Gå till innehåll

Tips inför flytt av ett akvarium önskas


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Låter värre än det är. Skall flytta ett litet kar i mitt hus och undrar hur man gör smartast.

Min tanke var att tömma delvis. Ta ur fiskarna och mina två euphyllia och stoppa i ett mellanlagringskar ihop med det tidigare uttömda vattnet (typ en plastbytta från IKEA). Plocka ur sten och sniglar, sniglar ned bland fisken och stenen ned i hink med saltvatten (nyblandat och resten av akvarievattnet). Passar även på att skrubba bort alger från stenen.

Rengör det nu tomma karet samt pumpar etc. Flytta kar till ny plats och fylla på med vatten, sten och djur i ungefär bakvänd ordning jag tömde ut dem.

Är det så man brukar göra? Hur illa mår djuren av denna behandling?

Något annat man bör tänka på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Karet har varit igång ett tag så jag skulle efter flytten först ersätta halva vattenmängden med nytt vatten och sedan göra ganska täta vattenbyten de närmaste två veckorna (relativt stora och kanske två gånger i veckan. Jag skulle överväga att försöka lämna så mycket av sanden och stenen orörd som möjligt och ringa in några starka personer och göra flytten utan totalrengöring. Allt för att slippa få upp för mycket fosfat och andra ämnen i vattnet och de täta bytena är för att ta bort det man ändå river upp.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...