papi Postat 29 mars 2007 Dela Postat 29 mars 2007 Har vissa problem med alger och som många andra i samma sits, bra vattenvärden. Har därför skaffat en svag kompletterande lysrörsbelysning som skall fungera som kvälls och morgonljus. I övrig har jag en 150 W MH på över ett 120 L kar. Hur länge bör huvudljuset vara tänt normalt, maximalt, minimum? Har ett par Maxima och någon enklare stenkorall som förmodligen är de som behöver mest ljus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 29 mars 2007 Dela Postat 29 mars 2007 sps behöver i regel 6 timmar ljus för att klara sig.. så kör mh'n 6-8 timmar per dag och lysrören 12.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
papi Postat 29 mars 2007 Författare Dela Postat 29 mars 2007 Tack, då går jag ner till 6 timmar MH. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 29 mars 2007 Dela Postat 29 mars 2007 kanske ska tillägga att jag gjorde samma sak i mitt förra akvarium när jag hade problem med alger.. körde mh endast 6 timmar per dag, istället för 10 och ett lysrör 12 timmar per dag. Inga koraller tog stryk och algerna avtog sakta men säkert och då började jag smyga upp timmarna på ljuset igen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
papi Postat 29 mars 2007 Författare Dela Postat 29 mars 2007 kanske ska tillägga att jag gjorde samma sak i mitt förra akvarium när jag hade problem med alger.. körde mh endast 6 timmar per dag, istället för 10 och ett lysrör 12 timmar per dag. Inga koraller tog stryk och algerna avtog sakta men säkert och då började jag smyga upp timmarna på ljuset igen.Det låter ju hoppfullt! Finns inte så mycket annat att ta till snart förutom kemisk krigsföring. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.