Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
- 

Hejsan.. Någon som vet om överrinningsboxar fungerar bra?? Har varken kunskapen eller tiden att borra mitt kar. Har läst att om häverten slutar fungera så rinner vattnet utanför akvariet . Det vill man ju inte ska hända..Men det skulle vara kul att få ha skummaren ( Deltec Mc500 ) i en sump med lite levande sten och annat. Mitt akvarium är bara på 200 liter så det ser inte bra ut att ha det som det ser ut nu. Mvh peder
- 

- 0 svar
 - 730 visningar

- 

- 

Blåser visst ganska friskt över brittiska öarna just nu och den blåsten är på väg hit i natt/i morgon. , ffa hallandskusten och en bit inåt landet om jag förstått det hela rätt, så kika över er strömförsörjning så vi slipper dödsfall http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17733806.ab
- 

- 0 svar
 - 722 visningar

- 

- 

Hejsan! har nu tgröttnat på att ha filterpåsar liggandes i sumpen med antiphos. Var idag till vvs-affären efter lite pvc och inhandlade en eheim compact 600 från nätet. Nu undrar jag im detta kommer att fungera. Jag har ett rör med diametern 11cm (avloppsrör) som är pluggat i nedre ändan. längst ner på röret borrar jag ett hål för pumpens utblås. Inne i röret sätter jag längst net blå filtermatta för och få vattnet att strömma jämnare över hela rörets diameter. På den blå filtermattan kommer det 1L antiphos, 5cm blå filtermatta igen och sedan carbolit överst. Har för mig att många kör 24/7 med kol och tänkte pröva detta eftersom jag har en del alger jag vill få bukt på. R…
- 

- 0 svar
 - 1,6k visningar

- 

- 

- 

Någon som provat att byta ut den värdelösa ventilen på Red Sea Reefer mot en sådan här.
- 

- 0 svar
 - 683 visningar

- 

- 

någon som har provat JBL PhosEX 2000 ?? http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?language=de&info=p1796_JBL-PhosEX-2000.html
- 

- 0 svar
 - 937 visningar

- 

- 

Hej! Såg en tråd om kinesiska uv-c men tycker inte det stod något riktigt bra där så jag startar en ny tråd ist. Fråga: Vad tror ni om fish-streets UV-C? De har märkena Jebao, CORALIFE UV. Då jag är i behov av en billig UV-C så undrar jag om det är något att ha eller slänger man bara pengarna i sjön? Funderar på Jebaos 18W UV-C till mitt 300L akvarium, deras pumpar har varit väldigt bra men det är ju inte säkert att UV-C:n håller samma standard. Väldigt tacksam för konkreta svar
- 

- 0 svar
 - 2,3k visningar

- 

- 

Passade min kompis akvarium, nu när han är på semester.. Skulle hem till han och kolla till det.. SÅ såg jag att en anemon satt fast i pumpen.. insuget.. Det ska ju sitta en muff där.. men men.. Och två dagar innan så hade jag varit där och, kollat och så.. Och jag tror att detta ligger bakom:::!!???? JAg rengjorde koppen till skummaren, samt en liten slang till den, och en liten burk, där skummet och skiten rinner ned. Jag använde diskborsten till det.. DISKMEDEL på den? Och när jag kom dit i dag, så fick jag se anemonen, död. Jag fick se att det skummade ALDELES! för mycket i sumpen och i röret/utavriningen... Och alla fiskar döda..... Men räkorna och den andra ane…
 - 

Någon som provat denna? !
- 

- 0 svar
 - 1,2k visningar

- 

- 

hej , var och fyllde min flaska i dag , nu har det kommit adapter som passar till olika reduserings ventiler , då slipper man byta mutter om den inte passar co2 flaskor utan skaffa rätt adapter istället , 120kr + moms , mvh stefan
- 

- 0 svar
 - 677 visningar

- 

- 

Någon som uppdaterat till version 5.17? Är det värt och göra det - några väsentliga förändringar jämfört med 5.15? Inte jättesugen att uppdatera profiluxen eftersom den crashade vid uppdatering förra gången.... Med vänlig hälsning, Björn
- 

- 0 svar
 - 1,4k visningar

- 

- 

Någon som har erfarenhet av denna ATS, eller kan länka till andra som testat? Är främst nyfiken på byggkvalitet och handhavande.
- 

- 0 svar
 - 620 visningar

- 

- 

Har en 9 watts aquamedic UVC som jag matar med en minutunzepump med ca 200 liter i timmen till mitt 80 liters molly. Jag skaffade det för att jag hade sjukdom i karet o har nu kört i ca 4 månader med uvc och tänkte nu stänga av det för att inte "bränna" de bra bakterierna med. Vad kan man vänta sig för förändringar i vattnet då? Dave
- 

