Gå till innehåll

Akvastabil 275


Petter N

Rekommenderade inlägg

NO3:PO4-X är kolkälla dock tycker jag att denna är mer tolerant en vodka. Kul att fiskarna är på g att bli bättre :) min pinsett har bara jätte lite svamp kvar med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Besök hos den lokala handlaren igen. Fosfatabsorber (usch va dyrt), Aiptasia-X (tänkte försöka få bort glasrosorna från sumpen), lite Red Sea Reef Foundation A (finare namn på kalcium/strontium-tillsats). Köpte dessutom fem eremitkräftor och en Ricordea.

post-7153-14468929108974_thumb.jpg

post-7153-1446892910873_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jädrans det kostar på tydligen . lät dyrt??

Tyckte jag också, så jag surfade lite på nätet för att kolla priser i de butiker som säljer på nätet. Hittade bara min produkt Deltec Aqua Crown fosfatabsorber på ett ställe. Där kostade den 535 kr för 1 liter (1000 ml), så då får väl 410 kr som jag betalade ses som mycket billigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens sysslor bestod av mätning, borttagning av glasrosor i sump med Aiptasia-X samt rengöring av min skummare som börjat föra oväsen. Dagens värden i svart, förra helgens i grått:

Temp: 26 grader/25 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.025/1.025

NH3/NH4 (Salifert): Mindre än 0,25/Mindre än 0,25

NO2 (Salifert): 0/0

NO3 (Salifert): 10/10

pH (Salifert): 8,0/8,0

KH (Salifert): 8,3/9,9

PO4 (Red Sea): 0,36/0,36

Mg (Red Sea): 1280/1400

Ca (Salifert) 500/495

Magnesiumvärdet har sjunkit ordentligt. Lade därför i 60 ml Fauna Marin Ultra Easy MG. Även KH har minskat ordentligt sedan jag slutade med Salifert KH+PH Buffer. Börjar därför åter med denna, men endast varannan dag. Slutade idag också med medicineringen mot vita prick och satte åter igång UVC:t och fyllde på strumpan med 3 dl aktivt kol och 3 dl nytt fosfatabsorber.

Denna vecka tillför jag följande tillsatser:

2 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (samma som förra veckan)

1 ml Red Sea ABC+/varannan dag (samma som förra veckan)

1 ml Salifert KH + PH Buffer/varannan dag (börjar således med detta ämne igen.)

1 ml Red Sea Reef Energy A/dag (samma som förra veckan)

1 ml Red Sea Reef Energy B/dag (samma som förra veckan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens äventyr bestod av mätning och ett 35 liters vattenbyte. Vattenbytet visade sig farligt för hälsan. Jag försökte placera mina nyinköpta Ricordea där jag ville ha dem. Men när jag stoppade händerna i vattnet anföll mina romvakande perculaclowner mig. Först hanen med några små hugg, sedan båda med rejäla bett. När jag närmade mig vattenytan hoppade de emot mina händer. Heltokiga. Vid ett tillfälle bet honan mig i armvecket, vilket gjorde att jag hoppade till och fick ryggskott. Ricordorna hamnade lite varstans och resten av arbetet blev plågsamt. Dagens värden i svart, förra helgens i grått:

Temp: 26 grader/26 grader

Salthalt (Refraktometer): 1.025/1.025

NH3/NH4 (Salifert): Mindre än 0,25/Mindre än 0,25

NO2 (Salifert): 0/0

NO3 (Salifert): 25/10

pH (Salifert): 8,0/8,0

KH (Salifert): 8,9/8.3

PO4 (Red Sea): 0,50/0,36

Mg (Red Sea): 1240/1280

Ca (Salifert) 500/500

Nitratet och fosfatet har ökat. Antagligen beror detta på att jag ökat mängden mat. Detta på grund av att min pincettfisk börjar bli lite mager då han inte hinner med att äta med alla andra glupska fiskar. Med lite mer mängd frysmat hinner han i alla fall få i sig lite innan maten är slut. Magnesiumvärdet fortsätter att sjunka medan kalciumvärdet är fortsatt högt. Lade därför i 75 ml Fauna Marin Ultra Easy MG.

