Gå till innehåll

JohanP:s 620 liters system


JohanP

Rekommenderade inlägg

Mycket fina zoas du fått tag i.

De kommer att göra sig bra i ditt kar.

Och tack för titten och Caluerpan i måndags det var kul att få se ditt akvarie live.

Mycket snyggt och måste även säga att jag gillade din sump skarpt också, blir ev. att göra något sådant själv sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tackar, tackar.

När det gäller mina olika Zoanthusar så har jag en väldigt klar "målbild" i mitt huvud över hur jag vill att det ska se ut om ett par år. ..............fina böljande kolonier i framkant på karet i regnbågens alla färger :ler:

Mycket fina zoas du fått tag i.

De kommer att göra sig bra i ditt kar.

Och tack för titten och Caluerpan i måndags det var kul att få se ditt akvarie live.

Mycket snyggt och måste även säga att jag gillade din sump skarpt också, blir ev. att göra något sådant själv sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

karet sköter sig förträffligt och allt ser bra ut. Inga nya fiskar, inga nya koraller........bara fortsatt inkörning med Zeovit. Skall köra på så här en månad till och ser det lika välmående ut då skall jag börja belasta med 5-6 st Pyjamaskardinaler

Jag tror och hoppas att de kommer finna sig väl tillrätta i den övre delen av karet mellan korallerna/revpelarna.

Var för övrigt och hämta belysningarna till fraggkaret i torsdags hos "Totto". Allt var kanon, precis som jag förväntat mig. Dessutom fick man ju förmånen att se hans kar live. Det kommer bli ett masterpiece när det växt samman ett år eller så.

Efter semestern skall jag dra igång fraggkaret och fylla upp hela systemet till sin fulla volym rent vattenmässigt.

:nya bilder:...................kommer här.

post-4230-14468921302246_thumb.jpg

post-4230-14468921302454_thumb.jpg

post-4230-14468921302664_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kul för dig Johan att karet funkar som det ska, det ser verkligen jättefint ut-Tummen upp

Var för övrigt och hämta belysningarna till fraggkaret i torsdags hos "Totto". Allt var kanon, precis som jag förväntat mig. Dessutom fick man ju förmånen att se hans kar live. Det kommer bli ett masterpiece när det växt samman ett år eller så.

Hoppas du blev nöjd, clipsen är på väg till dig (fick dem på fredagen;))

Tack så hemskt mycket för dem orden, och tack för fraggen:)

mvh/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ja, då var årets skidsemester avklarad och det är dags att ta tag i karet/en på allvar igen.

Håller på att förbereda ett vattenbyte och har nu bytt salt till H2Ocean. Jag har ju kört med Red Sea Coral Pro i ett och halvt år nu och är i och för sig nöjd, bortsett från fällningarna när man blandar. Hur som helst........nu skall jag köra detta ett drygt år eller mer och se och jämföra om man märker någon skillnad.

Igår köpte jag en Mitrax för jag har börjat få lite väl mycket bubbelalger. Man ser sånt när man kommer hem och inte har sett karet på ett tag.

Skall även ta och dra igång ett 250-liters fraggkar tills jag bestämt mig helt för hur den permanenta lösningen skall se ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Systemet tuffar på och jag tycker att den senaste tiden har allt börjat "sätta sig" efter överflytten från mitt provisoriska kar. Jag tycker jag har bra tillväxt och börjar lära mig hur detta kar fungerar med de förutsättningar och teknik som det har.

Inga fiskinköp än..............jag tar det lugnt på den fronten.

Har tagit itu med mina små, men i min värld "jobbiga" algproblem.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=39267

Jag är löjligt nöjd med den fragg av Fungia fralinae som jag bytte till mig av "Osby0479"

Bild 1 & 2

En korall som jag tycker fått bra fart på både färg och tillväxt är denna Acro. Dessutom har jag den placerad på botten vid sidan om musslorna för att ha den lite som indikator på att belysningen trycker på ända ner hit.

Bild 3

En översiktsbild på ett avsnitt i karet som jag själv gillar skarpt.

Bild 4

post-4230-14468921610413_thumb.jpg

post-4230-14468921610662_thumb.jpg

post-4230-14468921610855_thumb.jpg

post-4230-14468921611046_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen..............!! :partyparty

Det känns riktigt bra idag. En av de fiskarter jag redan från början i min saltkarriär bestämde mig för att verkligen satsa på, har jag äntligen i mitt kar.

Inget märkvärdigt i och för sig men en mycket fin hona och en lika fin hane av http://se.reeflex.net/tiere/242_Pterosynchiropus_splendidus.htm

De är inkoppade med omsorg och har nu varit i karet i en timme. Allt ser bra ut och de går och småplockar på stenen båda två. De har dock inte träffats ännu så det ska bli spännande.

Tyvärr är jag inte hemma så mycket mer i kväll innan karet slocknar men jag räknar helt lugnt med att allt flyter på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen..............!! :partyparty

Det känns riktigt bra idag. En av de fiskarter jag redan från början i min saltkarriär bestämde mig för att verkligen satsa på, har jag äntligen i mitt kar.

Inget märkvärdigt i och för sig men en mycket fin hona och en lika fin hane av http://se.reeflex.net/tiere/242_Pterosynchiropus_splendidus.htm

.

