Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffar och föreningar

Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm

1. På torsdag, 10 januari, är det dags för nästa möte hos Malmö Akvarieförening. Som vanligt blir det ett intressant föredrag, den här gången är det Kjell från Halmstad Zoologiska som kåserar i ämnet Akvarieaffärer förr och nu. Alla som hört Kjell förr vet att det kommer bli underhållande. För de saltvattensintresserade kan det nämnas att Kjell vann publikens pris på MAFs stora akvarieutställning 2006 med sitt saltvattensnano. Som alltid blir det förutom föredraget blir det akvaristisk tipstävling där du kan vinna ett presentkort i en akvarieaffär, ett lotteri med fina priser, fika och allmänt fisksnack. Var: Branteviksgatan 40, ingång på gaveln När: kl 19.00, 10 januari All…

2. Hej alla! Jag tänkte åka ner till Umeå, Aquawarehouse och hämta beställning. Erbjuder 4 sittplatser. Hör av er om ni är intresserade!! Sofia

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by JanneN,

Äntligen är våren här, eller rättare sagt dags för Bollmora akvarieklubbs stora höstauktion! Lördagen den 26:e september i Bollmora föreningsgård För info se www.bollmoraakvarieklubb.org Det går som vanligt utmärkt att förbeställa etiketter. Vi kommer att posta etiketterna till er som har mer än 48 poster att sälja. Men vi är även tacksamma om ni som vill sälja ett lägre antal poster vill förbeställa för att underlätta hanteringen på själva auktionsdagen. Etiketter som inte postas finns för avhämtning i samband med inlämnandet av gods mellan kl 10,00 och 11,45 i Bollmora föreningsgård. Förbeställer gör ni genom att e-posta auktion@bollmoraakvarieklubb.org Vi kommer att b…

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by Olle,

E lite sugen på å dra dit. undrar om det e fler från Stockholms området som skulle vilja hänga på dit. Lite tråkigt att åka själv. Hör av er så kanske vi kan åka flera

• 0 svar
    • 1,3k visningar
  5. Förra träffen blev ju en kul tillställning https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41752-Kall-träff-i-Lysekils-skärgård-20-augusti Så då kan man ju försöka upprepa succén! Nu är det lördag eller söndag (24 eller 25 september) som gäller beroende på väder. Vi spikar datumet några dagar innan, när vi har en väderprognos att ta ställning till. Båten tar bara 5 pers plus packning, så blir vi fler får båten göra flera turer. För en ynka femtiolapp blir det grillad lunch och härliga vatten att håva i. Alla är välkomna! Kan vara kul att omvända nån varmvattensakvarist också

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by goradl,

Ändrar i texten och återkommer med bättre info

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by kenta,

Öppet Hus lördagen den 26 september Nu börjar vi bli klara med hus och trädgård, lite el-prylar fattas, golvlistor och annat småskit är kvar och mitt akvarium börjar att se bra ut. Det är dock mycket kvar ännu, men det får ta sin tid ! Lördagen den 26 september kl.15.00 öppnar vi dörrarna och för er som vill komma och titta på vårt akvarium. Vill ni även koppla av med lite öl, vin mm får gärna sova över. Det är bara att "maila" via min profil så bokar vi in er, vi har plats för ett eller två bilgäng. Ni får även gärna "maila" via min profil om ni tänker att dyka upp så vet vi på ett ungefär hur många som kommer så vi kan duka upp lite små o gott för alla. Väl fått ert int…

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by holken,

Har suttit här hemma och börjar undra hur många vi är som håller på med salt nu. Har förstått att det har ploppat upp ett flertal på senare tid, sprang på tre i går när det var fiskleverans på butiken. Sen så hade jag även en tanke på träffar och (i framtiden) fraggbyte, om det är nått som skulle vara intressant? Roligt att se att hobbyn växer även i den här stan då kanske man kan få butikerna att börja ta hem bra märken och mer fisk

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  9. Hej alla glada och kalla akvarister! Nu drar det ihop sig till en insamlingstur till sjöss i Lysekils skärgård! Vi är än så länge tre glada sillar som ska åka ut med undertecknads 5 meters motorbåt. Det innebär att det finns plats för tre till. Datumet som gäller är lördagen den 20 augusti. Alla kalla akvarister är välkomna med håv och spann i högsta hugg. Först till kvarn gäller. Anmälan sker via PM.

