bothen Postat 6 mars 2007 Postat 6 mars 2007 Det är nu dags för att planera inredningen i mitt 1125 liters kallvatten kar och undrar vilken sorts sand som är vettig att använda?Jag skulle vilja använda ljus sand ex, kalksand undrar om det funkar. Citera
Illustratören Postat 7 mars 2007 Postat 7 mars 2007 Jag är amatör på salt, men jag har hört att kalksand går bra. Med kalksand menar jag faxekalk.Annars finns de "special" korall sand att köpa lite här å var. Citera
nilsander Postat 7 mars 2007 Postat 7 mars 2007 En hel del väljer att köra med finkornig argonit. Den skall tydligen vara "renare" än faxen. Inga erfarenheter av någotdera annat än att jag kört med bägge sorter i sötvattensakvarium. Men det finns säkerligen någon som kan slå ett slag för argoniten. Skulle vilja höra lasses kommentarer om valet av bottenmaterial på vattenkvaliten. Citera
Drullputt Postat 7 mars 2007 Postat 7 mars 2007 Beror på om du har tänkt köra DSB eller bara ha ett tunt lager. Ska du köra dsb ska du ha mycket fin sand, ska du bara ha ett tunt täckande lager skulle jag ha tagit lite grövre sort, kommer bara virvla omkring och flytta sig annars. Citera
wrang Postat 7 mars 2007 Postat 7 mars 2007 Skulle mer gå och forska i vad som du har utanför där hemma. vad är det för botten i havet och eftersträva detta.Kolla med Lasse (Han jobbar på Universeum) vad de har som botten material i deras kallvattenshav Citera
bothen Postat 7 mars 2007 Författare Postat 7 mars 2007 havsbotten är ju sällan vit,den är oftast lite kamofärgad så som rådasanden.Min tanke var att fylla karet med en hel del sten som hämtas från havet och då blir det kanske lite för mörkt. Citera
Lasse Postat 7 mars 2007 Postat 7 mars 2007 Vi har blandat sand/grus av rådatyp samt mycket snäckskalskross.MVH Lasse Citera
bothen Postat 9 mars 2007 Författare Postat 9 mars 2007 har varit ute på holmarna idag och hämtat krossat blåmusselsand ca:1-4mm (gymt snygt) tänkte blanda med lite småmusselskal och annat böös,riggar till ett 85liters kar ikväll för att prova och se hur det ser ut,blir det bra så är det bara att hämta mer sand.jag är lite orolig för att sanden är för finkornig med ca:15000liters vatten cirkulation i timmen i det stora karet.vad tror ni! Citera
Lasse Postat 9 mars 2007 Postat 9 mars 2007 Blir nog bra om du bara ser till att inte få direkta strömmar över sanden.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.