- 0 svar
 - 935 visningar

- 

- 

Är det samma adapter till föregångaren till denna nya Aquastep? Jag menar den runda modellen. http://www.marinedepot.com/ps_AquariumPage~PageAlias~uv_ultraviolet_sterilizers_ozonizers_pentair_aquatics_rainbow-lifegard_aquastep.html Jag menar, kan jag koppla på den adaptern som jag redan har här hemma, (till den gamla runda modellen), till denna nya Aquastep?? Här står det lite info.. "Electronic Ballast. 10W, 15W and 25W high output UL listed ballast. (230V 50HZ ballast available)." Denna verkar ju ganska billig i usa, och jag ska snart resa dit, och dollarn är ju låg.. =)
- 

- 0 svar
 - 891 visningar
 - 1 följare

- 

- 

Har 2st och dom låter som sjutton från nippeln till skitvattnet som ska ut. Ska dom göra det? Låter som den suger luft eller liknande. Fruktansvärt irriterande i alla fall. Brukar osmos:er göra det eller e det bara det märket som gör det eller har jag haft otur med måndagsexemplar.Hade en aqua medic förr och kan inte komma ihåg att det vissla så om den.
- 

- 0 svar
 - 1,2k visningar

- 

- 

Hipp Tänkte kanske bygga min sump i akryl istället för glas. Sido facket kommer att användas til söttvatten så det kommer fyllas upp 38-39cm men resten kommer nog inte överstiga 20-25 cm. Tror ni att det skulle räcka med 8mm till det?? Har letat efter en hållfastighet tabell men hittar ingen.
- 

- 0 svar
 - 1,2k visningar

- 

- 

Har precis kopplat in min Kalkvattenreaktor. Det är en Aqua Medic NL300 (kan heta ML300 också, ser inte vad det står). Hur lång tid ska den stå med den interna pumpen på innan jag kan börja droppa i vattnet i sumpen? Jag har svårt att förstå hur vattnet kommer att övergå från det grumliga vatten som det är nu till klart vatten när pumpen rör upp vattnet. Det står visserlig$en i den manual jag hittade på simonstorps hemsida att vattnet kommer att klarna efter viss tid. Hur lång tid kan det ta?
- 

- 0 svar
 - 877 visningar

- 

- 

Hittade en länk som kan säkert vara till nytta då frågan kommit upp några gånger hur mycket man tappar i flöde på varje krök etc då man använder PVC-rör Advanced Aquarist Online Magazine January, 2003 Feature Article An Engineering View of Aquarium Systems Design: Pumps and Plumbing Sanjay Joshi, Nathan Paden & Shane Graber
- 

- 0 svar
 - 718 visningar

- 

- 

Har en reaktor m inte fått ändan ur vagnen, hur stor skillnad gör det egentligen ?
- 

- 0 svar
 - 827 visningar

- 

- 

Är det någon som kan ge mig dimensionerna på Aqua Medics 2000 grams CO2 tub? eller kanske på annan 2000 grams tub.........måtten skiljer kanske inte så mycket. Tia Christer T
- 

- 0 svar
 - 1k visningar

- 

- 

Jag får ständigt en vit påväxt i mina biopelletsreaktorer. Påväxten brukar dyka upp efter ett par veckor och växa sig större och större. Om jag inte tar bort det blir det så här stort på ett par månader. Jag har provat allt mellan lugnt flöde och extremt högt flöde med samma resultat så det tycks inte vara kopplat till flödet genom reaktorn. Någon mer som upplever detta? Någon som har någon idé om vad man kan göra för att motverka det?
 - 

Hej allihop Haft oodinium i visningsburken. Flyttat all fisk till karantän och lyckats hejda det. Enl vad jag läst krävs det nu 6v fisklöst (85% konfidensintervall). Frågan är om jag kan korta detta med kontinuerligt ozon i visningsburken. Logiskt borde jag försämra parasitens möjligheter..... Eller är det helt enkelt så att den kan ligga helt inert i sanden så länge? Tobbe
- 

- 0 svar
 - 1,4k visningar

- 

- 

Tängte köpa aqua-medic kr1000 imårrgon och vill höra om nån har nått och säja om den. Mvh Thomas
- 

- 0 svar
 - 1,4k visningar

- 

- 

såg en här på saltvattensguiden som använde en uppochner vänd pump som ytavrining? funkar det bra?
 -