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by BQGrogg,

Det är möjligtvis inte någon i stockholmsområdet som känner sig manad att hålla en träff? Jag skulle möjligtvis kunna hålla en, det finns dock inte mycket att titta på hos mig. Mvh/ Oscar

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  11. Ville bara kolla ifall det är några rund småland som är sugna på att åka upp och kanske ville splitta på bensinnotan helt enkelt! Jag är sjukt sugen men det är fruktansvärt tråkigt att åka själv!

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Vargklo,

Vad sägs om att åka ned ett gäng från Sthlmstrakten (eller andra regioner också) och besöka några av de imponerande karen i Skåne? Jag och Mrluficer var på G att åka ned till Kenta i helgen, men det blev inte av. Nu är vi sugna på ett nytt försök med att planera en resa. Tanken är att hinna se mer än ett kar i området. Patriks stora 5000-literskar är ett givet resmål (tack för att du kan ta emot besök, Patrik). Logistikdetaljer som resesätt (bil eller tåg/billighetsflyg) är inte spikat, och heller inte övernattning. Men det löser vi säkert på något sätt. Datum skulle kunna vara från slutet av oktober till mitten av november (inte 24 okt som krockar med Linköpingsföredrage…

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Akvarielagret,

Saltvattensguidens Forums statistik Ämnen: 32 173, Inlägg: 349 758, Medlemmar: 4 880, Aktiva medlemmar: 1 319 3362 dagar, 20 timmar, 20 minuter, och 2 sekunder sedan Saltvattensguidens Forum skapades! besökare sedan start 2002-02-07 och vad händer då

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by shootking,

Ber om ursäkt på förhand ifall tråden hamnat i fel avdelning i forumet! Ska starta mitt första saltvattensakvarium i höst och är naturligtvis nyfiken på om det finns någon i Enköping med omnejd som man kan samspråka med angående denna för mig nya hobby? Kanske man kan bjuda in sig själv på en fika med lite fisk-span? /Jens

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by RasmusJ,

Hejsan! Vet någon om det finns någon träff, förening eller mässa med saltvatten i Skåne med omnejd?

16. Started by kladd3,

Sitter här och imponeras av vad många det är nere i Skåne som är aktiva här och är lite smått småsur att jag flyttade därifrån iaf när det gäller saltvattenssaker . Så jag funderar bara vad finns det för folk som sysslar med saltvatten i Örebrotrakten. Själv är jag en nybörjare från Karlskoga med en kub på ca 300 liter något med några väldigt små koraller som är på tillväxt samt lite fisk som nog alla andra nybörjare också har. Tycker att det skulle vara roligt med någon några andra att prata med osv. Men det finns kanske inte så många eller?????? Ha en trevlig dag allesammans var ni än bor.

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by atropos,

Tänkte att om det kommer någon uppifrån sverige som ska semestra i skåne så håller jag gärna dörrarna öppna för er att komma och titta på mitt akvarie och prata skit över en fika Anmälan på pm till mig . Hade varit trevligt om någon annan också ställer upp på att visa sina kar för semestrande saltisar

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  18. Som rubriken säger någon som är intresserad av att åka till götet och kolla läget. Är intreserad av att åka men ensam blir det lite dyrt tycker jag. Har egen bil, men saknar personer att åka med för min del kan man lägga upp det på många sätt så långe man är flera. Tänkte bara slänga ut frågan?

