Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Någon som vet vart man kan få tag på X-filter eller har testat dem? Börjar tro att jag köpte fel filter när jag köpte mig en clarisea sk5000. I alla fall efter att jag har sett på dessa: https://www.reefolution.co.uk/
-
- 0 svar
- 1,5k visningar
-
-
jag har en sump som innehåller ett fack på ca. 40 liter för färskvatten och en del med måtten 830x325x400 utan fack och jag vill ha lite tips och ideér på utformning och fack, elelr ska jag köra utan? det ska vara en AC 1000V Skummare, uv-c, nitratfilter, och Fosfatfilter i sumpen. vinnande förslag belönas med en folköl .
-
- 0 svar
- 622 visningar
-
-
Jag har köpt ett 54L Juwel-akvarium som jag använder som sump/refugium. Med akvariet fick jag en värmare på 50W (tror jag) http://www.juwel-aquarium.de/en/articleinfo.htm?matnr=85600 Men jag har inte någon märkning kvar på min... är det någon som har en som kan ta några bilder eller skriva vad det står på den???
-
- 0 svar
- 685 visningar
-
-
Någon som vet va det är för kabel man ska ha till Iks aquastar för att koppla den till datorn? Är det någon vanlig kabel man kan få tag på eller måste man köpa den av iks?
-
- 0 svar
- 1,3k visningar
-
-
Är det någon här som har egna erfarenheter med Deltec CRTT kalciumreaktorer? Fördelar och nackdelar. Jag tänker särskilt på CO2-förbrukningen jämfört med traditionella reaktorer, till exempel Deltecs PF-serie. En annan sak är pH-effekten på vattnet i akvariet.
-
- 0 svar
- 226 visningar
-
-
Det här är en väldigt dum fråga . Jag började bygga ihop mitt styrsystem igår med en 1 ip 40 central 1 Jordfelsbrytare 1 Herholdt Digital veckotimer Som vanligt är manualen borta, detta är egentligen inget problem eftersom ja kan programera timern, man har 30 Program man kan lägga in och ja behöver bara 1 för på och avstängningen är på samma tider varje dag. Men jag hittade in funktion till HO: 01-99, kliar ordentligt i skallen ja kan inte komma på vad den är till händer inget om ja ställer den på 1 heller. normalt är den här funktionen avstängd å de står bara HO: ** Någon som har en ide om va de mer brukar finnas för funktioner på timrar =)
-
- 0 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej! Min backventil till kalkreaktorn(AC mod 2) fungerade tydligen inte fullt ut upptäckte jag nu när den plötsligt slutat bubbla. Visar sig att den läckt vatten tillbaka till magnetventilen och nu lyser inte ens dioderna i styrningen. Finns det något hopp om någon av dem? Funderar på om man kan skölja magnetventilen i sötvatten och sen låta den torka ordentligt, borde den inte gå att få igång igen sen? Elektroniken misstänker jag är körd, har provat att koppla ur magnetventilen men dioderna lyser inte överhuvudtaget ändå.
-
- 0 svar
- 961 visningar
-
-
Ursäkta, jag vet det var en tråd om detta men jag kan bara inte hitta den. Olika grogram för att hålla koll på värden, kostnader etc, vet ni några? Har testat reef con pro men den funkar inte riktigt tillfredställande.
-
Någon som har erfarenhet av en Magnesium Reactor? Tittat runt lite på nätet, men hittar bara lite info om AquaCare´s.. Är det något att ha?
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Någon som kör med akvariedatorn från giesemann? G-tron heter den och har likheter med profilux vad jag kan se.
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
är lite inne på på aqua medic sn400 nitrit filter är det nån som har testat ett sånt
-
- 0 svar
- 847 visningar
-
-
Hej på er alla....jag ser att det förekommer en massa elektronik snack samt utvecklande av styrsytem å så vidare...detta betyder att kunskapen finns på detta forum. Så min fråga är...finns det nån som kan rekomendera nån nitrat mätare med 4-20 mA utgång. Eller en nitrat mätare som man kan koppla till en transmitter. Jag hört att man kan räkna fram nitratet med hjälp av konduktivites mätare. Så om det stämmer kanske det är billigare att satsa på en sådan med 4-20 mA utgång eller transmitter samt konduktivites mätare. Eller har nån kunskapen om att bygga en egen nitrat/konduktivit mätare med 4 -20 ma. FoPPA
-
- 0 svar
- 1,5k visningar
-
-
Vrför använder man en kalkmixer?. Får man ut ca och kh ur en mixer?.
