Gå till innehåll

Mitt första akvarium - ge gärna feedback


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag ska just starta upp ett första saltakvarium och behöver lite feedback på mina planer.

Jag har ägnat mycket tid att läsa igenom många sajter och besökt butiker för att komma fram till följande planering:

- Kar 412 liter (150x55x50)

- Sump 100 liter (80x35x35) indelad i tre fack - skummare, reserv, pump för återföring

- Cirkulation: Genomströmning genom sumpen: en pump på 3000 l/h, dessutom ca 1000 l/h cirkulation inne i huvudkaret

Frågor:

1. Verkar genomströmningen genom sumpen vara tillräckligt stor? Eller ska det vara 10x tankens volym i genomströmning genom sumpen?

2. Jag hade tänkt att leda ned vattnet till sumpen genom ett 32 mm rör som går över en ca 30 cm överrinningskam. Röret ska gå genom botten på akvariet. Behövs grövre rör?

3. Jag vill helst inte ha så högt utrymme för sumpen, bara ca 60 cm. Jag har svårt att hitta en skummare som får plats i detta rum (koppen ska ju lyftas av ganska ofta). Har någon något tips på skummare?

4. Jag vill inte ha några rör på utsidan av akvariet (jag är estetiskt känslig) så jag tänkte dra upp återföringen genom ett annat hål i botten på akvariet och sedan upp över ytan och ned igen. Bra eller dålig idé? Räcker 25 mm eller ska det vara grövre rör?

Tacksam för svar!

Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra volym på karet och sumpen smiley32.gif

1: Ja den är tillräckligt stor, man kan ha hela cirkulationen vi sumpen men då får man dra enorma mänder rör och man kan få väldiga ljudproblem. Men jag tycker att du ska ha lite mera cirkulation i karet, sätt i en Tunze turbelle strempump, dom är hur bra som helst.

2: Ja med tanke på punkt 4 så kan du ta grövre rör och låta returvattnet gå på insidan av ditt rör för tillopps vatten. grövre rör har en tendens till att vilja bli tystare med. Sök på Wrangs gamla akvarium han hadde en sån lösning.

3: Tunse har en skummare som bara är 235mm hög Automatic skimmer 230/3http://www.tunze.com/deutsch/index.html?lang=en-gbDen kan kanske vara nått, men Tunze brukar inte beskrivas som bästa skummar tillverkaren.

4: se pkt 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt med snabba svar från hjälpvilliga entusiaster smiley1.gif

När det gäller skummare har jag lokaliserat Tunze 3130 som är 42 cm hög, vilket räcker för mig. Meningarna om Tunze är som sagt blandade i andra forum... (svårt att veta vad man ska tro på när man är nybörjare). En tanke: Skulle det vara ok att ha en 55 cm hög skummare i ett 60 cm högt utrymme och sedan välta eller luta skummaren varje gång man ska ta bort koppen?

När det gäller påfyllningsvatten kan det ju vara listigt att ha ett kar förberett även för detta, t.ex. ett fack i sumpen. Hur mycket avdunstning behöver jag räkna med i mitt akvarium med mått enligt ovan (dvs hur stort fack ska jag planera för?)?

Goranius, jag ser att du bor i Stockholm - Hur viktigt är det med Osmosvatten? Vilken skillnad gär det? Hur är egentligen vattenkvaliteten här hos oss?

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej du Vargklo!

Jag har en Tunze 3115/2 och har också 60 cm mellan golv och akvariumet och jag behöver inte luta hela maskinen för att ta ut koppen, själva koppen plus röret är inte så högt så du får ut den ändå. Det ända man kan säga är väl att den låter lite mycket.

Jag har ett 300l 100*60*50 och har en avdunstning på ca: 3,5-4l per dygn så en automatisk påfyllning är att rekomendera för att du kommer bli galen annars av att springa och fylla på hela tiden dessutom så fungerar inte skummare helt optimalt om inte vattennivån hålls konstant samt salt balansen rubbas hela tiden inte så mycket men ändå!Aqua Medic SP3000 Niveaumat fungera bra.

Jag hade inte en osmos i början och hade en grym tillväxt på brunalger fastän jag inte hade så många ljustimmar så en osmos är att rekomendera.

Mvh Göran

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Personligen upplever jag Tunze's skummare som rätt tysta, kompakta och underhållsfria. Jag vet inte om de är lika effektiva som andra tillverkares prylar däremot, men om man betalar för prylinköpen i relation till hur hårt man ska belasta karet så blir det säkert nån balans. smiley1.gif

I Tunzes manualer (finns väl online) står även vilka mått som behövs för att man ska kunna plocka bort skummarkoppen utan problem, det är praktiskt.

Konstant vattennivå för skummaren kan man ordna genom att låta den få ett eget fack i sumpen. Nivåreglering är naturligtvis praktiskt utöver det, men då är det i alla fall en sak mindre som är beroende av det.

En tumregel för avdunstning är ca 1 liter avdunstning per 100 liter akvarievatten och dag. Sedan beror det på temperaturer (belysning), cirkulation, hur öppet det är osv, men det duger som uppskattning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

adddo och Goranius,

Jag tittade i Tunzes manualer online och konstaterade att själva koppen, inkl. det vidhängande röret under, inte är högre än 18 cm, vilket duger för mig. Det jag undrar över är att modellen 3130 verkar vara avsedd att hänga i ett akvarium. Fungerar den då lika bra i en sump? Den borde väl göra det, eller...

Jag ska självklart ha skummaren i ett eget fack i sumpen för att åstadkomma konstant nivå. Det blir samma fack som ytavrinningen rinner ner i.

När det gäller påfyllnadsvatten inser jag mer och mer att jag kommer att uppskatta att inte behöva springa med vatten fram och tillbaka särskilt ofta. Det blir nog en tank på minst 50 liter, antingen en hink vid sidan av eller ett fjärde fack i sumpen. Spelar det någon roll, förresten? Påfyllnadsautomatiken borde jag kunna plocka ihop själv med delar från välkänd Dalarna-firma, jag tycker det är kul att pula med elektronik...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...