Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Datzun

Bygga om sump, eller helt ny sump?

8 inlägg i detta ämne

Jag vill bygga om sumpen till mitt Red Sea s400 för att få plats med ett litet refugium. Det blir en del ändringar för att maximera utrymmet. Hur går man till väga? Jag har aldrig gjort något sådant. Är det kanske billigare/enklare att måttbeställa en sump? 0936A3F3-00C4-48FE-A4AE-CD35EADC0A10.jpeg.fbb91e1b93e80d3baa2720e8a1adcb0a.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket silikon ska användas, och var köper jag det? 

Jag behöver be glasmästaren om en baffel eller två, ska de vara någon millimeter korta, eller ska de passa i riktigt tajt? 

19FF2500-B2B6-46E4-B1BD-E8E9F2ED8C61.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Silikon hade jag köpt hos en akvariehandlare, finns på tub. Bafflarna har jag alltid tagit 2mm kortare än faktiska måtten. Detta för att få in lite silikon mellan glas och baffel. Vill inte att det skall vara glas mot glas så att säga. Har fungerat bra för mig :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Andreas84 sa:

Silikon hade jag köpt hos en akvariehandlare, finns på tub. Bafflarna har jag alltid tagit 2mm kortare än faktiska måtten. Detta för att få in lite silikon mellan glas och baffel. Vill inte att det skall vara glas mot glas så att säga. Har fungerat bra för mig :)

Ok! Hur lång tid behöver silikonet torka innan användning? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oj bra fråga. Brukar stå på förpackningen men jag hade det nog låtit torka minst ett dygn men det kanske inte behövs så mycket.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, två bafflar behöver flyttas, jag behöver inget nytt glas på det viset. 

Hur skär jag loss bafflarna? Rakblad, mattkniv? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Akvariesilikon finns på jula också om du har närmre dit, eller hornbach. Ett dygn är tillräcklig torktid vid de flesta applikationer, det torkar utifrån och in så skulle det inte vara genomhärdat är det inte hela världen.

En billig och fullt fungerande glasknäck kostar under en hundralapp.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu