Gå till innehåll

Zeovit och stigande fosfat


turboadde

Rekommenderade inlägg

Är det vanligt att fosfaten stiger i början av körningen med zeovit?

Jag startade den 17feb med zeovit.

Eftersom jag låg på 0 nitrat och 0.02 i fosfat med pelletsen så körde jag bara en vecka då jag dosera alla ämnen varje dag och sen körde jag på 3dje alternativet i zeovit guiden.

Nu har fosfaten gått upp till 0.05 och man ser lite på korallerna med att dom börjar bli brunare och dom lila topparna börjar försvinna lite.

Nitraten ligger fortfarande på 0-0.5

Akvariet är 350L

Nu kör jag

* en påse zeovit stenar (Inte smågruset) 300-400l/timme

* 0.5ml zeostart3 varje dag

* 3droppar Zeofood7 varje måndag och torsdag

* 3droppar Zeobac varje måndag och torsdag

* 3droppar sponge power varje dag

* Kol i en strumpa efter skummaren

* Pumpar 15 gånger varje dag.

Så min fråga är. Bör jag fortsätta i samma takt och invänta en nergång eller bör jag öka på något för att ner fosfaten?

Vet att det är lite felstartat enligt zeovit guiden men tänkte det kanske ger sig ändå när det var så låga värden från början?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har gjort en liten miss Andreas! zeobac ska doseras varje dag i 14 dagar, detta är för att bakterierna ska komma igång ordentligt. Samma gäller efter zeolith byte då ska du dosera zeobac varje dag i 10-14 dagar så bakterierna kommer igång igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det vart en liten miss för jag fick lite vita toppar (för vita tyckte jag och vart lite orolig att jag skulle nolla värderna totalt. Litar inte helt på dagen fosfat test när man är nere lågt) men det berodde nog på att KH:t dök tvärt. Hörde sen att det visst va för fler som det hade hänt med KH:t. Det vart nog en och en halv vecka för de va inte precis en vecka. Men det borde komma igång ändå va, fast lite saktare bara?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra, att köra reaktorn i intervaller i början är mest för att näringsvärdena inte ska sjunka alldeles för fort. Antagligen så kommer dina värden börja sjunka snart, men jag hade nog själv doserat lite mer zeobac under ett par dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra, att köra reaktorn i intervaller i början är mest för att näringsvärdena inte ska sjunka alldeles för fort. Antagligen så kommer dina värden börja sjunka snart, men jag hade nog själv doserat lite mer zeobac under ett par dagar.

Tills första bytet rekomenderas 6timmar på 6 timmar av så man inte chockar korallerna. Hade exakt samma problem som dig (min timer dog under första dagarna och jag märkte inte att timern inte stängdes på 1½ vecka när jag började felsöka varje jag hade fått brända toppar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Kapar denna tråden lite. Rekommendationerna är väl av 3timmar på 3timman av 3timmar å så vidare? Men iaf det var inte bara det jag ville ha svar på utan när man nu börjar med zeo så kan man få brända toppar? Hur är det då om man köper nya koraller och ska stoppa i? Måste man vänja in dom då ? Och när man startar är det då bättre att ta ut alla koraller i 2 veckor och sen sätta tillbaka dom eller hur funkar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kapar denna tråden lite. Rekommendationerna är väl av 3timmar på 3timman av 3timmar å så vidare? Men iaf det var inte bara det jag ville ha svar på utan när man nu börjar med zeo så kan man få brända toppar? Hur är det då om man köper nya koraller och ska stoppa i? Måste man vänja in dom då ? Och när man startar är det då bättre att ta ut alla koraller i 2 veckor och sen sätta tillbaka dom eller hur funkar det?

Nya koraller brukar komma från havet, så de är vana med väldigt låga nivåer (likt zeo), dock om det är en korall från någon som har ett ganska skitigt system kan det mycket väl bli denna effekten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Men är det bättre att ta ut korallerna då vid uppstart? eller är det helt säkert att köra med reaktorn som du skriver 6/6 timmar eller 3/3/3 som ja skrev och korallerna tar ingen skada?

Hej,

Oavesett vad du gör blir det en förändring för korallerna, förändringen blir mcyket större om du första startar igång zeovit och sedan flyttar över. Bättre är att börja med lägre doser som du pratar om.

det kan vara 3 3 3 timmar de flesta kör, det viktiga är att det inte är 24/7 ev. skulle 1/1/1/1 vara det bästa, jag körde iaf 6 6 6 efter tips jag fick och det fick bara några få brända toppar som återhämtade sig på några veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...