöp och ut blås på pump (där man sätter slang till diffusor) körde så i ungefär 10år.

Hälsningar:

Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var nere hos Ted idag.

Där jag för övrigt även tror att jag stötte på Metcrue.

Diskuterade sumpen med Ted och kom fram till lite saker.

Sumepn blir av ett akvarium på 112 liter.

Överrinningsboxen blir en Shuran overflow, som skall klara 2000-3000 l/h.

Pumpen blir nog en Eheim 1262, 3400 l/h med max tryckhöjd på 3,5m.

Allt bör vara klart om ca 1 månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu fått hem alla saker. Gick fortare än väntat. Är i full gång med byggandet.

Har fått hem följande.

Eheim 1262 pump.

Schuran Flowbox

112 liters helglasakvarie.

Diverse pvc-rör + kopplingar.

Har dock stött på ett lite problem med min box.

Om ni tittar på den bifogade bilden som jag snabbt skissat upp.

Akvariets kant är ju inte speciellt tjock. Medan mellanrummet mellan boxens 2 avdelningar är desto större. (markerat med rött på varje sida om akvariets glasvägg), detta medför att boxen hänger bara på en liten kant, o lyckas balansera detta. ja det blir svårt.

Ngn som har lite tipps?

post-3121-14468915280669_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har stött på ett litet hinder till. Jag måste få ner Flowboxen ca 1,5 - 2 cm till. För att hamna bra i vattennivån.

Jag har ju ett juwel akvarium med plastram runt. Jag vet att ramen är bärande och håller ihpå karet. Juwel vision 450.

JAg har 2 alternativ.

1. Silkona runt hela plastramen samt silikona lite till i akvarieskarvarna uppe vid ytan då dessa skarvar inte känns 100%iga ovanför MAX-vattenlinje strecket. Dock vet jag inte hur resultatet bli att lägga silikon på silikon. Om det blir tätt osv.

2. Kapa ur lite ur ramen, ta min dremmel, kapa ur en bit av plasramen, utan att kapa den helt, den kommer fortfarande att hålla ihop., kommer bara skala av toppen på ramen så jag får ner kanten lite. Hoppas detta håller. Så jag inte tummar på akvariets hållbarhet.

Hur hade ni gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade återigen en lösning själv =).

Jag gjorde som alternativ nummer 2.

Jag kapade ur en bit med min dremmel. Gick riktigt bra.

Så just nu limmar jag pvc, skall iväg nu o titta på glasskärare samt silikon, måste ha skiljeväggarna i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Det är pyttelite luft i kanalen, typ en stor bubbla, men den kan inte påverka så mkt, iaf inte rent ytmässigt i förhållande till den mängden vatten som kan passera.

2. Vattenmängden är inget problem.

Sen har jag några tillägg, jag har fått upp kapaciteten lite på den, men inte tillfredställande ännu. ligger nog på ca 1200 l/h.

Sen undrar jag om det finns ngt vis att få den till att inte väsa så mkt när den suger vatten.

Kan även röret ner påverka vattenmängden? Jag har en kran på röret ner, för att lätt kunna stänga av. Kranen är 40mm, så jag har fått gå upp mig i storlek på röret via muffar, normal storlek på röret är 32mm. Men för att kompensera upp detta har jag inte kranen helt öppen för att samma mängd vatten skall passera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förbannade skitbox!

ger ett råd till alla nybörjare, Gör rätt i från börkan ang. sump och dess rördragning.

avråder alla att skaffa flowbox iaf.

Nu ligger jag nog på en rinn-kapacitet på 10 l/h detta e ju löjligt.

Ger snart upp.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter det en luftnippel på toppen på den?

Du kan isf försöka sätta en luftslang på den, som du kopplar till luftinsuget på en pump. Typ såndär som man brukar få med när man köper ett akvariepaket med pumpar å allt. Då är du säker på att det är tomt på luft i den. Då är du iaf säker på att det inte är luft som stör.

Tillägg:

Har för mig att man borde hålla flödet genom boxen så nära max kapacitet som möjligt.

Vad är det för box du har och viken returpump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite luft som någon bubbla eller 2 bör inte störa så mkt.

Sen vet jag inte vilken kapacitet boxen har heller. På kartongen stod det 2000-3000 l/h, i papprerna som låg i kartongen står det 1800-2000 l/h en viss skillnad där.

Så tycker att ngn luft bubbla bör inte störa så mkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...