Gå till innehåll

Acrohjälp, tack!


bjomat

Rekommenderade inlägg

HejHej

Vet inte vad problemet är med min acro... Vill inte fälla ut polyper ordentligt när ljuset är på - det har pågått tre dagar efter jag gjorde ett delvattenbyte 10% samt kopplade in uv (borde inte vara negativt)

Tycker jag har koll på det mesta med värden cirkulation mm. Funderingarna är om jag har för lite/mycket ljus eller om mitt något låga kaliumvärde (330) kan vara orsaken. Jag mäter även 0 no3 med salifert. Ljuset är radion xr30w pro som går med ca 30-35% styrka just nu (invänjningsprogram 6v) och acron står ca 15cm under ytan och ledarmaturen är ca 30cm ovan ytan.

Tyvärr är bilderna snabbt tagna utan stativ :(

a3e2ubu9.jpgy3y9ybyq.jpgmyqezevy.jpg3yhu7are.jpg

Hjälp ni acroproffs, tack :)

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du den ser blek ut i vävnaden. Är det en Yongei?

Jag har problem med PE och har haft väldigt lågt K, 310 när jag mätte. Ökar långsamt till 400 och hoppas på det bästa. 340 i helgen och fortfarande dålig PE. Det behöver itne ha något samband men när du påpekade det så ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det ser ut som en helt vanlig Enzmann som mer eller mindre dumpat sina zoas.

Järnbrist och eller jodbrist skulle vara min första gissning.

För mycke ljus eller för snabb förändring av ljuset skulle vara min andra gissning.

För lite strömmande vatten runt korallen skulle vara min tredje.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du den ser blek ut i vävnaden. Är det en Yongei?

Jag har problem med PE och har haft väldigt lågt K, 310 när jag mätte. Ökar långsamt till 400 och hoppas på det bästa. 340 i helgen och fortfarande dålig PE. Det behöver itne ha något samband men när du påpekade det så ...

Japp blek som bara den i vävnaden - om den ens finns där...är en a.enzmann men ganska lik a.yongei. Har kno3 hemma har du något recept där? Hopppas på bättre PE när du nått dina 400 :)

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så brukar våra se ut precis efter att filfisken har smakat på en polyp eller två. Sen slår polyperna ut igen. Du kanske har något som äter lite på den?

/ David

Var min tanke också efter som jag har två dvärgkejsare men har kollat beteendet hos dom och är tveksam till att de är orsaken. Matat lite extra också för att hålla de ifrån korallerna.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ser ju riktigt blekt ut, har den varit så länge? Det ser ju nästan ut som att det börjar växa alger på den. Vanligaste är väl för mycket ljus och/eller för lite näring.

/Janne

Ser ut som alger på bilden men det ser inte ut som det live...för mycket ljus är det förmodligen inte eftersom den haft mer ljus i förra burken den huserade i och mådde bra. Kan det kanske vara för lite ljus?? Po4 0.02-0.03 no3 visar som sagt 0 med salifert.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det ser ut som en helt vanlig Enzmann som mer eller mindre dumpat sina zoas.

Järnbrist och eller jodbrist skulle vara min första gissning.

För mycke ljus eller för snabb förändring av ljuset skulle vara min andra gissning.

För lite strömmande vatten runt korallen skulle vara min tredje.

Enzmann - yes :) Ja men varför har den dumpat?? Jod fungerar väl lite som solskyddsfaktor för korallerna och jag känner mig hyfsat säker på att jag inte har för mycket ljus. Järnbrist har jag dålig koll på...kan man mäta det på amatörnivå - finns det tester? Tittat lite extra på strömmarna runt acron och det var absolut inte fullt blås där...riktat om lite så nu är det fart.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för insatserna grabbar :)

Jag doserar UltraMin S 3ml/dag om någon har några idéer om det kan påverka.

Uv avstängt för tillfället (tror inte det är orsaken till att acron mår dåligt) och det enda som tillsätts är just UltraMin S och balling light.

