Gå till innehåll

Tips hur man bygger in ett akvarie i en vägg?


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej!

I en del av mina planer med mitt första saltvattensakvarie så verkar det luta åt att jag kommer bygga in akvariet kanske i väggen ovanför min tvsoffa. Den del som är "inne i väggen" kommer att skjuta ut in i datarummet där jag även har en hörna som fungerar som vilo/läshörna. Och med detta i åtanke så är det schysst att kunna sitta och vila och se på akvariet även bakifrån :)

Nu till frågorna.

- Någon som har generella tips på hur man ska bygga in akvariet i väggen?

- Hur fuktspärrar man?

- Hur rengör man rutorna om man byggt in akvariet i väggen och bara har en "ram" runt akvariet? Ska man bygga en fet ram som man kan "vippa upp" och komma ned och komma åt framrutan med?

- Vad ska man ge akt på förrutom bärande väggar, el och vatten i väggarna osv?

- Fördelar/nackdelar?

- Vad tycker ni rent generellt om tanken?

Här är en skiss på hur det kan se ut:

http://www.fiend.se:8080/_temp/l.jpg

Tips mottages gärna!

Speciellt om ni har några länkar till dem som gjort liknande projekt där man kan få tips och inspiration! =)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är ju snyggt men kräver väldigt mycket arbete. en dag kanske du flyttar och kvar blir ett bombhål i väggen. alltså inte så värst intelligent att riva i väggarna.

Hej.

Vad är det som det är mycket arbete med? Det är gipsväggar som det ska tas hål på :)

Den dagen som jag flyttar kan jag alltid göra om det till något annat än ett hål. Ex sätta in en spegel, en frostad glasruta, eller nytt gips och tapetsera över t.ex.

Om dem som bor där sen inte vill ha ett saltvattensakvarium stående där.

Om det inte är värst intelligent att riva i väggarna, varför har jag då sett att andra verkar ha gjort det? :)

Är dem dumma?

Har du egna erfarenheter av att riva i väggarna?

Någon bra lösning på hur man ska rengöra framrutan?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte erfarenhet av ditt vägg kar men har renoverat hus. Jag tror att det lätaste är att riva väggen från överkant av karet ända ner till golvet för att kunna bygga en stabil bänk där som karet kan stå på. Du behöver inte då ta hänsyn till väggen vid bänkbygge och inte hheller vid rördragning. Detta förutsätter att väggen inte är bärande.

Mitt kar går att se från båda långsidorna vilket jag uppskattar. Det min erfarenhet säger att inte karet får vara för grunt omman gör så för det är svårt att bygga ett snyggt rev annars. Om jag minns rätt tänkte du ha djupet 80 cm och höjden 65 cm och då borde det funka. Dock skulle jag säkerställa att det går att komma ner med armar och redskap från båda sidorna då det annars kommer bli svårt att komma åt och få det snyggt åt ena hållet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Det blir intressant att se hur jag ska göra det som är "bakom soffan" i så fall? Om jag river ända ned på den sidan av väggen så försvinner ju tapeten där också. och hur man då gör för att "skarva" ihop tapeterna från hålet (tänker främst på de sidor av hålet som vätter höger och vänster från hålet).. där under akvariet. Man kanske måste överlappa tapeten lite. Då det är 3.5 högt i taket är det omständigt att tapetsera hela vägen upp till taket.

Ta hänsyn till väggen bör jag ju göra om det går elledningar och vattenrör där så jag inte kapar något då jag gör upp hålet så att säga?

Ska ringa dem som byggde huset idag och höra med dem om väggen är bärande. Vilket jag i så fall inte hoppas på att den är.

Hur ska man göra för att kunna komma åt karet på framrutan? göra en "lucka" som man kan öppna ovanför? Men då kommer det inte bli lika snyggt. Kanske sätta en hylla där ev gångjärn/skarv för luckan går? Och sätta en tupplurrullgardin så man kan dra ned den för akvariet om man ska se film så man får det mörkt i lägenheten?

Jag kommer mest troligt göra karet 80 djupt. 10 cm försvinner in i väggen och 70 cm står på baksidan. Höjden blir nog 60 cm med några cm under det som vattennivå skulle jag tro.

Kommer att komma åt båda kortsidorna om jag bygger enligt min skiss också. Då kommer jag åt karet från alla 4 håll om jag har en "lucka" så att säga..

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall burken sitta i väggen eller kommer du att bygga en "låda" runt. Du måste tänka på höjden ovanför så att belysningen rymms och att du kommer åt när du ska göra något.

jerker

Burken ska stå på en ställning i väggen. Min första tanke är att bara göra ett hål i den yttre gipsskivan och plocka bort allt i väggen och hela den bakre gipsskivan upp till typ 20-30 cm ovanför akvariet.

I det hål som bildas på sidan/ovanför akvariet+möbel så tänkte jag bygga för det hela med marinplyfa och fuktspärra på något sätt.

