Gå till innehåll

[RO] magnetventil och boosterpump, hur koppla?


samsung12

Rekommenderade inlägg

Har investerat i en boosterpump då vi inte har något vidare tryck i ledningen där vi bor. Passade på att köpa en magnetventil också.

Men hur skall man koppla det? Helst skulle jag vilja ha 1 st brytare som bryter både magnetventilen och boosterpumpen. Båda är på 24V.

Jag gissar att magnetventilen blir någon induktiv last, hur funkar det med pumpen? Parallellkoppla?

vattenledning-ventil-pump?

Behöver man fördröjning då? Först öppnar ventilen och sedan startar boosterpumpen?

vattenledning-pump-ventil?

Kan inte mycket om EL så förslag är välkomna.

*Ev. tänkta jag sätta allt under köksbänken men eftersom vi inte har någon golvbrunn i köket finns det risk för vattenskador om man överfyller. Kanske man kan koppla in en nivåbrytare så när dunken/hinken är fylld så bryts allt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pump och ventil skall parallellkoplas. Det är förståss viktigt att spänningskällan på 24 V klara av att försörja båda.

Jag skulle nog lagt ventilen först i kedjan för att minska risken för läckage med så få tycksatta saker som möjligt. Kan inte tänka mig att du behöver någon fördröjning då ventilen ju öppnar mycket snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...