Gå till innehåll

Aqua Medic Percula akvarium


MasterD

Rekommenderade inlägg

Tänkte att det vore kul om Du som har ett Aqua Medic Percula akvarium kunde dela med dig av dina erfarenheter, åsikter, tips och trix etc.

Jag har variant 90 (300l) som jag har kört i drygt 4 månader i den uppsättning av utrustning som akvariet kom med. Den senaste tiden använder jag Osmos vatten och kör vattenbyte 20l/varje vecka. Jag har fortfarande inte fått speciellt bra värden men heller inga algexplosioner eller annat. Några mystiska dödsfall av några fiskar har dock hänt. :ledsen:

Fiskar

2st Dascyllus trimaculatus - Vitprickad Damsel</b>

1st Chrysiptera Cyanea - Frökenfisk Blå Damsel

2st Amphiprion ocellaris - Clownfisk

1st Chrysiptera parasema - Frökenfisk

1st Paracanthurus hepatus - Kirurg

Räkor

1st Lysmata debelius

Anemoner

Condylactis gigantea

Mjukkoraller

1st Sinularia Asterolobata

1st Clavularia Viridis

1st "Träd"

Stenkoraller

2st Turbinaria "creater cup"

1st Lobophyllia Hemprichii - (grön)Hjärnkorall

Sniglar

11st turbosniglar

Levande sten (50kg)

Skummare

Turboflotor Percula (Venturi)

Svår att ställa in (har inte riktigt lyckats än).

Skummet som bildas "flyter" inte över in i "koppen" utan verkar vilja stanna kvar i röret. Där bildas det en slemmig gegga istället. Det är förmodligen inte så bra eftersom det fortfarande ligger i kontakt med vattnet. Vrider jag på mer luft (och jag menar en micromillimeters vrid på tillförseln) så bubblar vatten över i koppen.

Mycket små bubblor smiter ur och flyger ut i akvariet, ingen fara men inget jag önskar...

Mekaniska filter (2x1000l/h)

Alldeles för klena. Har förstärkt med en Powerhead 802 (1500l/h). 3 pumpar i samma fack...

Jag har en Aquamedic Oceanrunner 3500 men den får inte plats i något av facken, tyvärr.

Cirkulationspumpen

Oceanrunner 1000l/h, känns något klen.

Vattennivåkontrollen

Dvs skumbiten mellan skummaren och biobollarna. Måste alltid vara nedtryckt i botten för att vattennivån ska bli rätt, vad tjänar den till?

Biobollarna

Kommer jag att ta bort efter att jag nu fått ett övertygande råd av en bättre vetande.

Ljudnivå

Skummaren låter ganska mycket och högt.

Ytavrinningen lät mycket men ljudet därifrån har jag minskat med hjälp av en bit blå filtermatta som hejdar fallet.

Metallhalogenlampan OceanLight 150 som följde med för ganska mycket oväsen.

Ljus

Metallhalogenlampa OceanLight 150, 10.000k.

Låter mycket.

Känns inte tillräckligt.

Jag kommer troligtvis köpa 1x250 + 2x39w t5(efter sommaren)

vatten-nivåvakt

Krävs inte mycket avdunstat vatten för att cirkulationspumpen i sumpen ska gå torrt.

Jag har ingen nivåvakt med autopåfyllning av vatten med det känns rätt närliggande nu efter erfarenheten jag fick idag. Kom hem i e.m. efter varit på bortrest 4 dagar och såg att Cirkulationspumpen i sumpen körde något torrt...

Temperatur.

FÖrmodligen ingen skillnad med detta akvarium än på andra. Nu under sommaren hartempen gått upp till 29 grader. Fått ned tempen rejält m.h.a. en enkel bordsfläkt. Dessvärre får det konsekvensen att vattnet avdunstar fortare...

så, hur har du gjort, lösningar, tips etc?? :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att starta upp detta idag eller senare i veckan.

Skall åka till GBG och köpa mig lite LS idag.

Kör enbart med osmosvatten då jag tycker att detta är en bra lösning för att det skall funka utan att få diverse tråkigehter med alger etc. Visseligen funkar det för andra med att köra kranvatten men inte hemma hos mig i Alingsås...

Kommer att flytta över ALLT från mitt nuvarande akvarium till detta

Fiskar:

1st Pseudocheilinius hexantaenia

1st Bodianus bimaculatus

Stenkoraller:

1st Trachyphyllia ?? (Ljusgrön med vita strimmor)

1st Fungia Spp.

