Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

MARHAG

Förslag på ovanlig stimfisk

3 inlägg i detta ämne

Hej, jag håller på med en omstart av mitt aktarium ni som är intresserade kan följa det i tråden "Omstart av 1900 liters inwall och av saltvattens intresset".

Jag har valt att lyfta ut denna frågan ur tråden då denna gäller fiskar. Jag håller på att sätta ihop en lista på kandidater till akvariumet när det är igång igen.

Kraven på fisk är att de ska vara små, leva i stim, vara revsäker och gärna ovanlig, något som inte alla har.

Någon som har några förslag? Har själv funderat på följande

Chromis cyaneus

Pseudanthias pictilis

Pterapogon kauderni

Inte de mest ovanliga fiskarna men de visar på ungefär vad jag är ute efter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Pseudanthias bartlettorum är en riktigt fin stim fisk

mvh Frank

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bangaien brukar vara svår att få gå i stim - brukar sluta med ett eller två par Sphaeramia nematoptera och framförallt Zoramia leptacantha är bättre alternativ om du vill ha mer stimbeteende

Av damsellerna så är Chrysiptera hemicyanea ganska fredlig och går att ha i stort antal i ett stort kar

Även en del gyltor som Halichoeres chrysus och olika leopard gyltor är också bra

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu