Datate Postat 5 mars 2007 Postat 5 mars 2007 Köpte i höstas en P500 Kalciumreaktor (tror det är föregångaren till P501).Köpte den komplett med 500g Co2-tub, magnetventil och bubbelräknare. Vet hur man kopplar ihop den och i princip hur den funkar.Det jag dock inte har klart för mig är hur man justerar in en sådan samt hur mycket/vad man skall ha för material i den. Skulle gärna vilja slippa tillsätta calcium, magnesium och trippelbuffer varje vecka, så jag hoppas att denna reaktor skall kunna ersetta dessa 3 tillsättnignar och få mer stabila vattenvärden.Fick med en halv påse Rowalith C+ (tror det heter så). Är detta att rekomendera, eller är det något annat som funkar bättre? Har även hört att man kan tillsätta något material som gör att man kan hålla ett bra magnesiumvärde.Så vad ska man tillsätta och hur mycket, samt hur justerar man in den?Ps. Tänkte försöka ge mig på att köra den via timer, för i dagsläget finns inga pengar att köpa en pH-computer eller liknande./Erik Citera
Robert Lennqvist Postat 5 mars 2007 Postat 5 mars 2007 Det var inte en PF500?Här är manualen till den. Där står det hur mycket media du ska fylla samt vilka grundinställningar du ska köra.Med Rowalith C+ så grejar du karbonat, calcium och magnesium. http://www.simontorp.se/pdf/Deltec%20PF500-600-600S-1000.pdf Citera
Sunny Postat 5 mars 2007 Postat 5 mars 2007 Robert vad kör du i din reaktor, kör du med ultralithen eller något annat ?Och hur tycker du Deltec reaktorn har funkat för dig ? Mvh Citera
Robert Lennqvist Postat 6 mars 2007 Postat 6 mars 2007 Jag Rowalith C+ i min reaktor. Ultralith använder man i ett annat syfte, d v s att få ner näringsnivåerna i vattnet. Då ska man nog helst använda en reaktor avsett för det.Min Deltec har funkar super så här långt. Det är lite pillande med justering i början men man får snart kläm på det. Stabilare kH, Ca och Mg har jag inte haft sen jag började med reaktorn. Mitt Ca och Mg ligger lite högt och jag har problem att få ner dem. Kommer förmodligen att byta ut hälften av C+:en till Rowalith C för att få ner andelen magnesiumgranulat./Robban Citera
Sunny Postat 6 mars 2007 Postat 6 mars 2007 Oj hehe menade Rowalithen..vart lite sent igår Vet du ungefär hur många procent MG det ingår i C+ ? Jag håller jusst nu på att balansera värdena,funderar sen på vilket media man ska använda,har hört att vissa kör med väldigt grovkorallkross.ska tydligen vara väldigt bra de med...Kör du med eller utan PH probe ?Har själv nyligen införskaffat mig en PF601S med IKS ph för intern ph controll(kanske behöver en till i akvariet ? ).Mvh,Sunny Citera
wrang Postat 6 mars 2007 Postat 6 mars 2007 När jag körde med denna modell så använde jag rowalith c och tillsatte Grotech´s magnesium granulat 2dl till 2kg RowalithVar ett konstant mätande för att hitta just ens inställningar som passar karet.Men min inställning var ca 2-3droppar i sekunden och 1 bubbla Co2 i sekunden. Körde magnetventilen på för Co2 mellan 1500-1900 När man väl kört in den så tuffar å går den hela tiden.Mediat i reaktorn bubblade bara lite i botten. Körde man på förmycket så var det risk att det kom med media in i pumpen å den slits ut. Hadde en kran för att ställa in flödet. Är nog bara på de större modellerna det är så.Vattnet ut ifrån rektorn hadde jag precis vi skummarens utlopp för att vädra ut eventuell överskott av co2 men jag hadde inga problem med co2 i karet eller alger som man får med dettaDen Ph mätaren jag använde satt bara i för att se hur låg Ph blev i reaktorn så ingen styrning med denna. Överlag en kanon kalkreaktor Citera