Härligt när man uppnår sina mål! :)

Var köpte du dem Johan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår var de som ett tonårspar..................sida vid sida hela kvällen. Han imponerade så gott han kunde, hon var lagom road men ändå lite "på"

Idag gick det inte att få till någon parbild för det är lite frostigare så att säga. Han har nog hittat ett område rikt på pods som han inte vill dela med sig av ;)

Bild 1

Honan

Bild 2

Hanen

Ja, jag kommer om allt går som det ska att prova få lek på dem om ett par år. Då blir det ett helt eget kar, scapat och designat för ändamålet.

Någon blid på det framtida kärleksparet ? Måste vara kul att kunna bocka av på fisklistan tillslut.. Allt tar ju sin tid..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack Freddi. Jo, jag hoppas mycket på dem i framtiden. Det är helt underbara fiskar och håller de samma oblyga stil även i fortsättningen kommer jag att passa mig för vad jag mer släpper i karet i fiskväg.

Det är fina fiskar det, funderar på nån sån själv till häst karet.

De kommer säkert att trivas bra i ditt kar.

Ja, det är för mig en stor del av det hela med långsiktiga mål som man uppnår. Jag köpte dem på Kristianstad Zoologiska.

Härligt när man uppnår sina mål! :)

Var köpte du dem Johan?

post-4230-14468921657077_thumb.jpg

post-4230-14468921657278_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket. Ja, visst är de fina :)

Kul att ni har en hona för de är minsann inte så vanliga. Själv har jag fått leta länge.

Fina är de, grattis! Vi har en hona som mest håller sig inne i revet, finns väl en massa gott där inne tror jag, hon är iaf tjock och fin. :)

Tackar, tackar. Ja, det är alltid roligt med nya fiskar.

Jag skall ta en bild till dig i morgon på min upp-och-ner vända julgran. Just nu är det bara blåljus så fotona blir inget vidare.

Ser bra ut johan!! Kul med nytt tillskott i karet! , skulle du vilja ta en bild på din upponervända gran till korall..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer bilderna på den "upp och ner vända julgranen" :ler:

Den fina, nästan självlysande gröna färgen är svår att få rättvisande på bild.Sista bilden ä r tagen genom en delvis oskrapad ruta för jag odlar fram så många pods jag kan till mandarinerna nu.

Har jag rätt för mig skall det vara en Pocillopora damicornis.

Håll till godo.

post-4230-14468921661839_thumb.jpg

post-4230-14468921662049_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mandarinerna har haft/har ett lite märkligt beteende de senaste dagarna. Med fullt flås på belysningen kommer de inte så bra överens. Det är inga våldsamma slagsmål med skador som följd, men lite tjafs och jagande.

Gryning och skymning när bara Actinicrören är tända är de betydligt mer sansade mot varandra och slår till och med följe genom revet långa stunder.

Är det någon som har upplevt samma sak någon gång eller kan förklara det ändå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

.........med mina mandariner och tyvärr inte åt det bättre hållet :smiley5:

Nu när jag kom hem från jobbet har det varit rejäl fight mellan dem och en av dem är trasig i fenorna.

Det kan vara så illa att den jag könsbestämt som hona har haft bruten första ryggfenstråle men i själva verket är en HANE.:smiley13:

Jag får ge dem en dag till och se vad som händer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde ju.............

Gjorde ett schemalagt byte av kol i helgen och passade även på att hänga i en strumpa med fosfatremover. Detta som en liten test för att se om det gör någon begränsande påverkan på de röda håriga alger och bubbelalger som sitter på en del stenar.

Idag har jag även valt väg definitivt när det gäller tillsatser. Från att ha velat på FM tillsatser i Ballingdunkarna och Zeovit fullt ut har jag idag bestämt mig för det senare. Köpte en K-balance idag och har precis doserat. Sen blir det B-balance om ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som du har två hanar.. Får du ut en av dom vid liv så kan han få gå till sig i kuben.. Om du nu inte hittar den död imorgon.. Ska bli intressant o se vad ditt jobb med dom blå kommer o ge för resultat.. Knappast gratis direkt..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

...............mitt problem som började i den här tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=39267 har delvis fått en lösning. Som jag skriver i den tråden så köpte jag en Mespilia globus, mest för att jag var nyfiken på vad den kan uträtta.

Här ser ni ett litet bildbevis på ett av ställena där den dragit fram. Högerdelen på LS:en med den lilla Acrofraggen var innan sjöborren provat denna betesmark lika luden som vänstra delen.

Med andra ord, jag är mycket nöjd och ett par till av samma art är på gång.

post-4230-14468921796116_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

.........sedan förra uppdateringen.

Ja, jag låter det hela puttra på helt enkelt. Kör Balling och Zeovit, sedan en tid tillbaka även med K-balance. Bra tillväxt på i princip allt. M. confusan på högra revdelen har nu växt fast i LS:en liksom S. "milkan" uppe vid ytan, även den till höger.

Så har jag äntligen kommit över en Duncan, och en med riktigt bra färger, tycker jag själv. Den var lite hängig när den kom men de senaste dagarna har den visat sig från sin minst sagt rätta sida. Dessutom har den redan satt anlag till fyra fem nya huvuden.:ler:

Mandarinerna kommer allt mer och mer överens men om det är olika kön på dem vågar jag inte ens gissa längre. Jag blir inte klok på dem :smiley3:

post-4230-14468921796331_thumb.jpg

post-4230-14468921796573_thumb.jpg

post-4230-14468921796805_thumb.jpg

post-4230-14468921797017_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...