Gå till innehåll

JohanP:s 620 liters system


JohanP

Rekommenderade inlägg

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack för allas uppmuntrande kommentarer :ler:

Jo, sumpen fungerar precis så bra som jag förväntat mig. I kväll skall jag koppla in osmolatorn så jag slipper hålla reda på den saken. I morgon skall jag införskaffa dunkar till Ballingen och förhoppningsvis hinna dra igång doserpumpen.

Hur skall nivån vara i utloppsröret från Zeovitreaktorn? Ser det här ok ut? Bild 1.

Jodå Manne, fraggkaret skall beställas nu och sedan skall det på plats och kopplas in när vi varit i Sälen. Jag tror svärföräldrarna får nog med att mata och dosera blåa flaskor till kuben ;)

post-4230-14468921028791_thumb.jpg

post-4230-14468921028971_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för allas uppmuntrande kommentarer :ler:

Jo, sumpen fungerar precis så bra som jag förväntat mig. I kväll skall jag koppla in osmolatorn så jag slipper hålla reda på den saken. I morgon skall jag införskaffa dunkar till Ballingen och förhoppningsvis hinna dra igång doserpumpen.

Hur skall nivån vara i utloppsröret från Zeovitreaktorn? Ser det här ok ut? Bild 1.

Jodå Manne, fraggkaret skall beställas nu och sedan skall det på plats och kopplas in när vi varit i Sälen. Jag tror svärföräldrarna får nog med att mata och dosera blåa flaskor till kuben ;)

Vet inte vad du har för pump på reaktorn, men nivån i utloppsröret tror jag inte spelar någon roll, Utan det är ju flödet igenom mediat. du ska ligga runt 200-400l/h, nyss startat med zeovit? kör du 3timmar on/3 timmar off?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för ditt svar angående nivån i utloppet.

Nuvarande flöde är ca 300 l/h och jag följer KZ:s Zeovitguide i det närmaste till punkt och pricka.

Har kört Zeovit i mitt RSM 130 som jag hade tidigare fast då utan reaktor så systemet/metoden är inte helt ny för mig.

Är 3 timmat on, 3 timmar off något litet trick, eller? Har aldrig hört talas om det tidigare.

Vet inte vad du har för pump på reaktorn, men nivån i utloppsröret tror jag inte spelar någon roll, Utan det är ju flödet igenom mediat. du ska ligga runt 200-400l/h, nyss startat med zeovit? kör du 3timmar on/3 timmar off?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog lite vattenvärden för att dubbelkolla lite. Allt ser välmående ut så här några dagar efter flytten men det skadar ju inte med lite tester.

Sal: 1,025

Temp: 25,8

pH: 8,3

kH: 10,2

Ca: 370

Mg: 1200

NO2: 0

Ganska bra men lite lågt kalcium och magnesium. Har börjat buffra med pulver och kör samma Ballingvolym så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för ditt svar angående nivån i utloppet.

Nuvarande flöde är ca 300 l/h och jag följer KZ:s Zeovitguide i det närmaste till punkt och pricka.

Har kört Zeovit i mitt RSM 130 som jag hade tidigare fast då utan reaktor så systemet/metoden är inte helt ny för mig.

Är 3 timmat on, 3 timmar off något litet trick, eller? Har aldrig hört talas om det tidigare.

Nejdå, Det är för att sänkningarna av NP inte ska gå för fort och skada koraller under uppstarten.

saxat ifrån KZ guiden

"You should connect the ZEOvit® filter pump to an automatic timer if you have a high

nutrient load or during the starting phase of the system. The pump should be switched

on and off at an interval of 3 hours (3 hours on, 3 hours off, 3 hours on, 3 hours off,

etc.) leading to an alternating environment of aerobic and anaerobic conditions. Every

switch leads to an increased aspiration of PO4 by the microorganisms/bacteria residing in

the material."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha, ha så pinsamt..................du har så rätt Jesper. Jag bläddrade och bläddrade i pärmen där jag satt in min pappersversion av Zeovitguiden.............kunde inte hitta texten du citerar över huvudtaget.

När jag sedan kollade i datorn såg jag självklart att sidan fanns där. Jag har alltså aldrig läst sidan 6 :skrattar:. Inte ens när jag körde Zeo i mitt RSM.

Jag tror dock inte det är någon fara på taket nu heller att jag inte kör 3 timmars intervaller. Jag har kört lite Zeovitmetod på känn och inte fullt ut i det provisoriska 250 liters som jag förvarat korallerna i fram tills nu.

Nu har jag i alla fall en komplett pappersversion av Zeovitguiden, tack vare detta misstag ;)

Nejdå, Det är för att sänkningarna av NP inte ska gå för fort och skada koraller under uppstarten.

saxat ifrån KZ guiden

"You should connect the ZEOvit® filter pump to an automatic timer if you have a high

nutrient load or during the starting phase of the system. The pump should be switched

on and off at an interval of 3 hours (3 hours on, 3 hours off, 3 hours on, 3 hours off,

etc.) leading to an alternating environment of aerobic and anaerobic conditions. Every

switch leads to an increased aspiration of PO

4 by the microorganisms/bacteria residing in

the material."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha, ha så pinsamt..................du har så rätt Jesper. Jag bläddrade och bläddrade i pärmen där jag satt in min pappersversion av Zeovitguiden.............kunde inte hitta texten du citerar över huvudtaget.

När jag sedan kollade i datorn såg jag självklart att sidan fanns där. Jag har alltså aldrig läst sidan 6 :skrattar:. Inte ens när jag körde Zeo i mitt RSM.