Robert Lennqvist Postat 6 mars 2007 Postat 6 mars 2007 hehe Jag vet inte vad det är för andelar Mg i C+. Har försökt att hitta information om C+, vilka beståndsdelar som ingår. Men det har varit svårt. Om du bara kör med korallkross så måste du tillsätta magnesiumgranulat för att klirra Mg-biten.PF601S är en fluiditiserande reaktor och då ska du helst inte köra med korallkross. Vitsen är att köra med ett lätt och finfördelat media så mediat hela tiden är i rörelse i reaktorn (det ökar dess effektivitet avsevärt enligt Deltec själva). Just Rowalithen funkar bra för det ändamålet. I min reaktor så vispas Rowalithen runt hela tiden tack vare vattenströmmen i den interna recirkulationen. Jag har ingen ingång för pH kontroll i min reaktor. Däremot har jag byggt en liten manick som gör att jag mäter Ph:t direkt på utvattnet och sen styrs magnetventilen på det värdet. Tycker jag funkar väldigt smidigt, så slipper man vara så beroende av att räkna bubblor mm. Bara att se till att den styr på ett bra pH-värde och så justerar du sedan gångtid på CO2 och dropphastighet på utvattnet.Nackdelen med det är väl att man måste se till att pH-styrningen hela tiden är kalibrerad. Vad jag förstått så kör många utan pH-styrning. Har man väl justerat in grejerna så lirare oftast bra ändå.Jag hade absolut testat att köra med pH-elektroden i reaktorn. Är ju alltid bra att hålla koll på pH:t i burken. Men det är nog knappast något måste. Ser du till att köra reaktorn under den tid du belyser karet så är inte pH:t nån stor grej. Släpp ut vattnet från reaktorn vid skummarinsuget så neutraliseras det sura vattnet rätt bra när det syresätts i skummaren./Robban Citera
Datate Postat 6 mars 2007 Författare Postat 6 mars 2007 Den jag har är nog föregångaren till den som manualen hänvisade till. Ser ungefär likadan ut, men utan ventil till pumpen samt utan Co2-recirkulation. Men funktionen borde vara densamma.Det jag funderar över är hur man når ett bra värde. Dvs hur man justerar in den.Ska man börja med dom inställningarna som anges i manualen och mäta å sedan ändra aningens lite på nånting å sedan mäta igen efter någon dag?Ska man ställa timern så den bara går när belysningen är tänd, eller varannan timme t.ex?Har man ett konstant vattenflöde igenom och bara ändrar Co2-mängden, eller justerar man även vattenflödet igenom reaktorn?Hur vet man att man når bra värden. Drar man igång reaktorn och sammtidigt slutar tillsätta calcium och magnesium å sedan mäter å mäter tills man ser att Ca och MG inte längre sjunker?Många frågor, men utan pH-styrning verkar det ju rätt knepigt./Erik Citera
Robert Lennqvist Postat 6 mars 2007 Postat 6 mars 2007 När jag drog igång min reaktor så hade jag ingen pH-styrning. Jag ställde in den enligt rekomendationerna i manualen, d v s dropphastighet och antal CO2-bubblor per sekund. För att sedan reglera tillskottet så justerar du driftstiden på reaktorn. Det gör du genom att sätta en timer på magnetventilen till CO2:n. I mitt fall startar jag reaktorn 3 timmar efter att lyset tänts och sen kör jag den i 2½ timme. Det räcker för mitt kar just nu.Jag slutade tillsätta karbonater, Ca och Mg samtidigt som jag startade reaktorn. Sen mätte jag varje dag KH och Ca varannan eller var tredje. KH värdet är det som ändrar sig snabbast så du kan i mångt och mycket gå på det när du justerar. Sen kan du kontrollmäta Ca och Mg en eller två gånger i veckan.Sen är det bara att testa sig fram. Märker du att KH:t sjunker så ökar du driftstiden 1-2 timmar och så avvaktar du 1-2 dagar för att se vad som händer med värdet. Och tvärtom i fall det skulle öka.