Gå till innehåll

Har min Gula kirurg fått Uronema marinum?


Rekommenderade inlägg

Min gula kirurg ser inte så fin ut längre. Såg idag att han/hon fått en massa rödaktiga fläckar.

Sökt runt lite på nätet och hittade Uronema marinum. Kan det vara det?

Finns det något bra sätt att bli av med det?

Jag kan inte riktigt få tag på den så om det finns någon bra medicin vore det toppen.

Smittar det till andra fiskar?

post-3775-14468920901678_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du att det är en parasit så kan du alltid prova med att plocka ut den, sötvattensbada och sätta den i en hink med cirkulation och nytt vatten. Efter 24 timmar så sötvattensbadar du den igen och stoppar i den i en ny hink med nytt vatten osv. Håll fisken mörkt under tiden Så fortsätter du ett tag. Funkar det inte utan blir värre så tyder det på att det är en bakteriell funktion. Då ka preparat som furnamor och andra funka.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ok. Så här fick det bli.

Eftersom jag inte fick tag på fisken och inte ville stressa den mer så matade jag extra mycket med Fauna Marine Ultra Health-pellets som jag haft liggandes hemma som extrakäk.

Och tro det eller ej. Men nu verkar det som att fisken överlevt utan problem. Jättekonstigt. Men han mår bra igen.

Tack för alla svar. Det hjälpte mycket faktiskt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Bumpar denna då 1 av mina kirurger fått något liknande (i zebrazoma familjen 3 flavescens 2 scopas och 1 xanthurus ) bara 1 som ser sjuk ut . Ingen annan fisk har några fläckar .För ca:i vecka sedan bara en liten fläck ( körde då 25w uvc -de bary ,körde 24/7 direkt i akvariet ) Men bara blivit mer fläckar ,har även ozon men bara underhålls dos.

(enda nya fisken i akvariet är en imperator men han har inte visat några som helst sympton .köptes för ca 2 veckor sedan )

Matar med : Frysfoder :mysis,artemia,krill,röd plankton flingor : ocean nutrition -spirulina flakes -formula two flakes -prime reef flake pellets. formula one och även dd reefpaste , cyclop eeze och Nori blad.

Har ca:35 fiskar och vill absolut inte det ska sprida sig ,men är väll på gränsen till omöjligt att få tag i fisken . har en Siganus vulpinus och den kan få någon fläck ibland men brukar vara borta dagen efter (inte ofta ,men har hänt ) .

Är det värt att jaga rätt på fisken eller bättre avvakta och kolla dom andra fiskarna ?

post-6037-14468926143896_thumb.jpg

post-6037-14468926143339_thumb.jpg

post-6037-1446892614358_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej.

Jag skulle inte jaga rätt på fisken, tror bara den blir mer stressad och det är svårt att fånga dem.

Men gör som jag och försök att stödgala den lite. Efter mitt problem så kom det tillbaka några gånger till under året och nu nästan 2 år senare så gick den tyvärr bort. :(

Men den verkade svag som tusan och riktigt smal och dessa fläckar fanns då också men bara svagt.

Hoppas det går ätter för dig. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min vart stressad av dom andra kirurgerna ! Flyttade över den till ett annat kar ,fläckarna var borta dagen efter ! Han skulle bestämma och när jag matade jagade han dom andra ,men när den fick mindre konkurans var den lungn och kunde äta i lungn och ro .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik, tittar man nära på din kirurg kan man se att fenorna tagit stryk ordentligt med små små märken. Jag skulle tippa på att din gick in i en anemon och bränt sig.

Ja , kan det faktiskt vara . Det skumma dock att det vart mer och mer . efter ca 1 vecka tog jag den med fiskfälla ,lyfte över den i annat akvarium ,fläckarna borta dagen efter (där gick den med en tomatclown .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...