1st Euphyllia ??

Sniglar:

5st Astrea sniglar

Levande sten

ca 15kg men skall köpa mer idag 15kg (2005-06-28)

Skummare

Aquamedic Midiflotor, luftsyre sten driven

Cirkulation i karet

1st Tunzestream 6060 till höger i karet.

Plockade bort den skiva som det är en massa hål för orginal pumparna och satte streamen i detta utrymme. Har limmat fast en hållare som stream pumpen sitter på

Orginal uppbyggnad:

percula2_orginal_sump.jpg

Min uppbyggnad:

percula2_omgjord_sump.jpg

Cirkulationspumpen inne i sumpdelen:

1st Powerhead 802 (1600L/h)

Vattennivå givare + Osmostank:

Har en givare sittande inne i sumpdelen som sköter regleringen med påförsel av osmosvatten.

Osmosvatten behållaren har jag satt i skåpet under. Ett 60liters akvarium jag satt på högkant och tagit bort sidoruta och limmat dit en ny långsida

Ljudnivå:

Nja lite granna då jag testade att köra med sötvatten. Ett "vattenfall" vid ytavrinningen och skummaren, löste detta med att sätta en blå liten filtersvamp där så blev detta problem löst

Ljus:

MH-lampa OceanLight 150, 14.000k.

Känns lite lite med denna men håller på att färdigbygga en 4x39watts T5 aramtur som komplement men ingen bråska med denna mer aktuellt i höst/sensommar

Aktuell syn:

Percula_pa_plats3.jpg

Övrigt:

Har satt in en BTN RedSea bakgrund tar ca 5-8cm mot bakkanten så inget som förstör djupet

Akvariets mått: (LxBxH)

90 x 59 x 61

Uppmätt invändigt

87 x 57 x 50 (50cm vatten nivå)

Uträknad vatten mängd 260liter inkl

Vattennivå inne i sumpen och borttagning av volymen som BTN bakgrunden tar

Sett från sidan:

Percula_pa_plats4.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Mr Wrang,

Kör nu i facket längst till höger:

2 x powerhead 802 (1514l/timme)

1 x Powerfilter PF 1000 utan filtret (1000l/t den som kom med från början...)

och

i facked bredvid:

1 x Powerfilter PF 1000 utan filtret (1000l/t den som kom med från början...)

Nu skulle jag vilja "uppgradera" och minska antalet pumpar/i facket till höger). Strulet är väl att jag redan har karet igång och kan inte börja ta bort väggar och annat och små, kraftiga, tysta och bra pumpar hittar jag inte...

Tunze Stream 6060

Jag tänkte investera i en Tunze Stream 6060 (med kontroller...joho...) och placera den på samma plats som du gjort. Har du något tips om hur jag kan få in den utan att ta bort glasväggen, som du gjort (jag har ju ingen cool bakgrund som du heller...) ;) Om jag tar bort en av runda plast-"filtrena" (insugen) tror du att den går att få in då? Måtten på pumpen enligt Tunze ska vara... :

Dimensions: ø 98 x 118 mm; (diam. 3.9 x 4.6 in.)

Outlet diam.: ø 50 / 47 mm; (diam. 1.9 / 1.8 in.)

...Men jag vet inte om de då räknar med "hållaren".

Powerhead 802

Vilken vägg har du placerat 802:an på? Du kanske har placerat den på väggen inåt skummaren och kopplat en 90 graders på pumpen...?

Jag funderar på att koppla två 802:or i facket med en Y-koppling och sen ut i ett strilrör som är placerat under "revet", vad tror du om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Ja jag har min 802 på vänstra sidan alldeles under ytavrinningen

Stream pumpen bygger 145mm och kammaren är 140mm så det kan nog gå för dig om man tar bort det "rör" som är på själva utblåset. Själva fästet som följer med satte jag dit innan med sillicon vet ej hur mycket en magnethållare bygger men på själva stream utblåset 50mm så sticker denna ut om man tar bort detta "rör" så blir den 20mm mindre

totala längden blir då 125

Så här ser det ut uppifrån

stream1.jpg

På streamens utlopps "rör" så har jag satt en 50mm muff för att den skall vara närmare min bakgrund

Vet ej vad de svarta filter skydden har för dimention

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg precis på din hemsida att du har en Aquamedic Titan 500. Låter den en massa. Är själv inne att kanske köpa mig en AquaMedic 250 som enligt manualen skall bara låta 20db

Hur har du dragit ledningarna för kylaren temporärt eller man kanske kan göra det med PVC rör eller via ledningsgatan ner till osmosvatten delen å ut på sidan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svarta filterskydden verkar vara ca 4-5 cm. Då tror jag nog att jag slår till och gör ett försök. Det går alltid att fixa och trixa... :-)

Kan inte avgöra hur många decibel det är men det är högt. Något mer än en bordsfläkt och mycket mer än ett modernt vanligt kylskåp, om det säger något.

Däremot är den väldigt effektiv vilket gör att det är väldigt korta perioder som den står på. Den sänker en grad i mitt kar (från 26 till 25) på mindre än 15 minuter.

Nu har jag dragit slangarna temporärt men har varit inne på att dra PVC rör på det sätt som du beskrev. Jag ska bara invänta hösten då tempen ute (och inne) är lägre. Förhoppningsvis kanske jag inte behöver kylaren och då placeras den i källaren tills nästa sommar. Den är INTE kul och ha stående i rummet bredvid karet, grymt stor och ful...och den för oväsen lite då och då...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang och Master D.

Startade upp mitt Percula 90 igår och pluggade in skummaren....

Jag tyckte att jag fick den att fungera men när jag klev upp inatt och skulle gå till jobbet var skummar-koppen överfull.

Detta är mitt första salt-akvarie och min första skummare så jag känner att jag inte vet hur det ska se ut.

Master D: Har du fått din att funka som den ska? Kan du ge mig några tips hur det ska va?

Biobollarna? Ska jag skicka ut dom eller?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för skummare.

Själv har jag en Midiflotor. é lite känslig med lufttillförseln så den fyller koppen lätt då man har för mycket luft in

Ja plocka du bort biobollarna. Har som helst inget syfte tycker jag mer att det kan bilda en massa skit i dom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Som MR wrang säger, ut med biobollarna. Mina värden har blivit mycket bättre efter det.

Vad det gäller skummaren så gäller det att fixa rätt vattennivå i karet och rätt ´mängd luft. Jag har fått stil på min nu, äntligen...Kolla min sajt och under teknik så ser du var jag har vattennivån i karet. Det tar ca en vecka att fylla koppen (varav det är mycket vatten och inte bara proteiner) för mig så fixa rätt vattennivå och justera lufttillföreseln allteftersom tills att du får stil på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tänkte att det vore kul om Du som har ett Aqua Medic Percula akvarium kunde dela med dig av dina erfarenheter, åsikter, tips och trix etc.

Jag har variant 90 (300l) som jag har kört i drygt 4 månader i den uppsättning av utrustning som akvariet kom med. Den senaste tiden använder jag Osmos vatten och kör vattenbyte 20l/varje vecka. Jag har fortfarande inte fått speciellt bra värden men heller inga algexplosioner eller annat. Några mystiska dödsfall av några fiskar har dock hänt. :ledsen:

Fiskar

2st Dascyllus trimaculatus - Vitprickad Damsel</b>

1st Chrysiptera Cyanea - Frökenfisk Blå Damsel

2st Amphiprion ocellaris - Clownfisk

1st Chrysiptera parasema - Frökenfisk

1st Paracanthurus hepatus - Kirurg

Räkor

1st Lysmata debelius

Anemoner

Condylactis gigantea

Mjukkoraller

1st Sinularia Asterolobata

1st Clavularia Viridis

1st "Träd"

Stenkoraller

2st Turbinaria "creater cup"

1st Lobophyllia Hemprichii - (grön)Hjärnkorall

Sniglar

11st turbosniglar

Levande sten (50kg)

Skummare

Turboflotor Percula (Venturi)

Svår att ställa in (har inte riktigt lyckats än).

Skummet som bildas "flyter" inte över in i "koppen" utan verkar vilja stanna kvar i röret. Där bildas det en slemmig gegga istället. Det är förmodligen inte så bra eftersom det fortfarande ligger i kontakt med vattnet. Vrider jag på mer luft (och jag menar en micromillimeters vrid på tillförseln) så bubblar vatten över i koppen.

Mycket små bubblor smiter ur och flyger ut i akvariet, ingen fara men inget jag önskar...

Mekaniska filter (2x1000l/h)

Alldeles för klena. Har förstärkt med en Powerhead 802 (1500l/h). 3 pumpar i samma fack...

Jag har en Aquamedic Oceanrunner 3500 men den får inte plats i något av facken, tyvärr.