-
- 0 svar
- 735 visningar
-
-
Hejsan! skulle behöva hjälp med ett köp på ett osmos filter om nån vänlig själv skulle kunna hjälpa mig med det:) vad tycker ni om detta filter nån som har nån erfarenhet av den? http://www.aqualight.de/ gå in på länken gå in på reversed Osmos AquaLight RO-System ST-190 l/day den är jag nyfiken på? och vilka filter är det man ska köpa till sen om man ska byta? dom finns oxå med på den sidan hur ofta bör man byta filter? tacksam för svar! Mvh Micke
-
- 0 svar
- 593 visningar
-
-
Hej! Tänkte höra om ni har koll på vilket det bästa Uv ljuset är,tänkte på 36-55w. I första hand Aquamedic 36-55w eller JBL AquaCristal 36w,ska ha till ca 1150 liter saltvatten. Ser man om dessa 2 är på eftersom jag läste om ett märke där man inte hade en aning om det var fungerande eftersom man inte hade nått kontrollställe. Mvh
-
- 0 svar
- 735 visningar
-
-
När man kör i random mode. Är det då någon skillnad om man väljer pulse eller sequential programmet?
-
- 0 svar
- 1,5k visningar
-
-
Intressant produkt, nån som provat? http://www.korallin.de/po4engl.htm
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
jag vill köpa svart acrylic och lima runt om overflow boxen, som på bild. finns någon som säljer eller bygger en likadan med kam. svart acrylic har hittat att köpa men det blir svårt fixa avrinningskam.
-
- 0 svar
- 937 visningar
-
-
Har tidigare haft ingående pump till kylaren i nedfallsfacket i sumpen så att allt som kommer med returpumpen/flödet kan tas upp av kylarpumpen och så har jag haft utblåset i nästa fack med teknik så som skummare osv.. Har nu byggt om sumpen så facket där utblåset går ut är fullt med koraller. Det är en stark pump som blåser rakt på korallerna - inte så bra - så har flyttat utblåset från kylaren till samma som intaget till kylaren. Vad kan jag då förvänta mig för skillnad i effektivitet? Någon som har intag/utblås placerat så som jag beskriver? Tänker att om jag har intag i nedfallsfacket så är allt ingående vatten "varmt" för det komme…
-
- 0 svar
- 516 visningar
-
-
Jag vill köpa en digital PH mätare, den ska hälst vara stationär. Alltså den ska visa värdet på displyn hela tiden helst. Vad har ni och rekomendera Mvh Thomas
-
- 0 svar
- 585 visningar
-
-
Vilken PH-sensor är lämplig för CO2 styrning till en kalkreaktor ? Var hittar man en bra och billig elektronisk styrventil för CO2, PH-sensor och billig styrelektronik? Hur styr man bäst CO2 till en kalkreaktor ? Hur gör ni ?
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Jag har tagit loss gallret på min Tunze ytavrinningsbox några gånger för rengöring, och nu verkar slitaget ha fått gallret att sitta lite löst så att det ger ifrån sig klickande ljud av vattenvågorna i karet. Har fler än jag drabbats av detta? Jag har klämt fast gallret med en bit luftslang, men om plasten slits ännu mer i framtiden kanske inte gallret sitta kvar alls?
-
- 0 svar
- 832 visningar
-
-
Någon som har någon erfarenhet av detta Uvc? 55w eller 85w? Lätt att byta lampa, svår att få tag på utbytes lampa?
-
- 0 svar
- 813 visningar
-
-
Någon som testat? Ska tydligen finnas färdigt macro till 3an
-
- 0 svar
- 718 visningar
-