Gå till innehåll

Belysningstider med MH


Uffe

Rekommenderade inlägg

Jag har hängt upp en ny Aquamedic Aquasunlight med 2x250w MH + 2x30w Coralstar + 1x25w moonlight över mitt 660 l kar. Hur länge ska dom olika beysningarna lysa? Kan jag bränna på med MH fullt på en gång eller ska jag öka eftersom? Har haft 2x300w vanlig bygghalogen tidigare som har funkat bra + 2x36w Aquastar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog inte brännt på med samma tider direkt eftersom MH ger mer ljus och i en annan våglängd. Börja med kortare tid på MH till att börja med så du inte shockar korallerna alltför mycket. Rören kan du köra som vanligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Granlund

Bygghalogen skriver du av vilken typ?Personligen tycker jag att 8-10 timmar MH är rätt och att du kör lysrören nån timme före och efter känns också rätt. Man kan dock höja ett varningens finger OM du inte kört MH tidigare ska du inte köra mer en kanske ett par timmar om dagen för att stegvis öka tiden tills du är uppe på tänkt tid. Detta för att inte utsätta dina djur för den kraftiga ökningen av UV-ljus som MH producerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ett vettigt svar Robban.Nu har jag minskat tiden på MH. Den gamla halogen lampan var till en vanlig bygglampa som man kan köpa på ÖB eller Konsum. Den har faktiskt gett riktigt bra lyse i 1,5 år !! men nu var det dags att byta. Månljuset då, kan jag ha det på dygnet runt? Har ingen styrning så jag kan köra måncykler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...