Cirkulationspumpen

Oceanrunner 1000l/h, känns något klen.

Vattennivåkontrollen

Dvs skumbiten mellan skummaren och biobollarna. Måste alltid vara nedtryckt i botten för att vattennivån ska bli rätt, vad tjänar den till?

Biobollarna

Kommer jag att ta bort efter att jag nu fått ett övertygande råd av en bättre vetande.

Ljudnivå

Skummaren låter ganska mycket och högt.

Ytavrinningen lät mycket men ljudet därifrån har jag minskat med hjälp av en bit blå filtermatta som hejdar fallet.

Metallhalogenlampan OceanLight 150 som följde med för ganska mycket oväsen.

Ljus

Metallhalogenlampa OceanLight 150, 10.000k.

Låter mycket.

Känns inte tillräckligt.

Jag kommer troligtvis köpa 1x250 + 2x39w t5(efter sommaren)

vatten-nivåvakt

Krävs inte mycket avdunstat vatten för att cirkulationspumpen i sumpen ska gå torrt.

Jag har ingen nivåvakt med autopåfyllning av vatten med det känns rätt närliggande nu efter erfarenheten jag fick idag. Kom hem i e.m. efter varit på bortrest 4 dagar och såg att Cirkulationspumpen i sumpen körde något torrt...

Temperatur.

FÖrmodligen ingen skillnad med detta akvarium än på andra. Nu under sommaren hartempen gått upp till 29 grader. Fått ned tempen rejält m.h.a. en enkel bordsfläkt. Dessvärre får det konsekvensen att vattnet avdunstar fortare...

så, hur har du gjort, lösningar, tips etc?? :ler:

Mitt Percula 120 har varit i gång sedan mars 05 jag använder endast osmos vatten c:35kg LS.Efter start med 1tim

ökning per vecka med MH och c:a 7 tim med T5 mycket brun alger även i gruset. Startade ett FR509 för en månad sedan

och algerna har stannat upp men är ej nöjd.KH 7 CA 400 Fosf 0.05 Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Det blev lite fel .Jag startade ett FR509 som jag moterade efter div kapning av botten plattan i sumpen.Har provat med div pumpar men dom vekar lite klena.Har best

en 2400l som går att montera utanför burken.Skall prova att driva Fosfatf o UV med

den och blir det något över får det bli cirkulation av resten.Anders.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du med "div kapning av bottenplattan"?

Har du bild på hur du monterade din FR509 och UVC?

Jag har ingen dropplatta och ingen filtermatta (Nitratodlare). Jag har däremot Nollnitratfilter där istället. Får inte speciellt mycket bubbler ut i karet.

Tips för dig som tycker det väsnas mycket från fallet vid ytkammen. Vänd den (alltså, inte upp och ned). Det blev helt tyst...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget vatten (oavsett om det är osmos eller inte...) mår bra av att stå stilla och det tar ju ett tag innan sista centilitern av dina 25 liter är pumpad till karet.... Jag har en 60 liters osmosvatten-burk under karet (innanför dörren) med en liten cirk.pump för att se till att vattnet inte står still.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma här. Angående mitt fosfat filter och UV.Mitt Percula är monterat med glaset i

en vägg ,så jag har ett helt rum att modulera med. UV är monterad på konsollerna till MH o T5 har sedan monterat in pump i botten på cikulations kammaren.Vad jag menade

med div kapningar är att botten plattan var för stor på FR509 att gå ner i facket jämte cirkulations kammaren att bortkapning av plattan till C:a 10,5cm.Har sedan en 1000l pump i akvariet för drivning, funderar på att e:v flytta den till facket där biobollarna var

vad tycker du MVH Anders.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bilder på ditt kar måste du bara visa (från alla håll...), det lät riktigt intressant!

okej då förstår jag. Fast det kan ju knappast ha någon betydelse i vilket fack du placerar den i.

Det får mig också att undra vilka mått dina fack har på ditt 120 kar, eftersom jag tänkte investera i FR509:a och jag har "bara" ett 90 kar.

Mina mått: http://83.227.142.215/akvarium/karmatt.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Inte direkt men tips och lösningar är alltid kul.

Skulle kanske vara hur ni löst fosfat filter till burken eller automatisk påfyllning av osmos o.s.v

Samt typ om man vill byta ut skummaren vilken skulle kunna passa m.m.

Ja det finns säkert hemma snickrade lösningar för småsaker som man skulle vilja ta del av.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...