Jag tror dock inte det är någon fara på taket nu heller att jag inte kör 3 timmars intervaller. Jag har kört lite Zeovitmetod på känn och inte fullt ut i det provisoriska 250 liters som jag förvarat korallerna i fram tills nu.

Nu har jag i alla fall en komplett pappersversion av Zeovitguiden, tack vare detta misstag ;)

Hehe :) Det går säkert bra ändå, Finns dom som har kört utan on/off metoden och fått de att fungera utmärkt andra inte, Hänger väl lite på hur näringsvärdena ser ut för tillfället. Mest för att inte dom ska sjunka i allt för rask takt på en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

..............sen sist.

Karet tuffar på och 99% ser bra ut och ser ut att må bra ;)

Den lite mindre bra procenten utgörs av lite kiselalger i framkant på sanden och lite på BTN bakgrunden.

Jag bryr mig inte så mycket för det ökar inte alls, tvärtom det blir lite mindre från dag till dag. Zeoviten börjar nog göra sitt :smiley20:

Köpte en räka i måndags och har nu en grym belastning genom följande djur i 440 liter vatten.

1 st eldräka

1 st pepparmintsräka

5 st turbosnäckor

2 st Nacarius snäckor

1 st sandvändande sjöstjärna (den blir jättefet nu på kiselalgerna :)

1 st sjöborre

och sist men inte minst, jo faktiskt minst............

2 st clowngobies

Orkade inte greja med Nikonkameran så det fick bli den lilla pocketkameran för att bjuda på två bilder.

Bild 2 är knappar som jag tror mycket på så att säga. Fotot ger dem inte alls rättvisa men de är trefärgade och formligen glöder.

post-4230-1446892107431_thumb.jpg

post-4230-14468921074506_thumb.jpg

Ändrat av JohanP
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog lite vattentester precis och det var väl inget som stack ut direkt. Lite nitrat men inget som oroar direkt. Kan ju vara så att LS:en som varit mörklagd bidrar till detta.

Får fortsätta buffra Ca och Mg med pulver för de är ju inte riktigt på optimala nivåer än.

Temp: 25,1

Sal: 1,025

pH: 8,1

kH: 10,3

Mg: 1280

Ca: 380

NO2: 0

NO3: 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla är välkomna i princip när som helst.............bara skicka ett PM innan så jag håller mig hemma.

Kul att det går helt åt rätt håll johan! Får komma över o se det live , nu när allt är på sin plats o sumpen igång.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Se där ja, nu börjar det se lite snyggt och prydligt ut ju! :)
Snyggt johan, får se om man har vägarna förbi så man kan komma och kolla nån gång.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog lite vattentester precis och det var väl inget som stack ut direkt. Lite nitrat men inget som oroar direkt. Kan ju vara så att LS:en som varit mörklagd bidrar till detta.

Får fortsätta buffra Ca och Mg med pulver för de är ju inte riktigt på optimala nivåer än.

Temp: 25,1

Sal: 1,025

pH: 8,1

kH: 10,3

Mg: 1280

Ca: 380

NO2: 0

NO3: 2

ser ju kanon ut :) Men jag hade nog sänkt KH till runt 7 brukar vara rekommenderat tillsammans med zeon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, jag ska sakta justera ner kH och dra upp Ca och Mg en aning. Allt med hjälp av Ballingpulver. När jag nått mina målvärden skall jag dra igång Ballingen i 25 litersdunkar med Grotech doserpump.

----------

Såg en kul grej i natt när jag var uppe och knarkade i mig halstabletter (halsfluss) :arg:

Jag har alltid trott att peppermintsräkan klipper sönder glasrosor med det saxliknande käk-/benpar som sticker rakt ut, horizontellt med dess huvud. När jag tände min röda inspektionslampa satt min nyinförskaffade räka och med tillsynes brutal kraft (i förhållande till sin storlek) ;) drog och ryckte sönder en glasros med det främre benpar som är försedda med små klor.

Delar av glasrosliket hamnade i räkans mun, resterande bara åkte iväg i vattenströmmarna. Häftigt och kul att se !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, jag ska sakta justera ner kH och dra upp Ca och Mg en aning. Allt med hjälp av Ballingpulver. När jag nått mina målvärden skall jag dra igång Ballingen i 25 litersdunkar med Grotech doserpump.

----------

Såg en kul grej i natt när jag var uppe och knarkade i mig halstabletter (halsfluss) :arg:

Jag har alltid trott att peppermintsräkan klipper sönder glasrosor med det saxliknande käk-/benpar som sticker rakt ut, horizontellt med dess huvud. När jag tände min röda inspektionslampa satt min nyinförskaffade räka och med tillsynes brutal kraft (i förhållande till sin storlek) ;) drog och ryckte sönder en glasros med det främre benpar som är försedda med små klor.

Delar av glasrosliket hamnade i räkans mun, resterande bara åkte iväg i vattenströmmarna. Häftigt och kul att se !!

Låter kanon det, inga fel med 25 liters dunkar, hade varit jävligt gött!

gött att bli av med glasrosorna, Tror min räka inte ens har tittat på dom =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter just nu och följer ett riktigt häftigt litet fenomen. Bilder om detta kommer jag att lägga upp senare i kväll om allt går, och slutar, som jag tror............................

Har i alla fall en korall som verkar vara oerhört nöjd med flytten till kuben, nämnligen Blastomussan. På det här fotot har den inte ens fått mat, så det är inte därför den är så uppblåst.

Tog även en helbild snett under ifrån och tycker det gav ett lite nytt perspektiv på karet.

post-4230-14468921081544_thumb.jpg

post-4230-14468921081756_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...