Gå till innehåll

Akvastabil 275


Petter N

Rekommenderade inlägg

Har precis ägnat morgonen åt mätningar. Fick i veckan ett antal Saliferttester i brevlådan. Har således mätt och jämfört. Skrämmande resultat! Se särskilt det jag markerat rött.

Temp: 25,5 grader

Salthalt: 1.025 (Refraktometer)

NH3/NH4: -

NO2 (Tetra): Mindre än 0,3

NO2 (Salifert): 0

NO3 (Red Sea): 4,0

NO3 (Salifert): 25

pH (Salifert): 8,0

KH (Red Sea): 10,1

KH (Salifert): 10,5

PO4 (Red Sea): 0,36

Mg (Red Sea): 1160

Mg (Salifert): 1275

Ca (Red Sea) 360

Utifrån dessa svårtolkade resultat är det svårt att dra slutsatser. Jag bytte ut 35 liter vatten, tillsatte 50 ml Salifert Coral Calcium. Jag är av den åsikten att Red Seas test för Nitrat är värdelös i den så kallade High Vail som man använder vid mätningar över 4,0. Vid min första mätning med Red Sea Testet fick jag resultat som visade att jag hade nitrat mer än 10. När jag sedan mätte med i den s k High Vail skalan blev resultatet 4,0. Salifert visade på 25. Jag tror nog att Red sea testet är OK på mätningar upp till 4,0 men helt värdelös därefter. Så i fortsättningen blir det Salifert test, åtminstone tills den visar mycket låga värden på nitraten.

Slutsats. Antagligen har jag för mycket i Nitrat. Antagligen ett värde mellan 10 och 25. Jag har även högre fosfat än önskvärt. Därför tänkte jag försöka med Red Seas NO3:P04-X. Tänker således tillsätta 6 ml/dagligen och se om det ger positiv effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ägnat morgonen åt mätningar, slamsugning av bottensand och byte av 35 liter vatten. Dagens värden:

Temp: 25 grader

Salthalt: 1.025 (Refraktometer)

NH3/NH4: -

NO2 (Salifert): 0

NO3 (Salifert): 10

pH (Salifert): 8,0

KH (Salifert): 10,2

PO4 (Red Sea): 0,08

Mg (Salifert): 1230

Ca (Red Sea) 385

Jag har nu använt NO3:PO4-X i en vecka. Resultatet är bra. Nitrat har sjunkit från 25 till 10 och fosfatvärdet från 0,36 till 0,08. Jag kommer nu minska dosen något (från 6 ml/dag till 4 ml/dag). I övrigt ingen anmärkningsvärt med värderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut, öka Mg och Ca lite bara, 1300 resp 420, om nu skall vara riktigt petig ;)

Magnesiumvärdet har jag haft svårt att få upp sedan jag startade akvariet. Jag har nästan gett upp och är glad om jag har ett stabilt värde över 1200. Jag tillför 15 ml Fauna Marin Ultra Easy MG varje dag. Kommer jag upp till 1/3 av magnesiumvärdet i Ca-värde så jag nöjd. (1200/3=400).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överlevde lilla milka fraggen ?

Den dog redan första natten. Jag vet inte orsaken, men en av mina putsarräkor var på den hela tiden och jag misstänker att den gjorde processen kort med Milkan. Eller så hade jag för dåliga vattenvärden (det har visat sig att Nitratvärdet har varit högre en vad mitt Red Sea-test visade). Trist.

Hur mår "min" Sarcophyton i sitt nya hem?

Jag hade händerna i akvariet idag när jag fixa med en streamer och percula-honan gjorde utfall mot mina händer. Snart blir man väl biten, så som du blev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya mätningar igen för att kolla vad vattenbytet och tillsatserna som lades i i går hade för effekt. Dagens värde i svart, gårdagens i grått.

Temp: 25 grader

Salthalt (refraktometer: 1.024/1.025

NH3/NH4: -

NO2 (Salifert): 0/0

NO3 (Salifert): 10-25/10

pH (Salifert): 8,0/8,0

KH (Salifert): 10,9/10,2

PO4 (Red Sea): 0,08/0,08

Mg (Salifert): 1245/1230

Ca (Red Sea) 410/385

Salthalten har sjunkit efter vattenbytet. Slarv vid blandning av vatten? Nitratvärdet har gått upp igen. En förklaring till detta kan vara att jag slamsög botten igår och då frigjorde en del ämnen i vattenpelaren. Kalcium och magnesium har ökat till en bättre nivå efter tillsatserna.

Under denna vecka fram till nästa mätning kommer jag ha följande skötsel:

Ersätta avdunstat vatten (ca 2 liter/dygn) med kalkvatten (blandning 3 tsk/5 liter vatten).

Följande tillsatser kommer att läggas i vattnet varje dag:

6 ml Red Sea NO:3PO4-X

30 ml Fauna Ultra Easy Mg

5 ml Salifert Coral Calcium

5 ml Salifert Natural Strontium

Vi får se om detta ger önskat resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den dog redan första natten. Jag vet inte orsaken, men en av mina putsarräkor var på den hela tiden och jag misstänker att den gjorde processen kort med Milkan. Eller så hade jag för dåliga vattenvärden (det har visat sig att Nitratvärdet har varit högre en vad mitt Red Sea-test visade). Trist.

Hur mår "min" Sarcophyton i sitt nya hem?

Jag hade händerna i akvariet idag när jag fixa med en streamer och percula-honan gjorde utfall mot mina händer. Snart blir man väl biten, så som du blev.

Det va tråkigt att den ej klarade sig längre men kan ha varit räkan vem vet :( Sarcophyton år hur bra som helt är jätte stor mina clowner bytte bostad på en gång nästa så man såg hur det glimmade till i ögonen på dem waw vilken villa :) Hehe väkommer till clown klubben snart då.

