Gå till innehåll

Överföring av prick?


Rekommenderade inlägg

Jag har blivit erbjuden ett byte av LS mot en sten med skivanemoner då jag har lite LS över.

Personen jag byter med har haft problem med prick men medicinerat mot detta ett tag nu samt kör UV-C mot svävande baterier. Min fråga är om pricken kan följa med stenen/skivanemonerna till mitt kar eller om pricken behöver ett värddjur i form av en fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

prick kan följa med det mesta, skulle vara mera orolig för att det medicinerats (metaller?) som kan tagas upp av stenen.

~Henrik

exakt.. tänk om det tex är kopparbaserade medeciner han använt? då skulle jag inte vilja ha den stenen i mitt akvarium...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vad medicinen heter men den är köpt på Marinakvariet efter rekommendation av Bengt. Den ska inte vara farlig för lägre djur. Då prick ej påverkar lägre djur utan endast fisk så är min fråga om stenen eller korallen kan vara värddjur för denna parasit eller om den endast "fastnar" på fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med relativt stor sannolikhet har du och de flesta andra redan "vita prick" i karen. De flesta fiskar klarar av att stå emot parasiter o sjukdomar med sitt eget immunförsvar. Det är först vid andra omständigheter som fiskens immunsystem inte klarar av att hålla stången mot sjukdomar.

Jag skulle inte oroa mig speciellt mycket över det du funderar på. Snarare det som de andra skriver, ta reda på om medicinen var kopparbaserad, då skulle jag absolut inte släppa ner stenen i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett publikationer där Där Crytocarium har överlevt 72 dagar utan fisk! vad jag menade är att utan ljus så kan man hålla den kortare tiden och låg salthalt. Naturligtvis så dör en hel del annat också , men det är ändå det vicktigaste att hålla nyinköpt fisk i karrantän i 3 v. Fiskar är utan tvekan den största smittspridaren. Tyvärr så är nästen 100% av alla butiksfiskar smittbärande och det är nästan omöjligt att undvika. Många bildar dock imunität mot Amyoodium marinum om de mår bra i övrigt. Mitt råd betala fisken men låt den gå kvar i butikens kar tills den ser 100% ut. Jag tror att ev. smitta från levande sten är i detta fall av underordnad betydelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...