Gå till innehåll

Går i saltvattenstankar!


bliper

Rekommenderade inlägg

Tjenare! Jag heter Per Blixt och är av Skånsk natur. Ny här på forumet och har gått i saltvattenstankar länge.

Har haft sötvattenskar ett bra tag, och innan det har vi haft akvarium hela min uppväxt.

Nu söker jag lite nya utmaningar och då känns det som att saltvatten är nästa naturliga steg.

Efter att ha lusläst på forum (inte minst här), kollat otaliga timmar videoklipp och läst en del känner jag mig mogen att börja laborera lite själv.

Dock har jag lite problem med att välja vad jag ska ha för kar och utrustning..

Min första fundering vad att ta ett Juwel Rio 240L kar och göra om det till saltvatten.

Eftersom detta är mitt första kar så känner jag att jag vill begränsa mig lite vad gällande sumpar och annat så tänkte i såna fall behålla det innerfilter som redan finns,

köra med LS eller ev biobollar samt ett kolfilter och filtervadd i det. Komplettera med en skummare och 2 stycken ordentliga streamers. Tunze 2.800l/h vad då tanken.

Men sen är jag lite kluven ang belysningen. Hade varit toppen om man kunde använda den medföljande rampen just för ekonomins skull.

Men där sitter ju bara 2 st 54W. Man får ju då givetvis byte ut lysrören till rör anpassade för salt. Man kan ju även köpa till reflektorer,

men vad jag har förstått så gör inte det på sig vansinnigt mycket. Tanken är att jag ska kunna köra lite olika koraller och fiskar.

Till en början så tänker jag ju nöja mig med dom lättaste och vanligaste läderkorallerna, men sakta kunna arbeta mig uppåt.

Jag vet inte riktigt var gränsen går för dessa rör? Alternativt kanske börja med dessa och senare kanske lägga till en lite mer ordentlig LED-ramp?

Ev lägga till någon slim ledlist eller något åt det hållet som får plats under täcklocket för att få upp ljusstyrkan något.

Tanken är också att jag ska köpa in akvarium nytt, då jag har sökt länge men inte funnit något som faller, *host* sambon i smaken..

Kommer även att köpa det andra nytt från lite kreativa köp från utlandet. Tanken har också slagit mig att kanske bygga lite själv, men då jag bor i en 1a så finns inte riktigt möjligheterna till det..

Därför hade då juwelpaketet varit perfekt, då vi vill ha ett möbelakvarium.

Lite råd och tankar kring detta hade varit underbart, då jag känner att jag har kört fast lite och skulle behöva en del åsikter från andra håll!

Det var nog dom funderingar jag kunde komma på just nu på rak arm, tack på förhand! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lättare koraller kan du ju utan problem hålla med original belysning, tyvärr så vill man ju gärna rätt så omgående ha den lite snyggare korallen som finns hos handlaren, men en maxspect razor 160w är ju ett alt om man vill uppgradera sig på belysningsfronten.

En tunze 9004 skummare och två tunze 6025-6045 så har du i princip det du behöver för ett tyst akvarium.

Så lycka till med dina planer o välkommen till forumet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förs och främst välkommen angående karet så är det ett bra nybörjar kar belysningen hade jag byttat ut

och satsat på led du kan också höra här på guiden om där är nån i dit när område som du kan besöka

och kola hu deras kar ser ut :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osby0479: Ja precis, det är nog sant.. Jag har kollat lite lätt på billigare ramper på typ ebay osv. Vet dock inte om det är lönt och testa det? Exempel: http://www.ebay.com/itm/48-120cm-108w-LED-Aquarium-Coral-Reef-Hard-SPS-LPS-Soft-Coral-Reef-Grow-Light-/281088705061?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item4172314225

Precis, hade planer på en Tunze 9004 och 2 stycken 6025. Skönt att man inte var helt ute och cykla då..

Cheva: Tack ska du ha! Ja det är väl det råd jag kommer få från de flesta här! :P Ja det är inte nån dum idé!

Låter det som en bra idé med innerfiltret annars?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen Per till hobbyn du fick ung samma tips ovan som jag tänkte ge dig jag hade köpt en ledramp med en gång du kan göra mycket mer med en sådan du har ju månljus också i de flesta ledsen kolla köp sälj här det är många ramper till salu mvh Odel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Odel68: Tack ska du ha! Aa det lutar lite åt det just nu. Tanken har slagit mig att bara köpa själva möbeln till juwel och köpa ett helt vanligt helglas akvarium istället. Sen bara lägga till innerfilter samt doppvärmare. + resten då me givetvis. Sen då lägga till en LED ramp. Men det e ju ekonomin som styr lite me, som vanligt. Det skulle bli lite billigare än det andra utan ramp. Men med en hyfsad ramp på drar det iväg rätt snabbt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är tyvärr den billigaste delen på ett saltkar. Men står du mellan billigt kar och ny ramp eller dyrt kar och dålig ramp så välj ny ramp helt klart. Jag köpte ett Juwel vision 450 med ramp och hela köret men fick byta till ny ramp nästan omgående. Finns alldeles för coola koraller för att bara hålla sig till skivanemoner ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade försökt få tag i en begagnad ramp med 4 x54w t5, dessa går att få tag i billigt nu när många byter till led. Med 208w på 240l kommer du kunna ha det mesta. Med en ny ramp kan du också välja bland flera rör för att få det ljuset du vill ha. Har du kvar juwelbelysningen är du låst till vissa rör då de inte använder rör med standard t5 längd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det låter som en väldigt bra idé! Då detta är betydligt billigare än vad LED är. kan ju alltid lägga till LED belysning senare framöver, men har jag 208W borde jag klara mig ett tag!

Vad tycker ni om filtret förresten? Verkar det som en bra idé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag har bestämt mig för hur jag ska göra nu!

Blir en juwel möbel med ett kar från Hornbach samt en 4x54W T5 ramp. Kommer även köpa till en dimbar diodslinga som moonlight. Tunze 9004 skummare, Tunze Comline 3162 innerfilter, 2 st Tunze nanostream 6025 samt en eheim 150W doppvärmare. Kommer även lägga till en Aquili osmos anläggning. Tror det blir en rätt så bra början iallafall, sen kommer man ju givetvis uppgradera efterhand, som den prylnisse man är :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med ett Juwel rio 240 och har plockat bort originalrampen.

Kör med 6 x 39W och denna belysningen är tillräcklig.

Man är nästan tvungen att köra med öppet akvarie pga värmen. Originalbelysningen med täckskivorna försvinner pga flera anledningar.

Doppvärmare är bara onödigt. Jag insåg ganska snabbt att man inte behöver någon. Ligger som lägst på 24-25 grader på vintern utan doppvärmare.

Jag kör även med en lite kraftigare skummare. Kör med en tunze 9006. Denna har fungerat riktigt bra och jag har haft väldigt bra värden sen jag startade.

Rekommenderar den även till dig.

Kör även med 2st Tunze 6045 och känner att detta är lagom.

Jag kör utan sump. Kör allting i tanken.

Det kanske inte är det vackraste men funkar bra för mig eftersom jag är helt färsk och håller på att lära mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick rekomendationer av andra på forumet att skummaren ska hellre vara lite i överkant.

Man vill inte köra en skummare som klarar 250 liter när man har 240 själv.

Jag frågade andra och 9006 var ganska lagom.

Eftersom jag är nybörjare så vet jag inte vad som är rätt eller fel men jag kan intyga att den skummaren jag använder hittils

har fungerat bra och vattenvärdena är riktigt bra.

Pumparna 6045 är inte för starka tycker jag. Tycker att de rör om ganska lagom.

Får en känsla att modellen mindre kommer vara lite för lite.

Andra kanske kan kommentera det men min erfarenhet är att 2 st 6045 är lagom för mitt akvarie.

Värdena är bra, korallerna trivs (mjukisar hittils), fiskarna lever.

/Ivor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.tonysdiskus.se/akvarietillbehor/doppvarmare/aquatic-nature-doppvarmare/aquatic-nature-mp-heater-200w-slut

Köpte denna till mitt 375L och bara några knapp tryck till rätt temp och den ställer sig där. Kört den i en vecka nu och 25grd on the spot enligt sprit termometern men 24grd enligt värmaren. Super nöjd är jag med den så sett. Skummare så ta storleken större så slipper man köpa ny vid uppgradering för det kommer som ett packet på posten. Har nu som sagt 375L och skall ordna sump på 160L och köpte en skummare för 700-900L så det finns utrymme om jag får ryck att uppgradera igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aa okej. Eftersom det har varit lite utav en budjetfråga för mig så bestämde jag mig för att köra på 6025 pumparna då dom faktiskt trots allt drar runt ca 5600l/h. Skulle det vara så illa att dom e lite underdimensionerade efter ett tag så lägger jag hellre till en då jag känner att jag måste spara varje krona jag kan bara för att kunna komma igång :-) dessutom så tror jag att jag klarar mig på dom ett tag iaf då min tanke var att ta det rätt lugnt :-)

detsamma gäller skummaren. Tänkte först ta 9006 men eftersom jag då skulle spruckit plånboken då det var rätt så slående skillnad på priserna fick det bli en 9004 så länge. Får köra lite mer frekventa vattenburen helt enkelt för att kompensera. Och åter där, skulle jag behöva byta upp mig efter ett tag så får jag ju göra det helt enkelt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då du har en begränsad ekonomi så skulle jag satsat på att köpa ett helt kit begagnat från någon som ska lägga ner eller byta upp sig.

Finns oftast många fina kar med allt vad du behöver till en hyfsad peng här på SG och i bra skick.

Välkommen förresten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...