Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

j0nas

Knappar som surar

4 inlägg i detta ämne

Hej!

Någon som har några idéer på spårämne eller annat som just knappar är extra känsliga för?

Senaste veckorna har mitt kar tuffat på som vanligt med bra tillväxt på lps, flakväxande montiporor och alger i refugium. Tyvärr växer även cyano som vanligt.

Alla zoas har dock varit mer eller mindre indragna. 

Har mätt temp/salthalt/kh/ca/no3/po4 men där är inget som sticker iväg på något håll.

Nyss gjort vattenbyte och lagt i lite aktivt kol. 

Tacksam för uppslag :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara upplevt problem med zoanthus när det varit trubbel med ljus (fel intensitet och/eller spektrum) eller gången jag fick zoa-ätande spindlar. Asterina sjöstjärnor kan ju äta på polyper och få en koloni att stänga sig, men knappast flera samtidigt. 

Jod är bra att hålla uppe om man vill ha god tillväxt men jag tror inte att brist på detta skulle få alla att stänga sig samtidigt utan att andra koraller reagerade. Dessutom är det toxiskt i höga halter och därför inget du ska tillföra om du inte vet att du ligger lågt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack @tiomm! Lyse är kanske inte så dumt.. Har en tre år gammal maxspect razor som jag upplever har blivit svagare, har dock ignorerat det eftersom jag inte har sett några men på korallerna (plus att det är en ganska stor uppgradering.. :) ) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, j0nas sa:

Hej!

Någon som har några idéer på spårämne eller annat som just knappar är extra känsliga för?

Senaste veckorna har mitt kar tuffat på som vanligt med bra tillväxt på lps, flakväxande montiporor och alger i refugium. Tyvärr växer även cyano som vanligt.

Alla zoas har dock varit mer eller mindre indragna. 

Har mätt temp/salthalt/kh/ca/no3/po4 men där är inget som sticker iväg på något håll.

Nyss gjort vattenbyte och lagt i lite aktivt kol. 

Tacksam för uppslag :)

Hej

kolla ditt kalium det är viktigt för zoas jag hade samma fenomen mina zoas drog ihop sig lite inte helt då fick jag tipset om kalium och det visade sig ligga på låga 170 så jag buffrade upp det sakta likaså så blev ziasen gladare också

mvh Frank

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu