Gå till innehåll

Mandarinfiskar vs LS


vahagn

Rekommenderade inlägg

Hej!

Måste erkänna att mandarinfiskar var skälet till att jag började tänka på att byta från sötvatten till salt!

Men som allt annat så är det just den vackraste som är mest krångligast. Jag hade läst om att de behöver ha LS, men sen läste jag inågon tråd här på formuet om att man behöver ha c:a 50Kg LS / mandarinfisk, vilket innebär att för ett par så blir det en massa LS...

Men om man nu köper 100kg LS och börjar lägga till koraller och likande, kommer inte ytan på LS att minska när dessa växer ut? Det är väl den sammanlagda ytan på LS som producerar alla liven, eller hur? Då kommer mandarinerna att få mindre och mindre att beta av... Eller har jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det här med vad som gäller och inte gäller inom denna hobbyn diskuteras ju ofta. Fallet med madarinfisk vs LS är just en sån fråga. Jag har själv ett par mandarinfiskar och de är tjocka och fina. När jag skaffade min första mandarin hade jag ett ganska nystartat mindre akvarium med bara ca 10 kg ls. Jag hade inte fått information från den butik där jag köpte fisken och eftersom fisken mådde bra och fortfarande gör det kan jag väl bara konstatera att ibland gäller det att ha lite tur.

Min lilla firre visade sig nämligen gladeligen äta både artemia och mysis och då räckte födan gott och väl. Som med flera arter fisk som är kända för att vara svåra till att få att äta ordentligt, handlar det om att ha lite tur. Jag har en del fiskar som många anser närmast omöjliga att hålla vid liv. Jag har en sammansättning av koraller och fisk i mitt största kar som enligt de flesta andra inte går att kombinera. Men för mig funkar det. Det gäller som sagt att ha lite tur och vara observant på kvaliten av de djur som man köper samt att prova sig fram.

Tillbaka till ämnet (ursäkta att jag drar iväg lite ibland, men har inte varit inne här på forumet på ett bra tag och behövde väl få skriva av mig lite )

Mandarinfiskar är normalt svåra till att vänja sig vid fångenskap. De är ofta utsvultna och i väldigt dåligt skick när de kommer till butiken. Så leta efter tjocka välmående exemplar för att lyckas.

Levande föda är ofta en stimuli för att få igång en fisk i fångenskap. Har man gott om levande sten och ett väl moget akvarium bör du ha ganska mycket zooplankton och annat smått och gott i akvariet. Det är detta naturliga foder som underlättar att få mandarien att börja äta igen. Naturligt svävar de ju alltid fram på jakt efter nått att äta. Efter etttag och om du har lite tur så kommer mandarinen att av misstag eller kanske av nyfikenhet ta en bit artemia eller något annat som du matar ditt akvarium med och hitentills har detta alltid lätt till att mina mandariner har börjat äta "död" föda.

Så jag medger att mycket levande sten är aldrig fel men att man skulle behöva 50 kgper mandarin som regel? Vem har vetenskapligt kommit fram till detta? I så fall har någon glömt att tala om det för mina mandariner=) Dessutom lever och förökar sig zooplankton påpå de flesta platser i ditt akvarium, inte bara på stenens yta,har du bra vatten och zooplanktonen får näring kommer du snabbt att få gott om småräkor etc. som nattetid kommer fram och tar över akvariet.

Så till slut ( efter allt detta babblande) mitt tips för att lyckas med dessa havets kollibrir. Köp bara tjocka välmående djur, ha ett väl etablerat akvarie med bra balans, ha max ett par ,1 hona+ 1 hane,upp till ca400 liter ( de är näligen väldigt revirförsvarande mot andra madariner ) och mata med lite artemia, mysis eller cyklops så kanske du har tur.

Mina mandariner är i dag ganska bortskämda med 1000 liter och 300 kg sten, men de kommer fram direkt när det vankas härlig fryst mat =)

PS Mina mandariner har varit i akvarier utan någon sten över huvudtaget under längre perioder efter attde accepterat död föda. Kunde inte märka att de mådde sämre av detta.

Mvh Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...