Gå till innehåll

Vattenbyte i NANO


Freddess

Rekommenderade inlägg

Jag hade ett nano innan på 30 l, ingen skummare. Bytte 1,5 l i veckan, räckte för galen tillväxt.

Se bara till att du får främst ytvattnet när du byter vatten, sänk ned ett litermått som du trycker ned utan att fylla det, ta sedan ytvattnet, LÅNGSAMT. Se till att avlägsna proteinhinnan på toppen bara.

Lycka till.

/Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett nano innan på 30 l, ingen skummare. Bytte 1,5 l i veckan, räckte för galen tillväxt.

Se bara till att du får främst ytvattnet när du byter vatten, sänk ned ett litermått som du trycker ned utan att fylla det, ta sedan ytvattnet, LÅNGSAMT. Se till att avlägsna proteinhinnan på toppen bara.

Lycka till.

/Oskar

Kör med skummarlöst. DÅ behöver man nog inte vara oroligt om man bara byter 3L då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
En 5-liters dunk är ju enkel att blanda till; 5 liter vatten och 170 gram salt, skaka runt och låt stå en stund. Skaka runt en omgång till och det är klart för byte. :) Så gjorde jag till mitt 30-liters förut. Supersmidigt.

Hur värmde du upp vattnet?:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur värmde du upp vattnet?:)

Jag blandade ofta till dunken efter föregående vattenbyte, sen stod det i ett skåp tills nästa bytesomgång, då skakade jag runt det en minut till, så var det bara att byta. Värmde inte upp det mer än till rumstempererat, så det höll sig runt 22 grader. Doppvärmaren i karet skötte sen resten.

Vill man så kan man ju såklart stoppa ner en doppvärmare i dunken för att få upp det till högre temperatur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...