Kommer inte ha något annat än ett T8rör liggande "längst fram" om ens något. Den går bara in 10cm in i väggen och där ovanför tänker jag inte ha något MH. MH / T5 / T8 kommer nog ligga mer centralt i akvariet. Och där ovanför har jag ca en meter upp till taket.

Gjorde lite skisser igår och akvariet kommer nog börja på ca 105-115 cm upp från golvet och gå upp till 160-170 cm i ovankant. Det är 265 i takhöjd i det bakre rummet och 350 i takhöjd i vardagsrummet.

Så bänken kommer bli minst 105 cm hög och rymmer således mycket teknik under sig.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riv hela väggen från golv till tak (akvariets bredd)om det går då kan du anpassa efter akvariet när du bygger. Det blir troligen enklare

jerker

Hur hade du tänkt jag ska göra det?

Jag har 265 i takhöjd i datarummet och 350 i höjd i vardagsrummet =/

Gör nog bara upp ett hål så högt som jag behöver och sätter en "list/ram" för att dölja ev ful skarv.

Någon som har några bra länkar där personer gjort liknande hål / inbyggnader?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur du ska lösa det det vet jag inte. Jag ville bara ge dig ett par parametyrar som är lätta att missa om man inte byggt kar förut. Vad det gäller under karet tog jag för givet att det skulle finnas ett skåop med sump och teknik.

Jag tycker du ska ta ett snack med Engtorp som håller på med ett projekt med kar som ska stå genom en vägg. Han har säkert tankar som vi som inte byggt har missat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur du ska lösa det det vet jag inte. Jag ville bara ge dig ett par parametyrar som är lätta att missa om man inte byggt kar förut. Vad det gäller under karet tog jag för givet att det skulle finnas ett skåop med sump och teknik.

Jag tycker du ska ta ett snack med Engtorp som håller på med ett projekt med kar som ska stå genom en vägg. Han har säkert tankar som vi som inte byggt har missat.

Det var inte mening att det skulle upplevas som att jag kritiserade dina åsikter :) mer bara att jag försöker vända och vrida och se på dem och kolla upp om mina lösningar täcker in dem.

Engtorp? Är det ett företag, eller kanske en medlem här på SG. Ska kolla upp det iaf =)

Ska pröva posta ett inlägg på ciklid.se och zoopet.com och se ifall dem också har lite erfarenheter. Spelar ju ingen roll om det är salt eller söt, det är ett vattenfyllt akvarie som ska in i väggen =) Så dem bör ju också ha lite erfarenheter tycker man.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett akvarium inbyggt i väggen det är 200*70*70 cm, tänkte berätta lite om hur jag löst det. En del stämmer säkert inte in på din lösning, men kanske kan det ge dig något.

Jag tyckte att det var ett tillräckligt stort akvarium, men nu ångrar jag att jag inte utnyttjade hela längden och byggde på plats ett avarium med måtten 300*80*70. Så ta i ordenligt.

Jag tänkte först bara ha en ram på framsidan så att det bara gick att komma åt från baksidan. Jag är glad för att jag släppte den iden och la tilll en lucka i framsidans överdel. Det hade blivit besvärligt att placera korallerna annars, eftersom baksidan och bägge sidorna är täckta så man kan bara se in från framsidan. Jag har försökt att placera koraller bakifrån några gånger men det är väldigt besvärligt eftersom sidorna är täckta och ovansidan täcks till större delen av lampor och lysrör, så jag ser inte vad jag håller på med.

Akvariet är såpass djupt också så att jag når inte från baksidan och till framsidans botten med armarna. Men det hade naturligtvis gått att lösa med diverse hjälpmedel.

Jag har satt 8 eluttag över akvariet, och 12 eluttag över sumpen (sumpen står brevid akvariet). Borde räcka tyckte jag, men det visade sig vara för få uttag så ta i lite extra med eluttagen. Akvariets eluttag är dessutom kopplat till egna säkringar, för att inte överbelastas. Uttagen sitter som sagt ovanför sumpen och akvariet så att det inte kan rinna vatten från sladdarna ner till kontakterna.

Sidorna i hålet i väggen har jag fuktspärrat på samma sätt som om jag skulle ha lagt dit kakel, så det skall vara helt vattentätt. I det rum som akvariet står i är fuktspärrat enligt de regler som gäller när man bygger badrum (den infon finns i vilken färgaffär som helst), jag har satt in en vattenkran i bakom akvariet och den lilla delen är fuktspärrad enligt de regler som gäller om det skall tåla att spruta vatten på.

En bra grej tycker jag vad gäller vattenkranen är att jag satt på en extra kran som är kopplad enbart på kallvattenröret, den extra kranen har jag kopplat till osmosen. Genom att den bara går på kallvattenledningen kan jag inte förstöra osmosen genom att råka dra på varmvatten. Golvet är täckt av en korkmatta som går upp en bit på väggen och jag har en golvbrunn så att om det skulle börja läcka vatten så rinner det ner i golvbrunnen.

Som sagt det är nog inte mycket som stämmer in på din ide, men kanske kan det ge dig lite info.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Intressant inlägg.

Du har ett som är 70 högt. Du vill ha det så högt? Är det inte besvärligt då? Har du då 12mm tjockt glas?

