Gå till innehåll

Djur som äter Blåsalger ?


Guest jorgen41

Rekommenderade inlägg

Det verkar vara så att erfarenheterna av Mithrax är väldigt olika. Mina totalrensade akvariet på Valonia och minsta blåsa som poppar upp försvinner lika fort.

Aerie vad har du för Mitrax..? Jag har den gröna varianten. Det kan ju vara så att olika varianter av Mithrax äter olika sorters alger.. Jag har som sagt gröna Mithrax sculptus , har även sett en variant som var mera åt det blåa hållet. Har även sett rosa aktiga varianter hos handlare som dom sålt som Mithrax. Vore intressant att se vad andra har för varianter och vad dessa äter...

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe...om inte "experterna" på RC kan vara helt säkra på att det är en mitrax utan att plocka sönder den i delar så är jag ju tämligen skeptisk till att våra kära leverantörer är säkra. Skulle nog snarare tro att de tar alla krabbor som är grönaktiga och stämplar dem med Mitrax så var det klart.

Till min kännedom så finns inte Mitrax i någon annan färgkombination än grön med en röd varningssignal i kloarmen...däremot finns det ju några tusen andra krabbarter. Min nuvarande käkar precis som den föregående hellre mina små diatomer och röda alger...rör iaf inget jag vill ha kvar,alltid någotsmiley2.gif.

Dock har jag en liten teori om att de flesta gröna krabbor kan vara bra algmässigt. Om du sett Mitrax som gått i kar utan alger ett tag så märker du att det är bara lite grön färg kvar på dem,den övergår bakifrån och framåt till en grå ton. När den fått komma till ett kar med lite mer alger så återgår den snart till sin helgröna färg. Detta torde väl antingen bero på att den a) äter alger och får färg från födan B) kamoflerar sig i grönt för att smälta in bland algerna. Äsch,vem vet...bara en tanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest jorgen41

aerie: Ja jag har en Mitrax (en sådan med röd signal).

Men den verkar inte bry sig om stenarna med blåsalger på.

Jag har iofs inte haft den så länge så den har nog inte vänjt sig vid akvariet. Man får väl vänta och se :-)

P.s Tack för alla svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe...om inte "experterna" på RC kan vara helt säkra på att det är en mitrax utan att plocka sönder den i delar så är jag ju tämligen skeptisk till att våra kära leverantörer är säkra. Skulle nog snarare tro att de tar alla krabbor som är grönaktiga och stämplar dem med Mitrax så var det klart.

Det är sant Aerie. tyvärr så är det väl ofta så att man får en del galen info från handlarna.

Jag hittade en länk med några färgvarianter Den ligger under Naturalhistory museum of L.A. http://www.nhm.org/guana/bvi-invt/bvi-surv/images/crab-i03/m ithscup.htm

Kanske det kan vara så att olika färgvarianter äter olika föda ,alger med olika färger.

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man tolka bilderna på den länken att de börjar som sandkamoflerade,övergår till den lilaaktiga färgen som omogen tonåring för att sedan i vuxen ålder bli grönaktig?

Är dina helgröna lr har de gråaktiga zoner kvar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina Mithrax är helgröna , den ena har ömsat av sig skalet och är efter det knallgrön.

Jag matar Tubastrean med levande Artemia samt med TropicMarins Gamma plankton det verkar fungera utmärkt. Sedan så brukar jag röra runt lite i botten för att få upp lite "slamm" det svarar korallerna på..

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har de bara ömsat skal en gång? Misstänkte att det var ganska sällan nämligen iom att ingen har gjort det för mig ännu.

Ok,ska nämligen försöka rädda 2 kolonier som inte fått mat på ett par månader...kan ju bli en utmaningsmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...