Gå till innehåll

"Tjockt lager sand"


Tobias

Rekommenderade inlägg

Jag har inte hittat någon riktigt bra förklaring till varför man inte kan ha ett tjockare lager av korallsanden/grus..eller kan&kan, det jag läst så har de flessta bara tunna lager sand. Varför? Tänker mig ett lager på varierande 2 till 5 cm(vid kanter osv)för att få lite "volym känsla". Skulle det vara någon nackdel?

//tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.rshimek.com/reef/sediment.htm

sök på dsb lr deep sand bed ...

problemet är att man måste göra det fullt ut med 10+cm eller så ska man inte ha något alls då man måste få allt att överleva annars funkar annsa så blir det barabakteriehärd och problem... men jag kan inte direkt säga att jag är expert men det är vad jag förstått av att läsa om det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag har ny sand från thailand handplockad från en av mina snorklingsturer så jag är ruggit sugen på ett lite extra tjockt lager! smiley2.gif.

Okej, några tips på sandvändare och renhållningsdjur? Vad har du till dina 4 cm? Vore otroligt kul med någon innvånare som skulle uppskatta lite djup i sanden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns ju lite allt möjligt att sätta i ormstjärnor, valencienna-arter, eremitkräftor, sniglar, rörmaskar, plus lite till, bland det roligaste man kan ha i karet. valencienna strigata har jag två stycken av, och dem flyttar all sand hit o dit, så det får man va beredd på. men de hur häftiga som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag kan förstö så kan man ha vilket sandlager men vill . Men man måste holla det rent från ditrus/ dynga för att karet sakall fungera någon längre tid. Jaha vad fasen säger jag nu då. Jo att det spelar inte någomn roll hur mycket sand jag harom jag inte holler det i ett bra skick , så får jag toppar av fosfat eller Ph fall eller i övrigt obalans i karet. Vattenbyten med 10-20% i måndaden och samtidigt suga ur ditrus ur sanden/bottansubstaratet är enligt min mening ett måste för att det skall fungera undder en längre tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vitsen med DSB är väl just att skapa syrefattiga miljöer djupt nere i sandbädden så att anaeroba bakterier kan komma igång med sin nedbryttningsprocess av kväve-föreningar.

Tycker själv att det är mycket snyggare med sand i botten än bar glas (med uppenbar risk för en skur av tycken om det motsatta smiley2.gif. ) 2-4cm är lagom för diverse olika djur att böka runt i...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...