Gå till innehåll

25L karantän


jonte_j

Rekommenderade inlägg

Fick ett sexkantigt 25L kar härom dagen. Tänkte ha detta som ett karantänkar. Har börjat planera för en liten ombyggnad i det. Tänkte dela av karet på lite mer än halva och köra den lilla delen som sump med avrinning och returpump. Har en gammal 550L/h liggandes, blir det för mycket? Planerar att köra skummarlöst, så vad ska man använda för filtrering istället?

Ska man köra med LS och sand fast jag ska ha det som karantän?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan svara på din ena fråga och det är angående sanden.. Man rekommenderar ju att inte ha sand i karantänskar då parasiter ofta gillar sand och kan bo vid den dock är det alltid bra att ha lite levande sten så att djuret ska känna sig tryggare, kunna gömma sig samt att stenen själv funkar lite som ett reningsverk.

Prova och kolla om streamern funkar, du lär ju märka om vattnet vågar över ;). För övrigt skulle jag nog säga att lite mer ström är bättre i karantänskar, då just parasiter inte borde gilla det(?)

Lite OT men jag tror faktiskt jag har en större streamer än vad du har i mitt 25l och det funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas: Ja det borde funka men du kan fortfarande ha ett hang on filter om du vill. Jag har använt mig tidigare utav detta innerfilter : http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=16331&prodid=9456&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D16331 , och i facken får det plats med aktivt kol m.m om man vill ha det, sen kan du köpa till fler fack om du vill. Just det filtret kan jag verkligen rekommendera speciellt om du kan gömma den bakom din inbyggda sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...