Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Datzun

Foder utan fotavtryck

5 inlägg i detta ämne

Jag undrar om man vet vilka foder som lämnar kvar minsta mängd oönskade ämnen i karet?

Nu i tider av ICP-OES så testas det friskt ute i stugorna. Ni som aldrig gör vattenbyte vet kanske vilket foder som ger minst avtryck? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi matar mestadels med fryst mysis och artemia. Och brukar sällan skölja av. Har inte sett något(mer än N och P då) som ökat med åren. Vi har skickat in vattentester till Triton i 4 år(ett av karen har inte fått nytt saltvatten på 4 år). 

Pellets matar vi inte lika mycket med så jag gissar att det inte märks i våra akvarier som är såpass stor volym i. 

Fick en låda med fryst kokt svensk sjöpung i veckan som vi ska testa, får återkomma med resultat där :)

/ David 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Vi matar mestadels med fryst mysis och artemia. Och brukar sällan skölja av. Har inte sett något(mer än N och P då) som ökat med åren. Vi har skickat in vattentester till Triton i 4 år(ett av karen har inte fått nytt saltvatten på 4 år). 

Pellets matar vi inte lika mycket med så jag gissar att det inte märks i våra akvarier som är såpass stor volym i. 

Fick en låda med fryst kokt svensk sjöpung i veckan som vi ska testa, får återkomma med resultat där :)

/ David 

Så det verkar som om den frysta maten inte tillför så mycket dåligheter. Jag kör sedan en tid tillbaka mest pellets av olika slag och undrar om de inte innehåller en del skräp. 

En låda fryst svensk sjöpung, det låter nåt det :) 

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är sjöpungarna fiskfoder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu