Gå till innehåll

Inköpslista Frågor


Micke_Tj

Rekommenderade inlägg

Jag har nog inte hängt med riktigt i diskussionen men till hur stort kar är det du skall ha produkterna. Är de bara stora prylar du vill ha så finns ju massa o välja på som är bra dom med. Kika på Grotechs skummare dom e inte helt fel. Kalkmixer finns det ju flera av än aqua care och deltec det med. Bekämpa nitrat hade jag gjort med zeolithreaktor. Om det bara e modellerna du räknade upp du ska välja mellan hade jag tagit Deltec med den automatiska rengöringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller skummare hade jag utan tvekan valt BBK300, Deltec faller bort direkt på grund av jobbet med att hålla rent och underhålla 4 pumpar.

BBK är dessutom mycket tystare.

När det gäller mixer ser jag inte varför du behöver den om du har en bra kalkreaktor, jag åtminståne aldrig kännt minsta behov av en kalkmixer, och teknik för tekniken skull är kasst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Solklart BBK pga enkelhet, effektivitet, låg strömförbrukning och den är tyst. Mixer och nitratfilter är sånt som jag anser vara onödigt (har haft både och). Kör med någon form av kolkälla istället, exempelvis vodka, socker eller något färdigt system, exempelvis Fauna Marins Ultra Bak/Ultramin S/Ultra organic eller Aqua Connects Bio-system.

Själv tillsätter jag Calcium/KH med Tropic Marins "Biocalcium" (superenkelt) men en bra kalkreaktor fungerar också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TED: kar modell större Bengt vet närmre

Kollar just nu på Schuran kalkreaktor men har iof fått bra pris på en Aquamedic upp till 5000liter.

Är lite tveksam till BBK skummaren fast jag vet att den är bra

tycker inte om att pumpen är så hutlöst dyr och känns dumt att behöva lägga ut ca 7000 på en extra pump vilket jag lärt mej att man bör ha hemma även om... för har man väl funderat på det så kan man ge sej på att olyckan är framme.

Men man ska aldrig säga aldrig.

Blir iaf en komplett Aquatronica till styrning av kommande karet.

Pwin ok då skippas kmixern kan ju alltid handla senare ifall behovet finnes

vad gäller Nitratfiltret så vill jag gärna ha ett pga att jag troligen kommer att köra med lite mindre sten och en hög belastning men vi får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkreaktorn är nu bestämd och det blir en Aquamedic KR5000

sitter och funderar på skummaren för tillfället och det står mellan bbk 400 och deltec ap 1004 med självrengöring alt en H&S

allt ska stå i källaren så ljudnivån kommer inte spela någon roll

Ted där mitt 8a hundra står för tillfället med karet där tvn står fast utanför väggen

frågan är om jag behöver en doserpump för spårämnen isåfall en grotech

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en HS skummare A-200 2*1260 extern och är nöjd med den.

Men jag tycker den drar lite mycket el, men jag är i och för sig ganska snål beträffande elkostnaderna för akvariet. Jag skulle personligen tagit med det i beräkningen om jag skulle köpa en fetingskummare som ska snurra 24-7.

Om du vill ta med elförbrukning i ditt val av skummare kan du använda denna.

Elförbrukning - Fil för att jämföra två produkter.

attachment.php?attachmentid=9076&stc=1&thumb=1&d=1160505803

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...