Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

UltraLith

1. Started by pkarl,

Hej! I o m att FM har släppt en uppdaterad manual så tyckte jag det vore intressant att höra synpunkter över denna. Det som slår mig när jag kikar på detta är följande: 1. Man har ändrat/gått ner i rekommendation av sten till 1000g per 1000L men samtidigt förkortat bytesintervallet till 4 veckor 2. ultra bak har försvunnit och ersätts av reef vitality och ultra min s 3. ultra bio har försvunnit ur manualen. Man kan om van vill använda bacto blend men ses ej som nödvändigt. Så, rätt stora förändringar som jag ser det och det vore intressant att höra vad andra har för erfarenheter. //Patrik

2. "Skakar" man zeoliten på samma sätt, som man kör med KZ produkt! eller kan man köra median i ett vanlig fosfat reaktor typ deltec 509?

3. Started by pkarl,

Hej! Har efter mer än ett år bestämt mig för att konvertera från KZ zeovit till Fauna Marin Ultrah lith. Har nu köpt bas produkterna och håller på att få in rätt dosering. Nu har det visserligen enbart gått en vecka sedan konverteringen men jag tycker mig märka att en del koraller börjar se bleka ut och undrar därför om jag kanske går för hårt åt i doseringen? Det jag doserar idag är: 0,6 ml x 2 (dag) - ultra bac 0,4 ml x 2 (dag) - ultra min s (doserade 0,6 ml x 2 (dag) dem första 7 dagarna, har nu dragit ner dosen) 8 droppar x 2 (vecka) Jag har även köpt deras coral elements men har inte börja dosera detta ännu. Vill först komma rätt med kombinationen ultra bac + min s. …

4. Started by turboadde,

Tycker det finns ganska dåligt med folk som skriver om detta system. Är det någon/några här på guiden som kör denna metod som kan lämna lite feedback. Får man ut "Pastellfärgerna" av detta system med? Vad tillsätter ni? Finns det något forum för ultralith som zeovits forum? /Andreas

• 1 svar
    • 4,2k visningar
  5. Started by Vargklo,

Jag har för ett par månader sedan arbetat med Fauna Marins Ultralithsystem i mitt Fish Only-kar. Dock har jag saknat en manual av liknande typ som ZEOvitmanualen (som jag kör med i revkaret). Nu hittade jag en länk via ReefCentral, som säkert många kan ha nytta av: http://www.faunamarin.de/bedienungsanleitung/ULTRALITHMANUAL08_eng_red.pdf (Jag får för övrigt ett intryck av att FM/Ultralith verkar vara på väg mot ett genombrott borta i USA när man skummar lite RC-trådar)

6. Started by Fiffe,

Kör inte Ultralith men har en flaska ultramin-s och tänkte börja mata korallerna. Vill att någon kontrollerar min matte. Det står att man ska dosera 3ml/dag per 1000 liter. Jag har ca 100liter i mitt rsm, så 0.3ml per dag. Den mängden är skitjobbig att mäta upp så jag tänker spä ut vätskan så att jag doserar 5ml utspädd vätska/dag för enkelthetsskull. Så: 0.3/5 = 0,06 dvs på en liter osmos blandar jag i 6cl ultramin-s som jag sedan kan dosera 5ml om dagen i mina 100 liter akvarievatten? Har jag räknat rätt? Finns det risk för överdoseringen när man inte tillför kolkällor/kör Ultralith fullt?

7. Started by Janne,

Det är några som undrar hur det går med konverteringen från Zeo till UltraLith, så här kommer lite redovisning, man kan ha det som lite fingervisning också eller mer som motvikt mot manualen. Jag startade för ca. 2 månader sen och var lite vilsen med doseringen från början och använde alldeles för mycket av preparaten. Jag har helt inriktat mig på näringsnivån och struntade i färgerna förutom organic:en som skulle hålla någon standardnivå på spårämnena. Jag har börjat tillsätta Power Trace 3 som innehåller jod och ska justera in den innan jag tar nästa. Jag har gått upp med kolkällan igen för att trycka ner näringsnivån lite mer, mäter idag 0,01 i fosfat(Hanna) och man k…

8. funderar om det fungerar att dosera ultrabak+ultramin S Samtidigt i sumpen eller bör man göra detta vid 2 olika tillfällen? Kör just nu en dosering av 1ml ultrabak och 0,5ml ultramin S varje dag och 3ml Ultra organic var 3:e dag, står att man kan köra från 3-5ml på ultrabak/1000l, det innebär att på 350L så kan man köra med 1,75ml som max, samma gällande ultramin S men enligt ultraliths manual ska man dosera hälften av ultramin S när man kör organic också, Vad tycker ni, ska jag öka på doseringen utav ultrabak för att få ner näringsvärdena mera?!

• 2 svar
    • 3,6k visningar
  9. Started by rickard598,

Kör med Fauna marins ultralith system, och tycker inte att jag får ner fosfat och nitratnivåerna trots dosering av Ultra bak och ultramin S, doserar 0,9ml av varje varje dag, och kör just nu med 1Liter Ultralith i reaktorn, är det någon som har tips på att få ner näringen mer? Fosfaten ligger just nu på 0,045 vet det är inte så högt men den ligger jämt där (Rowa test) och Nitraten ligger mellan 3-5 (Elos test). Matar inte särskilt mycket, En fryskub om dagen och cirka en nypa foder om dagen. Kan jag dosera mera Ultrabak och Ultramin S?! Någon som har tips. Har även startat med ultra organics för ca 1 månad sedan (doserar halva eftersom jag doserar ultraminS med.) Och även…

• 24 svar
    • 6,6k visningar
  10. Started by Orion,

Jag har suttit här ett tag nu och läst på om både balling och ultrallith,och nu ställer jag mig själv frågan: Skulle det inte fungera att göra en "snikvariant" av en reaktor med hjälp av en påse som man hänger i/ utanför akvariumet? Känns lite meningslöst att behöva köpa en reaktor för 3 000 spänn som är anpassad för akvarium runt 1 000 liter,när man själv äger ett på 100 liter. Skulle någon kunna ge mig ideér om hur man skulle kunna lösa det här så vore jag overhört tacksam. Mvh Fredrik P.S - Snackade om en ultralith reaktor här nu alltså

11. Started by admin,

Moderator's upplysning: Hej Admin, Jag skulle vilja ha hjälp lägga in den svenska manualen för ultralith under zeolith avdelningen på forumet. Kan du hjälpa till?` /Leffe-tritonakvarium Vad är UltraLith/Zeolit? Zeoliter är mineraler och består huvudsakligen av kiseldioxid och aluminium med inslag av natrium, kalium, järn och mangan. Namnet Zeolit kommer från Grekiskans Zeo (kokande) och lithos (sten), då dessa mineraler ser ut att koka vid upphettning. Den intressantaste egenskapen med Zeoliter är uppbyggnaden av deras kristallstruktur. Zeolit är väldigt porös i sin uppbyggnad. Om man tittar på den igenom ett mikroskop, så påminner den mycket om en tvättsvamp i stru…

12. Started by wrang,

Tänkte att man kunde dela upp det lite mer. Har vart lite på tal om Fauna Marin´s preparat nu så fyll gjärna på med erfarenheter, kunskap, Länkar och Funderingar http://www.faunamarin.de/ Ultralith-System Ultra-Lith Spezial-Zeolith für Meerwasseraquarien Ultra-Bio Bakterienkonzentrat in Stickstoff für Ultralith-System Ultra-BAK Bakterien-Nährlösung fr Ultralith Ultra-Min S Aminosäuren/Vitamine

• 3 svar
    • 4,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.