Gå till innehåll

Impulsköp


Rasmus

Rekommenderade inlägg

De slipar ner tänderna genom att gnaga på diverse stenkoraller. Fråga Uffe2 hur kul han tyckte det var när alla topparna på hans koraller plötsligt började försvinna...

Är du säker på att det inte var filfisken som liknar denna fisk Uffe2 hade? Filfiskar (åtminstone en del tar ju glasrosor) och enligt vad jag läste är de väldigt svåra att skilja och misstag sker i importerna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att det inte var filfisken som liknar denna fisk Uffe2 hade? Filfiskar (åtminstone en del tar ju glasrosor) och enligt vad jag läste är de väldigt svåra att skilja och misstag sker i importerna.

MVH Lasse

Lasse, jag vet att det finns en filfisk som imiterar puffern.

Och jo, det var en Valentini Uffe hade. Fisken kom från Vargklo från början tror jag så han kanske kan bekräfta det, (undrar varför han skänkte bort den...).

Såg även vid ett tillfälle att den blåste upp sig, vilket jag antar att filfisken inte kan.

Jag och Uffe försökte tillsammans komma fram till vad som käkade upp alla hans toppar på korallerna och efter lite informationsökande på nätet så hittade vi boven i dramat. Inte så lätt alltid när man har ett akvarium med massor av olika fiskar.

Lasse jag vet att du inte behärskar tyska här är några fritt översatta citat från meerwasser-lexikon.de om folks erfarenhet av fisken. Annars kan du läsa under wetwebmedia på med lättförståerlig engelska om folk som har samma problem, se min tidigare länk.

beißt er auch mal gerne in Montiporae oder Acroporae.....Triadacna würde er wahrscheinlich auch anknabbern.
biter gärna i montiporor och acroporor... antagligen Tridacna också.
pflege ihn seit einem jahr und ist ca. 5cm groß - minimal gewachsen. halte ihn nur in einem becken mit weichkorallen und anemonen. hatte ihn bei meinen steinis und die mussten leiden. alle montis hatten keine spitzen mehr. ... geht an garnelen und einsiedler,
har denna sedan ett år och är cirka 5 cm stor - minimal tillväxt. Hade den i ett kar med bara mjukkoraller och anemoner. Släppte i den med mina stenkoraller och alla montipororna förlorade sina toppar... går på räkor och eremiter...
Bei mir nagt er an sämtlichen Acroporen sowie an einer Seriatopora.
Hos mig gnager den på samtliga Acroporor och en Seriotopora
Am Anfang hat er an Steinkorallenspitzen geknabbert, das ist aber auch vorbei und die Korallen haben es auch überstanden.
Till en början gnagde den på stenkorallspetsarna, det har dock upphört och korallerna klarade sig.

På länken jag postade i mott tidigare inlägg finns massor med information om hur man kan försöka komma tillrätta med gnagproblemet. Har för mig att det stog något om att man skulle ge räkor med skal och hela musslor ibland, men du får läsa på själv närmare. Tror det står under Toby Feeding eller Puffer dentistry.

Du får hålla tummarna att du fått ett snällt exemplar och försök mata med saker som nöter på hans tänder. Som alltid så är det säkert väldigt individuellt från fisk till fisk och någon här på forumet kommer säkert flika in att de haft en likadan utan några som helst problem.

Risken finns att dina musslor, räkor, eremiter, och stenkoraller blir terroriserade.

Det finns några gamla inlägg här på forumet tex detta.

"Köpte en och han älskade sps.. "

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaken, Det enda som är i farozonen är väl isåfall mina räkor som jag har, annars så har jag inte en enda SPS i karet. Vi får hoppas på det bästa, jag har inte sett fisken äta än, men jag har och andra sidan bara haft den i 2 dagar så det kommer väl igång, har bara testat med formula 2 än så länge.

Daniel, det är bara att komma förbi en dag då du känner för det, jag måste ju glo in ditt kar snart.. Var ju ett tag sen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem nyss från jobbet, kollade till karet hur det såg ut och kollade så att min puffer levde och mådde bra, OMÖJLIGT att hitta honom någonstans.

Ser då honom ligga, med magen uppåt mot rutan vid ytan utan att röra sig. Petar försktigt på den med algskrapan för att se om den lever eller ej.. Fortfarande ingen rörelse. Är precis på väg och hämtar hoven för att fiska upp den döda fisken när jag ser att hans ögon rör på sig och kollar runt.. Kollar närmare och ser också att hans småfenor rör sig.. Han ligger alltså uppochner och ser helt fridfull ut och kollar runt.. min fråga är.. Är detta normalt??? Han ser inte sjuk ut för fem öre.

Tog ett kort, för det såg ganska märkligt ut. (dock med mobilen)

post-2031-14468914498232_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en i cirka en månad. Det första som hände var att min Gramma Loreto som var etablerad i karet skulle spela tuff. När C. valentini inte flyttade på sig så bet gramman till och tvärdog. C. är ju giftiga men att de var så giftiga det trodde jag inte. Den klippte också av spröten på min putsarräkor efter ett par dagar. En hjärnkorall som hade någon typ av längre tentakler ute blev lite biten, men det har inte fortsatt. Därefter har allt funkat väldigt bra. Ingen har bitit i den och den har inte bitit i någon heller.

Den äter främst alger och man kan höra när tänderna hugger i stenen för att få bort algerna. Den kan knappast klassas som en jagande fisk och har därför svårt att ta mat som flyter omkring i vattnet. Min äter allt som jag stoppar i, men bara om det ligger still.

Jag tycker inte att de är dåliga simmare som någon skrev ovan. Min har problem om den simmar in i en kraftig ström. Då blåser den iväg några centimeter. Annars är det en fisk som navigerar väldigt exakt mellan stenar och koraller i strömmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...