Är det så att du måste kruta på och köra reaktorn väldigt många timmar för att hålla värdera uppe så kan det vara bättre att öka dropphastigheten och samtidigt antal bubblor per sekund. Och på så sätt få ut mer under en kortare tid. Du får även där experimentera dig fram. Du kan ju testa att t ex dubbla de rekomenderade flödena om grundinställningen inte räcker.Det finns dom som kör reaktorn dygnet runt liksom dom som kör en timme på och en timme av e t c. För mig funkar det dock bra att köra som jag beskrev ovan. Och jag tror det är en bra utgångspunkt.Tyckte oxå att det kändes väldigt osäkert och odefinierat innan jag dragit igång reaktorn. Men det är bara att köra igång och mäta ofta och sen justera därefter, sen lär du dig att känna reaktorn vartefter tiden går. Jag har upptäckt att jag får en hyffsad balans mellan KH, Ca och Mg om jag justerat till ett KH på ca 6-7 dKH. EDIT:Ok du har en äldre reaktor så är det inte säkert att den är fluiditiserande. Då kan du som du skriver tidigare köra med grövre korallkross och separat magnesiumgranulat./Robban Citera
Sunny Postat 6 mars 2007 Postat 6 mars 2007 Tack Robert och Christian för hjälpen,Ska inte köra igång reaktorn än då värdena inte är helt stabila och behöver provtrycka co2 tuben.Men när jag väl gör det blir det nog Rowalith C+ eller som Christian körde med Grotechs magnesium granulat..Förresten angående matningen hur gjorde ni då ? körde ni med en doserpump eller går det likabra med Bypass med ventil så man kan strypa flödet efter eget behag ? Nu är det även så att jag redan har köpt IKSen med PH prob till, som jag tänkte använda till reaktorn eller är det bättre att ha den i akvariet kanske ? Och sen hur var det när ni buffrade KH ? gjorde ni det samtidigt som reaktorn var igång eller samma dag ? har hört att det inte ska vara så bra.. eller stängde ni av reaktorn den dan då ni buffrade ? Förresten Christian det finns ju en filtermatta som ska förhindra att det kommer in skit i pumpen,funkade den inge bra ? Återigen jättesnällt att ni tagit tid Mvh,Sunny Citera
wrang Postat 6 mars 2007 Postat 6 mars 2007 Nja jag byggde ju en egen reaktor och löste ej med bajonettfattningen som dagens orginal reaktor har. Gjorde som den gamla modellen.Matade det hela med en aquamedic bypass rör hadde en 4mm stumt ut från orginalröret. Ströp sedan men en gardena microdropp kran. Funkade inte alls så bra men ändå helt okey. Man får ha koll på den så den ej sätter igen å tillförsel av vatten stannar. Skall visst finnas riktigt små nålventiler som är betydligt nogrannare. Sätter man ett bränsle filter innan så kanske man löser det med igentäppningen av kranen.Jag tror att man får ett mindre åtgång med CO2 om man kör med en styrning och inte med bubblor. Så kör med denna. Sätt Ph styrningen på 5,8 och långsamt flöde så du ej chockar reaktorn med 1,5bars tryck rätt in i reaktorn Citera
jockeman Postat 6 mars 2007 Postat 6 mars 2007 Datate , jag har en instruktion på engelska för P500 ,skicka ett pm om du vill att jag ska maila denJocke Citera
Robert Lennqvist Postat 6 mars 2007 Postat 6 mars 2007 Och sen hur var det när ni buffrade KH ? gjorde ni det samtidigt som reaktorn var igång eller samma dag ? har hört att det inte ska vara så bra.. eller stängde ni av reaktorn den dan då ni buffrade ? Hur menar du då?När du kör med reaktorn så får du även ut karbonater ur den, vilket hanterar KH-biten. Du behvöer alltså inte tillsätta någon annan buffer./Robban Citera
Sunny Postat 6 april 2007 Postat 6 april 2007 Är det någon som har Manualen till PF601S ? Vet inte om jag har lyckats köpa den äldre modellen ? Jag hittar inte inloppet på min reaktor,verkar fattas ett hål ? Inloppet som står på manualen finns inte ?någon som vet ? Mvh,Sunny Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.