Gå till innehåll

Sura knappar


Datate

Rekommenderade inlägg

För oss gick det som följande...

Knapparna såg rätt sura ut även om de såg aningen gladare ut på slutet...anledningen har jag dock ingen aning om.

Nu har vi flyttat och flytten blev inte riktigt som vi tänkt det...de flesta fiskar dog och många av korallerna ser taskiga ut. Vi har ingen osmos utan kör vatten direkt från vattenslangen ner i påfyllningskaret. Vi tillsätter bara Biocalcium och biomagnesium, och vi har inte testat vattenvädena på snart 2 månader...

Som ni förstår inväntar vi bara att komma igång med stora burken som ännu står i garaget och använder vår 420 som förvarning för sten, koraller och de 7 fiskar som överlevde.

DOCK!!! Ser knapparna mycket gladare ut...de har återigen ganska långa tentackler och ser allmänt mer välmåendeut. De står på bottnen i ganska skaplig vattenström.

Kanske var det nått i vattnet som saknades efter att karet varit igång i nästan 1 år...nått som återkom med nytt vatten osv...

Återstår att se hur dom ser ut efter några månader i det nya sen när det kommer igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen aning, hur de gått.

Kan bara informera om att ljus, placering och vattenvärden verkar vara viktiga. KH och magnesium fick jag tips om skulle fixa mitt problem med ihopdragna knappar.

Mina knappar har inte bara dragit ihop sig, en del tenderar att bli väldigt långa som om dom söker ljus. Ska pröva med att köpa en ny lampa inom en snar framtid och se om det gör saken bättre.

Tills dess ska vattenvärdena bli bättre och jag har även placerat om en del knappar mot ljusare platser och mer strömma områden. Strömt vatten förhindrar/minskar risken för den vanliga infektionen av knapparna som sker när de drar ihop sig och "försvinner". Detta är någonting jag läst och det ser ut att fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Kan tipsa alla om att inte "råka" eller slarva med salthalten. Jag gjorde ett vattenbyte och extrakollade salthalten..... såg att det låg på endast 1.022 ökade det ett snäpp till 1.023 och VIPS! Dagen efter hade 1/3del av mina ihopdragna knappar slagit ut. Dagen efter var det över hälften av de tidigare ihopdragna som plötsligt såg nära till glada ut. Har sedan dess som mål att inom en vecka ha ett värde på 1.024-25 som riktmärke.

Så får vi se hur detta går, förmodligen gör det susen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...