Gå till innehåll

Tänt, hur länge?


papi

Rekommenderade inlägg

Har vissa problem med alger och som många andra i samma sits, bra vattenvärden. Har därför skaffat en svag kompletterande lysrörsbelysning som skall fungera som kvälls och morgonljus. I övrig har jag en 150 W MH på över ett 120 L kar. Hur länge bör huvudljuset vara tänt normalt, maximalt, minimum? Har ett par Maxima och någon enklare stenkorall som förmodligen är de som behöver mest ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske ska tillägga att jag gjorde samma sak i mitt förra akvarium när jag hade problem med alger.. körde mh endast 6 timmar per dag, istället för 10 och ett lysrör 12 timmar per dag. Inga koraller tog stryk och algerna avtog sakta men säkert och då började jag smyga upp timmarna på ljuset igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske ska tillägga att jag gjorde samma sak i mitt förra akvarium när jag hade problem med alger.. körde mh endast 6 timmar per dag, istället för 10 och ett lysrör 12 timmar per dag. Inga koraller tog stryk och algerna avtog sakta men säkert och då började jag smyga upp timmarna på ljuset igen.

Det låter ju hoppfullt! Finns inte så mycket annat att ta till snart förutom kemisk krigsföring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...