Gå till innehåll

Ännu en Rookie!


Jepppe

Rekommenderade inlägg

Ok Jaken, jag förstår vad du menar! Missuppfattade inlägget först, sry!

Men jag fick låna en ytavrinnare av en polare så den åker på i veckan, skulle tydligen kopplas med min 1500l pump! tack för tippset hade aldrig kommit på det själv.... Hoppas jag slipper det skiktet sen!!!

Hur länge väntade ni innan ni kastade ner fisk?

Jag har precis tagit prover nu, ingen nitrit iaf o KH ligger på ca 11...

Så snart börjar det på riktigt:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väntat i lite mer än tre veckor och kommer nog ploppa ner första 3firrarna inom en veckas tid. Har mätt 1gång i veckan och värdena är i princip de samma det är bara mitt nitrat som ökat lite den senare tiden. Jag antar att jag missat nitrittoppen eftersom jag bara mäter 1gång i veckan.

Låter kanske mycket med 3st samtidigt, med de blir nog 3junior klovner så dom tillsammans blir ju som en firre.

Jag har knappt några gröna alger i min tank för tillfället och det är nog tack vare att jag kört försiktigt med ljuset, jag har ökat med 1tim i veckan och började med 0tim första veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 kg:( baljan e på 400 liter så jag ska nog skaffa lite till....

Kan inte bestämma mig vad jag ska ha för fiskar bara! va nere hos en lokal återförsäljare idag på lunchen (akvarium på jobbet, rekomenderas verkligen) iaf hade han en stooor drakfisk samt skitcoola muränor! Så nu e jag kluven vad jag ska ha! Vill helst ha clowner, kirurger o pincettfisk! Men det jag såg idag var det coolaste jag sett!

Vi matade dom med levande föda, shiiit vilka rovdjur de e alltså! Blev imponerad!

Så om det blir muräna så blir det iaf inte clowner.....

Ok Jaken, jag förstår vad du menar! Missuppfattade inlägget först, sry!

Men jag fick låna en ytavrinnare av en polare så den åker på i veckan, skulle tydligen kopplas med min 1500l pump! tack för tippset hade aldrig kommit på det själv.... Hoppas jag slipper det skiktet sen!!!

Hur länge väntade ni innan ni kastade ner fisk?

Jag har precis tagit prover nu, ingen nitrit iaf o KH ligger på ca 11...

Så snart börjar det på riktigt:)

Visst är det kul och spännade att se på fiskar. Jag vill ge dig ett råd vad det gäller fiskar då jag upplever att du inte riktigt vet vad du vill ha. Om du en gång släpper i en fisk är den svår att få ur då den gärna gömmer sig bland LS:n. Detta gör att du ska ta dig en allvarlig funderare på vad du vill ha. När du gjort det ska du läsa på om dessa fiskar och även fråga här om folk har erfarenhet av at det är en fungerande kombination. Ta gott om tid på dig även om det rycker in köptarmen! Ryker det för mycket köper du en pannlampa och iaktar livet i karet efter att det är släkt!

Vad vil du ha?

Fungerar dem ihop?

Är ditt kar tillräckligt stort för de fiskarna?

Vad vill du ha mer för levande?

Lycka till och ta det lugnt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det svårt o bestämma sig, sitter o googlar o läser snart ihjäl mig här på forumet!

Men är tacksam för alla svar! Jag kommer börja med clowner o lite frökenfiskar...

men så småningom hoppas jag kunna kasta ner en pincettfisk!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, då har man äntligen fått ner lite fisk. Skickade i 2 st clowner igår och i helgen 2 putsar räkor!

Dock är jag lite förrvirad angående clownerna! På dagarna simmar dom runt i hela baljan men på kvällen/natten trycker dom i ett hörn vid en av pumparna! Är detta normalt? Men dom har redan börjat äta så det borde väl vara ett bra tecken?

Sen har mina räkor bytt skal varsinn gång redan, hur ofta byter dom? har trott att dom e döda båda 2 men har senare upptäckt att det bara är skalen! :o)

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena jeppe, ser ju bra ut ditt kar. Clowner gör som du o jag då de sover, de går (simmar) till sovrummet. Eller springer du runt hela lägenheten då du sover?? hehe. De står där o småsover medans de simmar. Kan även utveckla sig så att de lägger sig på botten o sover! Så detta e normalt, inget o oroa sig för.

Putsarräkan är ett av mina favvodjur, oftast sociala och hoppar upp på min hand då jag grejar i karet. Kanske kan lära dem o klippa naglar mer... hm..

De byter skal runt var 14:e dag, de sätter skalet på en väl synlig plats så rovdjuren tar skalet medans de sitter i en grotta och härdar det nya skalet. De kan gömma sig någon eller några dagar före de ska ömsa, helt normalt.

Skoj att du e igång, skaffa nu en pannlampa o fnittra dig harmynt framför karet... :)

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Dave, härligt svar!

Då kan jag vara lugn, surt om man står här o jobbar o sen komma hem till massa döingar! Hoppas mina räkor blir som dina då.. Dom e så jädra coola, vad äter era räkor?

Blir lätt att man sitter uppe en timme extra bara för att kolla in nattlivet!

Hehe, men skönt o vara igång på allvar! Måste bara få ordning på ytavringningen....:o(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina räkor äter ALLT jag släpper i, de äter även avföring så de behöver du inte oroa dig för, de är inte kräsna. Jag punktmatar dem ibland med lite flingmat mellan fingrarna en gång i veckan.

Du hade en red sea skummare va? red sea pro deluxe? har en sådan jag med, ytavrinningen på den är lite mäckig; jag sätter koppen så halva hålen överst på koppen är under vatten, sen vrider jag ner luftsuget så mer vatten dras in tills jag får ett litet fall i muggen, ca 4 -5 cm, för mycket så suger den luft där o då sörplar det som faaen, men med liiite tuning kan du få en fin ytavrining. Dock är det ett problem, då det dunstar vatten sjunker vattennivån, så håll koll på avdunstningen och häll på mer osmosvatten vid behov. Bäst är att ha en nivåkontroll; en lite flotör kopplad till en pump som pumpar i osmosvatten då vattennivån sjunker. Då slipper du mycket problem och får en fin ren vattenyta!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Perfa, får ta och finjustera lite med den ikväll! Annars tycker jag skummaren verkar vara smidig o lätt o rengöra! Dock är det inte så mycket skitigt skum iden den, mest smutsigt vatten?

Nu när man är igång vill man bara ha fetare prylar, att man aldrig ska bli nöjd! :(

Ett plus med den här Hobbyn: hade lite fest i helgen o tjejerna blev stenkära i mitt akvarium:) hehehe, ska nog ha fest i helgen igen;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina räkor äter ALLT jag släpper i, de äter även avföring så de behöver du inte oroa dig för, de är inte kräsna.

Är det inte jobbigt att hänga med arslet över kanten på akvariet?

Och framför allt vad tycker frugan detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...