Guest jorgen41 Postat 13 maj 2004 Postat 13 maj 2004 Finns det några djur som käkar blåsalger ? Citera
Xavante Postat 13 maj 2004 Postat 13 maj 2004 Mithrax krabbor äter Valonia, jag blev av med all valonia i mitt kar på grund av 2 Mithraxkrabbor. Mvh Thomas Citera
aerie Postat 13 maj 2004 Postat 13 maj 2004 Är ju inte säkert det funkar,jag haft 2 st Mithrax i mitt kar som inte rört Valonian någon av dem...kanske har för mkt annat gott att mumsa på. Citera
robert Postat 13 maj 2004 Postat 13 maj 2004 jag har hört att i vissa fall tar Lo Vulpinus dom där blåsalgerna men det är väl från fall till fall.Mvh Robert Citera
Xavante Postat 13 maj 2004 Postat 13 maj 2004 Det verkar vara så att erfarenheterna av Mithrax är väldigt olika. Mina totalrensade akvariet på Valonia och minsta blåsa som poppar upp försvinner lika fort.Aerie vad har du för Mitrax..? Jag har den gröna varianten. Det kan ju vara så att olika varianter av Mithrax äter olika sorters alger.. Jag har som sagt gröna Mithrax sculptus , har även sett en variant som var mera åt det blåa hållet. Har även sett rosa aktiga varianter hos handlare som dom sålt som Mithrax. Vore intressant att se vad andra har för varianter och vad dessa äter... Mvh Thomas Citera
aerie Postat 13 maj 2004 Postat 13 maj 2004 Hehe...om inte "experterna" på RC kan vara helt säkra på att det är en mitrax utan att plocka sönder den i delar så är jag ju tämligen skeptisk till att våra kära leverantörer är säkra. Skulle nog snarare tro att de tar alla krabbor som är grönaktiga och stämplar dem med Mitrax så var det klart. Till min kännedom så finns inte Mitrax i någon annan färgkombination än grön med en röd varningssignal i kloarmen...däremot finns det ju några tusen andra krabbarter. Min nuvarande käkar precis som den föregående hellre mina små diatomer och röda alger...rör iaf inget jag vill ha kvar,alltid något.Dock har jag en liten teori om att de flesta gröna krabbor kan vara bra algmässigt. Om du sett Mitrax som gått i kar utan alger ett tag så märker du att det är bara lite grön färg kvar på dem,den övergår bakifrån och framåt till en grå ton. När den fått komma till ett kar med lite mer alger så återgår den snart till sin helgröna färg. Detta torde väl antingen bero på att den a) äter alger och får färg från födan kamoflerar sig i grönt för att smälta in bland algerna. Äsch,vem vet...bara en tanke. Citera
jower Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 Den finns väl någon sjöborre som käckar valonia... inte så lockande kanske iom att de även äter kalkalger, eller förstör dem iallafall... Citera
Guest jorgen41 Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 aerie: Ja jag har en Mitrax (en sådan med röd signal).Men den verkar inte bry sig om stenarna med blåsalger på.Jag har iofs inte haft den så länge så den har nog inte vänjt sig vid akvariet. Man får väl vänta och se :-)P.s Tack för alla svar. Citera
Xavante Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 Hehe...om inte "experterna" på RC kan vara helt säkra på att det är en mitrax utan att plocka sönder den i delar så är jag ju tämligen skeptisk till att våra kära leverantörer är säkra. Skulle nog snarare tro att de tar alla krabbor som är grönaktiga och stämplar dem med Mitrax så var det klart. Det är sant Aerie. tyvärr så är det väl ofta så att man får en del galen info från handlarna.Jag hittade en länk med några färgvarianter Den ligger under Naturalhistory museum of L.A. http://www.nhm.org/guana/bvi-invt/bvi-surv/images/crab-i03/m ithscup.htmKanske det kan vara så att olika färgvarianter äter olika föda ,alger med olika färger. mvh Thomas Citera
Guest jorgen41 Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 Hmm ingen av dom som jag har :-(Min är hel grön mest lik mithscu1 men min är inte begie på ovan sidan. Citera
aerie Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 Ska man tolka bilderna på den länken att de börjar som sandkamoflerade,övergår till den lilaaktiga färgen som omogen tonåring för att sedan i vuxen ålder bli grönaktig? Är dina helgröna lr har de gråaktiga zoner kvar? Citera
aerie Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 Xavante,lite(ok,mkt)offtopic men vad matar du dinaTubastrea med? Och hur? Citera
Xavante Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 Mina Mithrax är helgröna , den ena har ömsat av sig skalet och är efter det knallgrön.Jag matar Tubastrean med levande Artemia samt med TropicMarins Gamma plankton det verkar fungera utmärkt. Sedan så brukar jag röra runt lite i botten för att få upp lite "slamm" det svarar korallerna på..Mvh Thomas Citera
aerie Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 Har de bara ömsat skal en gång? Misstänkte att det var ganska sällan nämligen iom att ingen har gjort det för mig ännu.Ok,ska nämligen försöka rädda 2 kolonier som inte fått mat på ett par månader...kan ju bli en utmaning. Citera
Xavante Postat 14 maj 2004 Postat 14 maj 2004 Lycka till. Min står i ganska så bra cirkulation, och jag matar den direkt med spruta en gång varje kväll och resten tar den när jag matar övriga koraller fritt i karet.Ruskigt fina korallerMvh Thomas Citera
LasseH Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 Är det någon som vet varför blåsalger uppstår och hur får man bort dom Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.