Gå till innehåll

Tips på bygga upp ett rev med levande sten ?


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Det är inte så värst svårt men det hjälper om man är lite tålmodig och testar alla möjliga lägen för de olika stenarna så att man får ett stadigt bygge med mycket grottor, små skrymslen och överhäng. Stenarna är så irreglujära i formerna så det är ett tacksamt material att bygga med.

Lite tips kan jag dock komma med.

När du har blandat salt i vattnet och det har stått i något/några dygn så kan du köpa sten. För ett lido bör man ha 10 - 15 kilo, 10 kilo ger lite mer simyta och kommer man upp mot 15 kilo eller över kan det kännas lite trångt. Det ger dock mer yta för bakterierna som sköter den biologiska filtreringen. Glöm inte att tömma ur lite vatten ur akvariet innan du hivar i stenen. ;-) Jag sparade vattnet i hinkar så att jag hade vatten att fylla i till sträcket när stenen var i.

Det är smart att vända och vrida på alla stenar när de kommit ner under ytan så att alla luftbubblor försvinner. Dessa kommer annars ställa till det för djuren som lever i stenen. Sen är det bara att börja bygga och experimentera. Stenen ska stå direkt på glaset (eller för all del, man kan ju ha ett skydd under om man vill, men ingen sand) och precis som du skriver ska man försöka få till en luftig scape så att vatten kan strömma igenom alla skrymslen och vrår. Detta är inte så värst svårt att få till, men du kommer säkert ändra scapen flera gånger innan du är helt nöjd, det gjorde jag. Det är ganska vettigt att vänta med sanden tills man är helt nöjd. Försök att bygga lite på höjden så att du inte bara får ytan täckt med stenar och sen jättelångt från de högsta stenarna till ytan. Givetvis måste man se till att stenarna ligger ordentligt stadigt. Man kan köpa revepoxy för att fixera dem om man inte får till det genom stenarnas former.

En annan grej att tänka på är att levande sten oftast har en ovansida och en undersida. Ovansidan är täckt av alger och det är bra om den får ligga med den sidan upp, annars måste bakterierna "börja om" så att säga.

Det var väl lite tips... Nu är ju jag nybörjare också iofs, men jag har läst lite om det här innan jag satte igång. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis byggt mitt och som jag ser det så är det största problemet att få det stabilt. Speciellt om man vill ha pelare. Har vid flera tillfällen varit tvungen möblera om på grund av stora snäckor som borrar in sig mellan stenar som i sin tur är nära att välta. Hade jag haft verktyg hade jag nog borrat hål och trätt på pinne. Tråkigt att behöva kasta om stenar på grund av instabiliteter när man väl är nöjd med utseendet.

Sedan finns det diverse sätt att fästa stenarna i varandra men då kan det bli problem att ändra senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...