Min budget är nog inte så stor att jag har pengar att lägga ned på att bygga i tjocka glas och sedan ha lyse som täcker upp hela akvariet och kan fylla ut det med LS. :)

Kanske att jag kan göra det 300cm långt, 60 högt (använder 56-57 cm vattenyta), samt 80cm djupt i 8mm glas. Kan det fungera, eller ska man satsa på ännu högre? Vet inte om jag ser så stora fördelar med att ha ett superhögt akvarie.

Ser att våra lösningar skiljer sig åt en del. :D

Jag kommer ha sump och allting under mitt akvarie. Och har inte möjlighet att dra in något vatten där. Vill inte riva upp massor med golvvärmeslingor och trägolv och klinkergolv direkt :)

Kommer nog göra en lucka. Frågan är hur man får det snyggt?

Har du någon bild så man kan se hur din lösning ser ut?

Jag kommer ha karet genomskinligt så jag kan se igenom det på baksidan också, samt på kanterna. Det är lite skillad även där :)

Blir mycket "genomskinlighet" om jag gör akvariet 3 meter långt i så fall.

I mitt 450L akvarie så har jag 12 st eluttag så jag kommer nog ha 24 st eluttag i mitt. Har två stycken säkringar som jag kan fördela belastningen på, men jag tror inte att det ska vara några större problem. Kommer inte vara en MH-diggare med 10x400w :) Beroende på hur stort karet blir så får vi se.

Sätta dem i taket har jag funderat på, men en kompis sa att fukten (dunstar?) från sumpen etc stiger upp in i kontakterna då?

Det är ju mindre bra :/ Annars är det ju praktiskt ha dem i taket kanske i underredet. Då får man upp sladdarna från golvet.

Det låter som du har kunnat dedikera ditt vardagsrum och "bakomrum" lite så som du viljat :) Det är ju riktigt trevligt, men jag har nog inte riktigt de möjligheterna hos mig =/

Tack för infon!

Ska bli intressant detta :D

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glastjockleken är 12 mm. Akvariet är byggt av ett "proffs". Om jag valt 3 meters modellen hade han fått komma hem till mig och byggt det på plats. Varför har jag valt ett "proffs" jo helt enkelt om det går sönder så skall inte försäkringsbolaget kunna skylla på att jag har byggt/limmat/valt tjocklek mm fel.

Eftersom det är 70 cm högt behöver jag komma åt från både fram och baksidan (71 cm och jag hade inte nått ner till botten ;) ) Det finns några punkter jag inte når, men det brukar enkelt lösas med en griptång jag har.

Vad gäller fukt i kontakterna är det ingen far bara du väljer en kontakt som klarar förhållandena, det vet en elektriker vad som passar.

Akvariet är placerat i badrummet inte i vardagsrummet, ytterligare en skillnad ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett inbyggt kar i väggen. Det är på 1200 liter.

Mitt upplägg på bygget var lite annorlunda då jag satte in karet och sedan byggde huset.

Men så här gjorde jag.

Rejält kraftig platta under karet med mycket armering

Svetsade ihop en ställning

Drog vatten och el

Satte karet på plats

Reglade upp väggen i samma djup minus gipstjocklek

Gipsade upp väggen samt isolera den

Gipsade insidan samt tättskikt och våtrumstapet

Gjöt in fötterna på akvarieställningen i betong

Kaklade golv samt en bit upp på väggen (klarar av att allt vatten rinner ut innan det rinner över)

Sedan byggde jag två fyra dörrar på baksidan så man kan öppna allt.

Satte dessa ca 1 meter bakom karet

Byggde en ställning av tryckimpregnerat som jag kan stå på när jag fixar med karet.

Beställde en oljad ekram runt karet.

Satte in bra ventilation som går direkt till värmepump

Positivt:

Jag har plats med all utrusning under karet

Tätt rum samt isolerat både för ljud och fukt

ingen insyn så utrusningen kan vara hur ful som helst.

Lätt att sätta i foderautomater, ljus osv i tak och väggar

Negativt

Skulle tagit till mer en 1 meter bakom karet

Då ingen ser utrustningen är det lätt att man har dålig ordning

Man ser bara framrutan på karet

Hoppas denna snabba byggbeskrivning kan vara av lite hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byggde en ställning av tryckimpregnerat som jag kan stå på när jag fixar med karet.

Inte så smart o ha impat virke i huset på grund av att de är cancerframkallande + att du ska inte ta i virket utan o tvätta dig efter , I norge så har dom också förbjudit de,

Jobbar med att trycka virke mm..

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus, tryckimpregnerat är precis som du säger inte bra. Men efter vad jag har förstått så är faran minimal då det idag inte är lika farligt (det är därför tryckt virek inte är lika hållbart idag som för 10 år sedan) samt om man inte använder det i sitt yrkesliv.

Jag satte ihop min ställning vilket tog 1,5 timme, har oftast strumpor inne så risken är väldigt liten.

Men precis som du säger så skall man egentligen inte ha tryckt virke inne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...