Va lustigt att du ej får upp mg undra va det kan vara som stör. Jag får vara på min vakt att det ej skenar istället. Dock höjde jag upp KH till över 10 då skenade MG vet inte om dessa 2 har något samband eller om det va slumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på en sak jag kör med ABC+ 2g med bra resultat. Testat detta ? Hur fungerar det med NO:3PO4-X nu ? Jag kör 3-4ML/dag Jag har nitrat på 0.1 och phosphat på 0.01. Jag boostar KH med bikarbonat 1g/dag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska fundera på ABC+. Jag har det liggande hemma faktiskt. Använde det vid en period i mitt RSM, med det gjorde att mitt pH skenade iväg otäckt. Jag ska studera instruktionerna noga innan jag funderar på att använda detta igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på en sak jag kör med ABC+ 2g med bra resultat. Testat detta ? Hur fungerar det med NO:3PO4-X nu ? Jag kör 3-4ML/dag Jag har nitrat på 0.1 och phosphat på 0.01. Jag boostar KH med bikarbonat 1g/dag

På en veckas användning med NO3:PO4-X (6 ml/dag) sjönk nitratvärdet från 25 till 10 och fosfatvärdet från 0,36 till 0,08. Det får ses som bra tycker jag. Jag är dock försiktig med att inte överdosera. Hoppas det sjunker vidare.

Ser ju fantastiskt ut om en värdena ej är där du vill värkar det vara väldigt friskt i karet :)

Tack! Jag är nöjd med hur det ser ut och man ska inte stirra sig blind på värderna. Jag vill dock ha stabila värden utan för stora svängningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helgens mätning. Dagens värde i svart, förra helgens i grått.

Temp: 25,5 grader/25,0 grader

Salthalt (refraktometer): 1.025/1.024

NH3/NH4: -

NO2 (Salifert): 0/0

NO3 (Salifert): 10/10-25

pH (Salifert): 8,0/8,0

KH (Salifert): 9,6/10,5

PO4 (Red Sea): 0,12/0,08

Mg (Salifert): 1245/1290

Ca (Red Sea) 400/420

Picko1 föreslog att jag skulle testa Red Seas ABC+ för att få stabilare värden. Så under veckan som gått har jag gjort följande: Jag har slutat med kalkvatten, tillsatt 6 ml NO3:PO4-X/dag och 2 ml ABC+/dag. Fr o m 5 mars började jag även lägga i 1 ml Salifert KH+PH Buffer/dag. Jag har sedan gjort mätningar varje dag.

[TABLE=width: 240]

[TR]

[TD=class: xl65, width: 64, bgcolor: transparent]Datum

[/TD]

[TD=class: xl65, width: 64, bgcolor: transparent]pH

[/TD]

[TD=class: xl65, width: 64, bgcolor: transparent]KH

[/TD]

[TD=class: xl65, width: 64, bgcolor: transparent]Mg

[/TD]

[TD=class: xl65, width: 64, bgcolor: transparent]Ca

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl66, bgcolor: transparent]03-mar

[/TD]

[TD=class: xl67, bgcolor: transparent]8,0

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]10,5

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]1290

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]420

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl66, bgcolor: transparent]04-mar

[/TD]

[TD=class: xl67, bgcolor: transparent]8,3

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]10,2

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]1290

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]400

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl66, bgcolor: transparent]05-mar

[/TD]

[TD=class: xl67, bgcolor: transparent]8,3

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]9,9

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]1290

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]410

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl66, bgcolor: transparent]06-mar

[/TD]

[TD=class: xl67, bgcolor: transparent]8,3

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]9,9

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]1245

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]400

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl66, bgcolor: transparent]07-mar

[/TD]

[TD=class: xl67, bgcolor: transparent]8,3

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]9,9

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]1275

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]440

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl66, bgcolor: transparent]08-mar

[/TD]

[TD=class: xl67, bgcolor: transparent]8,3

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]9,3

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]1275

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]400

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: xl66, bgcolor: transparent]09-mar

[/TD]

[TD=class: xl67, bgcolor: transparent]8,0

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]9,6

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]1245

[/TD]

[TD=class: xl65, bgcolor: transparent]400

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Ganska hyggligt resultat tycker jag. Kommer fortsätta på denna linje. Jag har dock nu i helgen tillfört lite extra magnesium i form av 60 ml Fauna Marin Ultra Easy MG.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Veckans händelser är följande. I söndag konstaterade jag att min pump och min skummare i sumpen var täckta av slajm (bakteriehinna). Tolkade detta som att jag hade överdoserat NO3:PO4-X. Detta förvånade mig eftersom Nitratvärdet enligt mitt Saliferttest visade på ett värde mellan 5 och 10. Mätte då med mitt Red Sea Nitrattest och fick ett värde på 0,75. Slutade därför med NO3:PO4-X. I onsdags åkte jag till Korallfisken och köpte en orangebandad pincettfisk (Chelmon rostratus). Denna lades tillfälligt ner i min sump där jag har en del glasrosor. Hoppas han äter upp dessa, sedan tänkte jag kolla att han verkligen äter mitt foder (när han har lugn och ro utan sällskap) och sedan ska ha ner tillsammans med övriga fiskar. Mätte åter nitraten som visade enligt Salifert mellan 5 och 10 och enligt Red Sea 0,25. Tog lite vatten och åkte till Kórallfisken där de mätte nitrat åt mig. Enligt dem hade jag stort sett noll i nitrat. Jag har därför börjat använda Red Sea Reef Energy A och B.

post-7153-14468928784667_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...