Den kommande veckan tillför jag följande tillsatser:

3 ml Red Sea NO3:PO4-X/dag (1 ml mer än förra veckan, då nitrat och fosfat har ökat)

1 ml Red Sea ABC+/varannan dag (samma som förra veckan)

1 ml Salifert KH + PH Buffer/varannan dag (samma som förra veckan)

1 ml Red Sea Reef Energy A/dag (samma som förra veckan)

1 ml Red Sea Reef Energy B/dag (samma som förra veckan)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkiga nyheter. Min pincettfisk har minskat sitt ätande dag för dag och de senaste dagarna inte ätit alls. Givetvis har den magrat också. Den äter långsamt även normalt sätt, så jag har ökat mängden frysfoder, så att den ska hinna äta lite innan de andra fiskarna har ätit upp allt. I morse såg jag att den blivit så svag att den satt fastsugen på baksidan av streamerpumpen. Håvade upp fisken och lade den i sumpen med förhoppning att den ska äta lite när den är mindre stressad. Men med största sannolikhet är den för svag och jag misstänker att den är död när jag kommer hem i eftermiddag. Fördelen att jag har den i sumpen är att det blir lätt att plocka upp en eventuell död fisk. Är i funderingar på avlivning, men vi får se om den piggnat till något. Äta bör man annars dör man.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag kom hem låg pincettfisken stilla på botten. Det var lite liv i den, men chansen att den skulle tillfriskna ansåg jag vara minimal. Avlivade därför denna. Konstaterade att jag haft den i drygt fem veckor. Ogillar skarpt när någon av mina fiskar dör. Brukar ibland ha dödsfall de första 14 dagarna efter att jag köpt en fisk, men därefter är det som tur är en ovanlighet att firrarna dör. Men denna firre var ett undantag. Jag kommer nog att låta bli denna fiskart i fortsättningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tråkigt. Min lever och är pigg käkar en hel del allt möjligt en hel del mysis som har hyggliga näringsvärden. Dock så har jag avmaskat den 1ggr bara för säkerhetsskull.

Åt den som den skulle och va pigg? hade den smalnat av något?

Beklagar bortfallet har med haft några som kilat av dagen efter man köpt dom

som man inte blir klok på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tråkigt. Min lever och är pigg käkar en hel del allt möjligt en hel del mysis som har hyggliga näringsvärden. Dock så har jag avmaskat den 1ggr bara för säkerhetsskull.

Åt den som den skulle och va pigg? hade den smalnat av något?

Beklagar bortfallet har med haft några som kilat av dagen efter man köpt dom

som man inte blir klok på.

Till en början åt den bra med artemia och mysis. Men med tiden åt den mindre och mindre och började magra men var pigg i övrigt. De senaste dagarna blev den skyggare och åt ingenting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Urs va tråkigt detta är. Men det är en svår fisk. min käkar bara ca 2 kuber frysfoder själv. Tror det kan ha varit mag/tarm parasiter som tagit den vilket är extremt vanligt just på dessa fiskar.

Det startar med att parasiter/maskar tar näringen från fisken i takt med att den blir mer tömd på energi så äter den sämre och sämre tillslut så somnar den in. Tycker förloppet känns igen i din berättelse om hur den uppvisade betende.

Kan vara stress men det känns föga du har ju inte något extremt tjurig fisk i karet.

Avslutar med att ditt kar är iaf jätte fint gillar mattan av xenia :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Urs va tråkigt detta är. Men det är en svår fisk. min käkar bara ca 2 kuber frysfoder själv. Tror det kan ha varit mag/tarm parasiter som tagit den vilket är extremt vanligt just på dessa fiskar.

Det startar med att parasiter/maskar tar näringen från fisken i takt med att den blir mer tömd på energi så äter den sämre och sämre tillslut så somnar den in. Tycker förloppet känns igen i din berättelse om hur den uppvisade betende.

Kan vara stress men det känns föga du har ju inte något extremt tjurig fisk i karet.

Avslutar med att ditt kar är iaf jätte fint gillar mattan av xenia :)

Inga av de andra fiskarna har varit särskilt elaka. Den gula kirurgen markerade ibland med sidan mot pincetten, men gjorde inga utfall. T o m percula-clownfiskarna som numera är väldigt aggresiva mot de flesta andra fiskar (och mina händer) har ignorerat pincettfisken trots att den varit intill dem. Tänkte först att den inte hann få i sig tillräckligt med föda, men jag hade ökat matningen, så det borde inte varit något problem, bara den varit intresserad. Mag-/tarmparasiter kan vara en förklaring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...