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by Tomas K,

Hej hej kjære naboer! Jeg ønsker dere velkomne til Reefmeet i Drøbak, Norge (ca 90 kilometer / 70 minutter med bil fra Svinesund) All informasjon vil bli postet i denne tråden fremover og jeg håper dere vil komme på besøk! Happy Reefing! Vennlig hilsen Tomas Kaumer Arrangør av Reefmeet Eier av Millepora Corals

• Haha
      • Gilla
    • 10 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by NephruruS,

Går i funderingar om att anordna en träff här hemma i samband med saltvattenskonferansen som kommer att vara i Linköping den 24okt. Är ute i väldigt god tid iofs då det är ett bra tag kvar men vill se ifall det finns intresse för det bland saltisar som ska besöka konferansen. Vore väldigt trevligt att träffa lite folk som man inte stött på hittills och då kanske det vore något att slå två flugor i en smäll för folk som åker en bit Finns det intresse för detta och om ni orkar med en träff antingen före eller efter mötet på Linköpings akvarieförening (hittar ingen info om vilken tid det börjar där) så vore det trevligt om ni kunde skriva ett inlägg eller skicka ett pm.

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by Larry Stockholm,

Äntligen är våren här, eller rättare sagt dags för Bollmora akvarieklubbs stora vårauktion! Lördagen den 6:e mars i Bollmora föreningsgård För info se www.bollmoraakvarieklubb.org Det går som vanligt utmärkt att förbeställa etiketter. Vi kommer att posta etiketterna till er som har mer än 48 poster att sälja. Men vi är även tacksamma om ni som vill sälja ett lägre antal poster vill förbeställa för att underlätta hanteringen på själva auktionsdagen. Etiketter som inte postas finns för avhämtning i samband med inlämnandet av gods mellan kl 10,00 och 11,45 i Bollmora föreningsgård. Förbeställer gör ni genom att e-posta auktion@bollmoraakvarieklubb.org Vi kommer att bekräfta …

22. Started by Bygert,

Det här verkar intressant: Östersjöns levande skatter Föreläsning och bildvisning med Inge Lennmark Uppsala Akvarieförening och Uppsala Fotografiska Sällskap inbjuder till föredrag och bildvisning om det fantastiska livet i vårt närmsta hav! Den legendariske undervattensfotografen Inge Lennmark visar otroliga bilder från sitt projekt om Östersjön och lär ut tips och trix för hur han gör för att ta så otroliga bilder. Fika till försäljning, UAF har auktion på hemodlade fiskar och växter, UFS bjuder på bildvisning med temat "Vatten", m.m. Tid: Onsdagen den 16e november klockan 19:00 Plats: Sverkerskolan på Sysslomansg. 34, Uppsala. Entré: Medlemmar i UAF gratis, övriga 50 k…

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by saltmarcus,

hej, jag undrar om det finns några saltvattenakvarister i norrtäljeoimrådet?? vi kanske skulle kunna ha en saltträff isofall.

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  24. Akvarieträff. Västernorrland (Timrå) Plats: Nygatan 20 86133 Timrå Datum: 30 Juni Tid: 13.00 Anmälan: Dropp in Alla akvarietyper är välkommen Saltakvarister,MFK,Bräck/Sötvatten. Parkering. Finns plats för ett par bilar på gården annars finns det plats på miljöstationen mitt emot eller på Vivansborg. Info. Nu är det dags för en ny träff hemma hos mig.Så nu har alla en chans att komma som inte kunde. På träffen vi hade i vinter så träffades vi fika bytte växter och fiskar osv. Denna gång låter jag grillen vara på och hoppas på ett kanonväder så kan kan spendera lite tid utomhus också då det blev ganska trångt inne sist. Har ni Växter,Fiskar,Koraller eller tillbehör att sälj…

• 0 svar
    • 1k visningar
  25. Hej! Jag tänker hålla två salt-föredrag under Akvariehelgen i Växjö. Båda tillfällena hänger lite ihop. På lördagen blir det focus på korallernas fantastiska värld. En del blir lite biologi en del blir lite förklarande kemi, detta för att det ska bli lite enklare att förstå de tips och knep som som finns att ta till när man ska få koraller/ lägre djur/ fiskar att frodas i ett saltvattens akvarium. Naturligt vis kommer det även lite tips som kanske kan hjälpa just Dig om du skulle ha planer på salt. På söndagen kommer det att bli prat om konvertering från sött till salt. Jag har konverterat ett 500 liters och ett 2400 liters. Det kommer att bli en del tips på uppstart sam…

• 0 svar
    • 1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.