Värden har varit otroligt stabila hela tiden. Ska försöka dosera upp K i lugn takt - jag har kno3 hemma men hittar bara recept på k2so4 - någon som har nåt recept? Skulle helst vilja använda kno3 så jag får i lite nitrat också.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innehåller Ultramin S Aminosyror??

Om så är fallet så sluta med Ultramin direkt.

Det kan bli för mycket Aminosyror i ett kar, jag har råkat ut för det. Det kan bli någon slags kväveskuld.

Dosera järn, alternativt lägg i lite järn-fosfatremover (det läcker alltid ut lite järn från det)

När min Enzmann börjar bli lite dassig så skippar jag just Aminosyra och doserar lite extra järn. Det trevliga med den korallen är att om det inte gått för långt så återhämtar den sig på två-tre veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innehåller Ultramin S Aminosyror??

Om så är fallet så sluta med Ultramin direkt.

Det kan bli för mycket Aminosyror i ett kar, jag har råkat ut för det. Det kan bli någon slags kväveskuld.

Hur kan det bli för mycket aminosyror? Skummaren lär ju ta ut överflödet, det är ju en av fördelarna med aminosyror och vad är kväveskuld?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut att det är ljuset. Ställ den längre ned. Zooxanthellerna kan försvinna om näringsvärderna är för låga eller att ljuset är för starkt. Problemet med dessa klusterarmaturerer är just att det blir väldigt mycket ljus precis under klustret. Aminosyrer skummas ut som Janne säger och Uv-ljuset påverkar inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kollat med ficklampa på natten? Om polyperna är ute då så är det någon fisk som äter på den.

detta är min Nr 1 gissning,

Jo det är lite mer PE på natten. Möjligt att det är någon som noppar på den men inte sett något sådant beteende alls.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut att det är ljuset. Ställ den längre ned. Zooxanthellerna kan försvinna om näringsvärderna är för låga eller att ljuset är för starkt. Problemet med dessa klusterarmaturerer är just att det blir väldigt mycket ljus precis under klustret. Aminosyrer skummas ut som Janne säger och Uv-ljuset påverkar inte.

Jag ska mäta no3 och po4 idag igen - återkommer där. Jag vill inte prova för mycket samtidigt utan de förändringar jag nu gjort ska testas några dagar men om det inte ger resultat så provar jag med än mindre ljus. Just nu ca 30-35% på armaturerna.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur var näringsvärdena i burken som den stog i tidigare? Hur länge har den stått i nuvarande burk? Hur länge har den varit så blek?

/Janne

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

po4 ca 0.03 no3 0-0.2

3 veckor i nuvarande burken och har varit blek 4 dagar nu.

Den har vuxit och mått bra i denna burken också.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

po4 ca 0.03 no3 0-0.2

3 veckor i nuvarande burken och har varit blek 4 dagar nu.

Den har vuxit och mått bra i denna burken också.

Med vänlig hälsning, Björn

Det började alltså efter vattenbytet, använder du osmosvatten, var saltet löst och samma temp som akvariet när du hälde i det? Hur ser de andra korallerna ut, ljusa mörka, bra eller dålig PE? Var det någon annan individ som också reagerade på vattenbytet?

/Janne

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det började alltså efter vattenbytet, använder du osmosvatten, var saltet löst och samma temp som akvariet när du hälde i det? Hur ser de andra korallerna ut, ljusa mörka, bra eller dålig PE? Var det någon annan individ som också reagerade på vattenbytet?

/Janne

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Jag är väldigt tacksam att Du engagerar dig så mycket :) Lite svar på dina frågor:

Osmos - ja (tds 0)

Saltet var tempererat och välblandat med samma salinitet

Övriga sps:er ser fina ut med bra PE (seriatopora, stylophora, montiporor, acroporor) - Ett undantag är en m.digitata grenväxande röd som är lite blek och lite mindre PE

Samtliga lps:er är mkt välmående - kan tycka det är lite märkligt pga lågt no3

Jag tycker nog att m.digitatan bleknade samtidigt som den acron jag har bekymmer med.

Ingen förändring varken bättre eller sämre det senaste dygnet.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...